Jo...

Planerar för trallbygge ca 80m² men väger mellan obehandlat trallvirke+järnvitriol (då jag kan köpa hem buntvis från hyvleri) eller tryckat trallvirke som bara finns på bygghandel.
Kåken är järnvitriolad så det skulle nog bli snyggast med tjärvitriolat.

Men hållbarheten, hur är det med den tryckat vs tjärvitriol?! Hur skulle ni göra?

Bor i krokarna runt Umeå men inte vid kusten.

• Ett hus med järnvitriolad fasad, svart tak och grå markiser. Utomhus finns utemöbler och en grön gräsmatta. En bil står intill huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
Jag har en granne på landet som har ett verandaräcke med plana 12cm överliggare vanligt trä behandlat med järnvitrol. Dom höll typ 10 år, vissa delar är genomruttna nu så han ska byta till tryckat.

Problemet är framförallt senhöst och vintern, snö som ligger och töar så att trät blir genomblött. Kan tänka mig att du kan få samma effekt på ett utomhus verandagolv. Iofs kan ju även virkets kvalitet avgöra, pratar vi om långsamt växande norrlandsskog så är nog chanserna att lyckas bättre. Tror att grannens virke var snabbväxande skog från mellansverige.

Hej

Du kan ju först måla trallen med järnvitriol och sen olja in med opigmenterad träolja för att skydda träet.
Jag gissar att den grå färgen kommer att mörkna lite av oljan. Så prova på några bitar först och låt dem ligga i solen för att se hur nyansen ändras under sommaren.

Tillägg.
Det gällde ju tjärvitriol i och för sig. Så ovanstående är troligen inget som fungerar på lasyr.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.