Hej alla
Har precis blivit ägare till ett 1910-talshus i Uppsala och dragit igång en renovering av insidan.
Har hittat lite gamla ledningar som nog härrör från en ringsignalanläggning för att påkalla uppmärksamhet från tjänstefolket.
Jag letar efter information om hur en sån var utformad, såg ut och fungerade. Har sett exempel på både system med ringklockor och mer avancerade varianter med små skyltar som aktiverades med rumsnummer.
Tips på vidare läsning mottages - googlesökning gav tyvärr inte så mycket ...
Har precis blivit ägare till ett 1910-talshus i Uppsala och dragit igång en renovering av insidan.
Har hittat lite gamla ledningar som nog härrör från en ringsignalanläggning för att påkalla uppmärksamhet från tjänstefolket.
Jag letar efter information om hur en sån var utformad, såg ut och fungerade. Har sett exempel på både system med ringklockor och mer avancerade varianter med små skyltar som aktiverades med rumsnummer.
Tips på vidare läsning mottages - googlesökning gav tyvärr inte så mycket ...
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
I svärföräldrarnas hus är det en-två ringklockor i varje rum inkl sovrum som går till en ringklocka i pigkammaren/köket sedan fick hon hålla koll på var husmor och husfar var 
Läsning vej jag inte men har själv nördat in mig på BBCs tv serie Downton Abbey, deras ringklocka är dock inte elektrisk. TV serien Herrskap och tjänstefolk från 1971 använder däremot en elektrisk variant.
Vi hade rester av ett sådant system i vårt hus, antagligen installerat 1918. Kan tänkas ha några delar kvar. Nånstans....Jag har behållit bakelitkontakterna i de äldre orörda delarna av huset såsom ett trapprelä som klapprar skönt när man trycker på en röd knapp.
Tänkte du anskaffa tjänstefolk också?
Tänkte du anskaffa tjänstefolk också?
Den här satt i vårt hus från 1830. Ledningar och lite tryckknappar finns också, men den kändes väldigt begränsad i sin omfattning i o m att den bara har två kanaler och huset har många fler rum. Rester av ledningar och även tryckknappar finns här och var.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara