Någon som har byggt med detta system till en större permanent bostad? I sånt fall hur har ni löst bjälklaget och gjort grunden hyfsat fuktsäker?

Gäller ett nybygge med en stomme i ytong på berggrund.

• Teknisk ritning av ett byggprojekt som visar grunden och bjälklaget på en ytongstomme monterad på berggrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför? Det föreligger väl sällan fuktproblem med berggrund?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför? Det föreligger väl sällan fuktproblem med berggrund?
Precis kan finnas en del risker men finns även en del fördelar med krypgrunden, men behöver väga det innan bestämmer för vilket system.
Grunden kommer stå på en grusbädd inte direkt på berget eller du tänker generellt med berg så är en platta det enda valet?:)

Nej, inte platta. Vanligt ouppvärmd grund tänker jag. Jag skulle inte släppa ner varm luft i grunden om det är mer eller mindre riskfritt.

Nej, inte platta. Vanligt ouppvärmd grund tänker jag. Jag skulle inte släppa ner varm luft i grunden om det är mer eller mindre riskfritt.
Jaha ja, just var inne på det med om du menar uteluftventilerad? Men fick bilden av att det kostade på så pass på uppvärmningen så inte rekommenderat till permanent bostad?

Vad är det som kostar? Väldigt vanligt att man bygger plintgrund eller krypgrunder, mycket billigare än tex gjuten platta. Vad denna typ av varmgrund kostar vet jag inte, fläkten drar ju lite ström också.

Vad är det som kostar? Väldigt vanligt att man bygger plintgrund eller krypgrunder, mycket billigare än tex gjuten platta. Vad denna typ av varmgrund kostar vet jag inte, fläkten drar ju lite ström också.
Mm tänkte på uppvärmningskostnaden att det läcker mer värme ur grunden men annars vet jag inte varför dom rekommenderade inneluft.

Isolera golvbjälklaget ordentligt bara. En höna av en fis säger jag…Säljare vill sälja….

• Gilla
JJL - Ljungen 4
  • Laddar…
Isolera golvbjälklaget ordentligt bara. En höna av en fis säger jag…Säljare vill sälja….
Haha jo dom vill gärna pracka på en massa extra

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.