Vanbeasten skrev:
Entreprenörer / husföretag som köper tjänster av andra entreprenörer / husföretag kan efter godkännande från Skatteverket omfattas av omvänd skattskyldighet. Då är det bara det företag som säljer till slutkund / fastighetsägaren som redovisar momsen. Info finns på Skatteverkets hemsida.
Men om jag själv (mitt eget bolag) utför allt arbete och inte köper tjänster av andra entreprenörer (utan endast byggmaterial) hur funkar det då?

Anledningen att jag frågade från första början var att det gavs två olika svar i tråden (enl min tolkning) dvs att jag inte får tillbaka den ingående momsen mot att jag få tillbaka momsen även om själva husförsäljningen är momsbefriad. :confused:

Om företaget äger huset så får du dra moms på material, men du skall betala moms på det uppskattade värdet av det arbete du gjort på huset. Sen finns det som sagt massor av varianter beroende på typ av företag m.m.

https://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/moms/sarskildareglerforvissavarortjanster/fastigheter/bygganlaggningstjanster.4.dfe345a107ebcc9baf80001255.html

2wire skrev:
Men om jag själv (mitt eget bolag) utför allt arbete och inte köper tjänster av andra entreprenörer (utan endast byggmaterial) hur funkar det då?

Anledningen att jag frågade från första början var att det gavs två olika svar i tråden (enl min tolkning) dvs att jag inte får tillbaka den ingående momsen mot att jag få tillbaka momsen även om själva husförsäljningen är momsbefriad. :confused:
Då kan inte omvänd skattskyldighet tillämpas, utan då är det som Larsa säger, fast hans länk är galen; här är rätt länk

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.