120 889 läst ·
1 143 svar
121k läst
1,1k svar
Tjänstledighet vid husbygge utan att tappa förskoleplats
Medlem
· Blekinge
· 12 281 inlägg
Det konstiga här är att vissa förväntar sig få tipps på hur dom bäst kan lura "systemet" för egen vinning. Om man har sin egen telning på förskolan mer eller mindre olagligt så tar man plats från en annan som kanske verkligen behöver.
Osmakligt.
Osmakligt.
Det finns många som likt mig inte har barn men betala/t/r hög skatt under hela livet.
Jag delar gärna med mig av mitt skatteunderlag så TS kan ha barnet på dagis.
När jag var barn fanns inte kommunal dagis överhuvud taget.
Jag delar gärna med mig av mitt skatteunderlag så TS kan ha barnet på dagis.
När jag var barn fanns inte kommunal dagis överhuvud taget.
Vi byggde vårt hus medan frun var föräldrarledig, jag var tjänstledig. Ibland (ofta) var de med här på bygget och ibland var de hemma eller på öppna förskolan.
Ett bra sätt att hinna vara med sina barn samtidigt som man får mycket gjort...
Ett bra sätt att hinna vara med sina barn samtidigt som man får mycket gjort...
När jag var lite var svartdagmamma en grej. Tror det försvann i samband med att maxtaxa infördes tidigt 2000.D Dilato skrev:
Krabborna är i full sving nere i hinken för att dra ner de företagsamma som försöker ta sig upp.J Jontha skrev:Som många andra redan skrivit, osmakligt och egoistiskt. Får vibbar av trolltråd för att frågan är så pass vrickad. Det finns ingen anledning öht att någon som sysslar med husbygge ska få fripass. Det handlar bara om att TS ska komma så billigt undan som möjligt. Tack vare människor som dig tvingas vi vettiga människor numera lämna arbetsintyg för vårt dagis. Renovera kan du göra när ungarna blivit äldre. Skolåldern får du vara hemma så mycket du vill. Det kommer bli så mycket förstört ändå när dom är små. Eller ni kanske är sådana som bygger för att skryta för andra? Slår ni inte också barnen om de har en leksak på hyllan där ni har era små inredningsdetaljer? Jag känner igen den här egotrippade typen. Tror att hela världen snurrar kring sitt hus.
Den som bygger hus på heltid under ett år betalar antagligen mer skatt genom momsen på allt byggmaterial (med hjälp av lånade pengar) än en genomsnittlig löntagare betalar under samma år genom skatt på arbete.
En del kommuner fastanställer bara examinerade förskolelärare i sin iver att det ska vara en garant för kvaliteten i förskolan. Det är dock inte riktigt så enkelt då det är många fler faktorer som bidrar där även icke examinerade mycket väl kan bidra. Det enda som är säkert med att bara fastanställa examinerade är att det är kostnadsdrivande.Rkarlsson skrev:Det finns en tjänst som heter barnskötare då ja. Men de har inte några större befogenheter än att leka och typ sköta hygienen. Vår kommun och grannkommunen har inte den tjänsten som heter barnskötare och du får då visstid som pedagog och blir kickad innan las säger sitt.
Ser faktiskt inget problem själv med att vara tjänstledig förutsatt att man bygger ett hem. Vissa människor är så extremt petiga med att man inte ens får köra inom affären trots den ligger på vägen hem.
Så länge man återgår till arbetet efter ledigheten och bringar in skattemedel.
Jag kanske hade varit av annan åsikt om kommunerna använt pengarna till annat än vad de gör såklart. Men om de kan kasta bort de pengarna folk anser är viktiga skattemedel så kan man vara tjänstledig med.
Vissa barn mår bra av att vara med kompisarna och lär sig extremt mycket och det är toppen.
Det som i huvudsak styr förskoleverksamheten utöver läroplanen är skollagen, bland annat i kapitel 8. Angående behörighet gäller:
Det är lika fascinerande varje gång någon använder det som förevändning för att få personlig vinning ut kollektivet.
Jaha, utebliven inkomst både för sig själv och hantverkare som får stå och titta på tror du vägs upp av materialkostnader? Den här typen raggar virke där det är som billigast.E Eld skrev:Krabborna är i full sving nere i hinken för att dra ner de företagsamma som försöker ta sig upp.
Den som bygger hus på heltid under ett år betalar antagligen mer skatt genom momsen på allt byggmaterial (med hjälp av lånade pengar) än en genomsnittlig löntagare betalar under samma år genom skatt på arbete.
Du bommar helt att för den som tar tjänstledigt för att bygga sitt hus så är husbygge med inhyrd hantverkare antagligen helt uteslutet. Det är självbygge eller inget bygge alls som är alternativen.J Jontha skrev:
Jag sitter i möte minst 15h/vecka, tyvärr kan det vara mer också. Vi stänger aldrig av telefoner, däremot kan man ha den på ljudlöst och välja att inte svara om det inte behövs. Det är så det vanligtvis ser ut. Har vi inte mobilen på så finns det inget sätt att få tag på oss, så enkelt är det. Vad fan skall en remote växeltelefonist göra om min mobil inte är på?john68 skrev:
Redigerat:
Ja men då behöver ts se barnetsperspektiv. Dagis är bra men inte att gå 7-16 varje dagK Krille4 skrev:
Då röstar jag för inget bygge. Detta är mina anledningar:E Eld skrev:
Fel mot samhället
Fel mot huset och framtida ägare att en självpulare med ont om tid ska få härja fritt.
Fel mot barnet.
Känner noll empati för det här projektet.