120 892 läst ·
1 143 svar
121k läst
1,1k svar
Tjänstledighet vid husbygge utan att tappa förskoleplats
Syftet med att vara tjänstledig från sitt vanliga jobb i det här fallet är att JOBBA med ett annat projekt, inte att ha fritid. Du får gärna visa oss alla vart det står att de som jobbar med att bygga hus inte får ha barnen på förskolan. Du kan inte har missat att systemet är uppbyggt så att det anses korrekt att ha anställningsavtal när man jobbar med mer omfattande projekt? Systemet är liksom uppbyggt så. Bara för att du skitit i det betyder inte att systemet inte är upplagt för det.K Krille4 skrev:"Försöker följa reglerna..." Hela syftet med ditt förslag är ju att kringgå reglerna. Är man tjänstledig för att bygga sitt hus har man rätt till allmän förskola ca 15 tim/v och inget mer än så. Läs reglerna så framgår det tydligt.
Jag försöker följa reglerna men ska erkänna att jag helt missat att jag måste ha ett anställningsavtal med min fru för att hon ska få hjälpa till att bygga på vårt hus
/Krille
Du kan inte påstå att du vet vad andra människor har för syften med sina handlingar när du faktiskt inte vet. Jag kan göra påståenden om vad du har för syften med det du gör också, men jag gillar att hålla mig till mer objektiv sanning.
Kravet för att barnen ska få gå i förskola är att föräldrarna förvärvsarbetar eller studerar: https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/ratt-till-forskolaH hellem skrev:Syftet med att vara tjänstledig från sitt vanliga jobb i det här fallet är att JOBBA med ett annat projekt, inte att ha fritid. Du får gärna visa oss alla vart det står att de som jobbar med att bygga hus inte får ha barnen på förskolan. Du kan inte har missat att systemet är uppbyggt så att det anses korrekt att ha anställningsavtal när man jobbar med mer omfattande projekt? Systemet är liksom uppbyggt så. Bara för att du skitit i det betyder inte att systemet inte är upplagt för det.
Du kan inte påstå att du vet vad andra människor har för syften med sina handlingar när du faktiskt inte vet. Jag kan göra påståenden om vad du har för syften med det du gör också, men jag gillar att hålla mig till mer objektiv sanning.
Att hitta på ett företag och jobba med att bygga sitt eget hus utan lön räknas inte som förvärvsarbete.
Att skriva in sig på en kurs utan att studera räknas knappast som studier och även om det räknas som studier får man bara förskola i den omfattning som behövs. Studerar man inte när man skrivit in sig på kursen har man m a o inget behov och därmed ingen rätt till förskoleplats.
Sen kan man naturligtvis fuska med ovanstående och risken att åka fast är obefintlig.
Att du tror att man behöver anställningsavtal när man bygger sitt eget hus gör mig ärligt talat lite tveksam till hur väl du tolkar regler.
/Krille
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
jag blir lite tveksam till din läsförståelse.K Krille4 skrev:Kravet för att barnen ska få gå i förskola är att föräldrarna förvärvsarbetar eller studerar: [länk]
Att hitta på ett företag och jobba med att bygga sitt eget hus utan lön räknas inte som förvärvsarbete.
Att skriva in sig på en kurs utan att studera räknas knappast som studier och även om det räknas som studier får man bara förskola i den omfattning som behövs. Studerar man inte när man skrivit in sig på kursen har man m a o inget behov och därmed ingen rätt till förskoleplats.
Sen kan man naturligtvis fuska med ovanstående och risken att åka fast är obefintlig.
Att du tror att man behöver anställningsavtal när man bygger sitt eget hus gör mig ärligt talat lite tveksam till hur väl du tolkar regler.
/Krille
1. jag tycker inte man ska hitta på något företag om man inte ämnar driva affärsverksamhet.
2. jag tycker inte at tman ska plugga om man inte tänker fullfölja sina studier.
