120 889 läst ·
1 143 svar
121k läst
1,1k svar
Tjänstledighet vid husbygge utan att tappa förskoleplats
Renoverare
· Stockholm
· 20 367 inlägg
Varför jag tog det här upp för det har hänt i verkligheten. Några år sedan var det en som hamnade i trubbel med fkassan och kassan hade just reagerat på att dem använt finskt nummer.AndersMalmgren skrev:
Vi som bor här nära gränsen använder finska abb dels pga täckning och dels pga fri data. Mig inräknat...har dock dualsim där sverige samtal går från svensk nät men data går från finska
Kunde bara inte låta bli nu. När det för vissa är så svart och vitt allt....
Dessutom går det ju alltid att roama svenskt nummer även utomlands, så de bevisar ju inget
Redigerat:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Sammanfattar lite angående:
Moms
Reavinstskatt
Inkomstskatt
Dom som pratar om att "Bidra till samhället" stör sig uppenbarligen på att den sista, inkomstskatt som faller bort.
Å andra sidan ökar ju reavinstskatten vid försäljning eftersom det inte finns någon arbetskostnad att dra av värdeskapandet mot.
Sen borde man kanske inte få fixa med sitt hus på fritiden efter sitt jobb heller? Man tar ju jobb från byggfirmor. Bästa sättet att bidra till samhället på fritiden är nog att vara aktiv i scouterna, idrottsföreningar, naturskyddsföreningen eller liknande.
Moms
Reavinstskatt
Inkomstskatt
Dom som pratar om att "Bidra till samhället" stör sig uppenbarligen på att den sista, inkomstskatt som faller bort.
Å andra sidan ökar ju reavinstskatten vid försäljning eftersom det inte finns någon arbetskostnad att dra av värdeskapandet mot.
Sen borde man kanske inte få fixa med sitt hus på fritiden efter sitt jobb heller? Man tar ju jobb från byggfirmor. Bästa sättet att bidra till samhället på fritiden är nog att vara aktiv i scouterna, idrottsföreningar, naturskyddsföreningen eller liknande.
Renoverare
· Stockholm
· 20 367 inlägg
Tror inte det är någon som stör sig på något skattebortfall. För min del handlar det om att förstå denna påstådda samhällsnytta som TS skapar när han är tjänstledig och bygger.M MagHam skrev:
Tror tvärtom, att många stör sig på skattebortfall.C cpalm skrev:
I inlägg #9 konstaterar (tar ej ställning) en medlem att olika varianter av husbygge genererar olika mängd skatteintäkter och inlägget har en hel del gillamarkeringar. Det finns en hel del fler inlägg där det handlar om skattebortfallet.eftersom förskolan är delvis finansierad av skatteintäkter.
Redigerat:
C cpalm skrev:
Meditera på det, rensa bort alla distraktioner och fokusera. Kanske sanhällsnyttan av att bygga bostäder sjunker in. Kanske inte.
Renoverare
· Stockholm
· 20 367 inlägg
Om alternativet är att familjen i fråga inte har råd bygga så är det ju bättre för samhället han är tjänstledig även om det blir skattebortfall.Lill72 skrev:
edit: det blir också bättre om man bygger själv
Renoverare
· Stockholm
· 20 367 inlägg
Jag har nog mina egna tankar redan kring detta skall du se.H hellem skrev:
Men jag är inte tankeläsare, och nu var frågan hur ni som använder detta som argument tänker. Och det är uppenbart att vi alla tänker olika då jag fick tre olika svar.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Jag skulle vara ganska nöjd med om samhället inte fortsatte med att försöka förhindra självbyggare.C cpalm skrev:Du verkar ha svårt att hålla isär nytta för samhället och nytta för individen Anders. Nej, det är inte pga samhällsnyttan som man får dra av för värdehöjande åtgärder när reavinstskatten skall räknas ut.
En intressant tanke, inte minst eftersom det historiskt funnits sådana åtgärder. Tänker t.ex. på de politiska satsningarna på egnahemsrörelsen på 30-50-talet.
Borde det offentliga satsa mer på självbyggare?
Den sedan länge rådande politiska uppfattningen är ju snarast att den som bygger småhus för eget bruk får klara sig själv utan bidrag från samhället. Handlar det om att det är fult att ge bidrag till "rika", eller handlar det om bristande samhällsnytta?
När jag började bygga så fick man bygglov i fem år och blev man inte klar på den tiden så fick man mer eller mindre automatiskt förlängning i fem år till.
Nu gäller bara byggloven i fem år och blir du inte klar inom den tiden(det blev inte jag) så måste du söka bygglov igen samtidigt som du behöver uppfylla de eventuella nya bygglovsregler som hunnit införas under tiden (I mitt fall så kunde husen sätta in väldigt klena värmepumpar som fick köra elpatron mest hela tiden, jag satte tex in en F750 som inte ens existerade när jag började bygga) I mitt fall gjorde det inget eftersom jag hela tiden räknat med att ha typ bergvärme som uppvärmning, jag ville ha en uppvärmning med en större totalkostnad men med låga månatliga kostnader.
Jag fick därför söka helt nytt bygglov igen med en något reducerad avgift, tror det var typ 80% av den första.
Jag fick även betala fastighetsavgift varje år tills huset blev klart, så det kostade mig väl ca 100k extra.
Så jag begär inte att samhället ska subventionera självbyggare, men vore mycket värt om det slutade med att motarbeta dem.
Jag förstår anledningen som nuvarande regler avser förhindra, typ att tomter står obebyggda år efter år utan att bebyggas, så man har en straffavgift för detta (fastighetsavgiften). Men jag tycker samhället borde ha särskilda regler för just självbyggare som tex byggföretag inte får använda sig av.
Jag lyckades även slippa byggfelsförsäkringen, trots att det egentligen inte borde varit möjligt då.
Byggfelsförsäkringen förutsätter att man listar företag man tänkt anlita vid ansökan om detta så min ansökan hade det blivit noll företag på, men jag hade fått betala minst 10k till Garbo helt utan någon mening för mig.
Byggfelsförsäkringen för ajälvbyggare har man väl numera tagit bort kraven på.
Finns väl även krav på färdigställande försäkring som jag kan ha blandat ihop, jag slapp även färdigställandeförsäkring.
Nu hade jag råd med dessa avgifter av olika slag som troligen fördyrade mitt bygge typ 200k , men för folk med liten ekonomi som behöver låna så är ju räntan i sig en tillräcklig piska att bli klar med sitt bygge så fort som möjligt.
Alla förstår att det finns en samhällsnytta med att bygga bostäder men den måste väl ställas i relation till samhällskostnaden?H hellem skrev:
I annat fall kan vi väl lika gärna sponsra alla som bygger hus med hela kostnaden för huset och motivera det med att det ger en samhällsnytta?
/Krille