3. jag har inte sagt att man behöver ha ett anställningsavtal för att få bygga hus. jag har sagt att man måste ha ett anställningsavtal för att det ska gå att bygga ett hus när man har småbarn. man måste kunna uppvisa att man arbetar med något. man kana ju inte arbeta med att bygga ett hus om man tar hand om dagisbarn eller hur? om ens partner inte vill ställa upp med att vara ledig för att bygga sin del av huset så är det väl inget konstigt om den anställer dig att göra den delen av jobbet. det är inget konstigt med att ha ett avtal för att jobba med något som skapar värde i samhället.
jag ser ingen skillnad i vem man bygger huset för. att bygga ett hus är att bygga ett hus. det är värdeskapande . jag är gärna med och betalar dagis åt folk som bygger hus.
du får inte starta företag om du inte ämnar driva affärsverksamhet. Du måste ha mer än en kund. Om du bara har en kund så är anställningsavtal att föredra.M Markarbetaren skrev:
Avspärrningar osv har inget med saken att göra.kashieda skrev:
det jag skrev i inlägget du citerar:"det är väl ganska självklart att någon som står utan jobb och har småbarn behöver en formell anställning för att kunna jobba"
hur tänker du dig att en småbarnsförälder ska kunna jobba på dagarna om den inte har ett anställningsavtal?
Nä- varför skulle det vara det? 90% av alla företagare kan inte ta ut någon lön första tiden. Förstår inte hur det är relevant i den här diskussionen?M Markarbetaren skrev:
/Krille
B bygga_hus23 skrev:Vi ska bygga hus och en av oss tänkte vara tjänstledig i ca 8 månader för att bygga på heltid. Samtidigt vill vi inte tappa vår förskoleplats. En fundering är att starta en enskild firma eller starta eget företag för att inte tappa vår förskoleplats. Har ni några råd eller någon som gjort något liknande?
Det är ju alldeles uppenbart att du har tolkningsföreträde här o att det inte kan råda någon tvekan om att du har det moraliska ansvaret att förklara åt oss vilsna individer.K Krille4 skrev:Kravet för att barnen ska få gå i förskola är att föräldrarna förvärvsarbetar eller studerar: [länk]
/Krille
Men läs TS text o förklara för mig vars i den det står att han avser att stata någonting i akt ock mening att lura dig på dina skatteinbetalningar.
Hur har du kommit fram till att det är avsett att lura någon med det,
ELLER är det så att eftersom TS ju uppenbarligen är moraliskt underlägsen dig så så vet du vad han tänker.
Jag kan även tillägga att det är helt vedertaget med anställningsavtal med lön på 1kr per år och liknande upplägg för att personen i fråga ska ha formell anställning eftersom det krävs för så mycket i samhället. Detta är brukligt när personen i fråga har övriga ekonomiska intressen i projektet de jobbar med, det brukar inte anses vara något fusk med det.K Krille4 skrev:Kravet för att barnen ska få gå i förskola är att föräldrarna förvärvsarbetar eller studerar: [länk]
/Krille
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Vad menar du med 1 kund? Jag har flera bekanta som driver AB som snickare, betongare osv. som ensam anställd och hyr ut sig till 1 kund.H hellem skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
https://lagen.nu/begrepp/Självständighet,_varaktighet,_vinstsyfte#:~:text=Kravet på självständighet innebär att,en uppdragsgivare sällan som självständig.M Markarbetaren skrev:
edit:så det där med en kund kanske är lite gammal information. men man ska nog vara lite försiktig när man bara har en kund.
Redigerat:
L lilla frugan skrev:Som förskollärare måste jag fråga, var ringer förskolan om det händer något och ni måste hämta ert barn?
/QUOTE]
L lilla frugan skrev:
Dom ringer väll någon av föräldrarnas mobil som dom alltid gör? Varför skulle de vara annorlunda?