Vi ska bygga hus och en av oss tänkte vara tjänstledig i ca 8 månader för att bygga på heltid. Samtidigt vill vi inte tappa vår förskoleplats. En fundering är att starta en enskild firma eller starta eget företag för att inte tappa vår förskoleplats. Har ni några råd eller någon som gjort något liknande?
90 022 läst · 1 020 svar
90k läst
1,0k svar
Tjänstledighet vid husbygge utan att tappa förskoleplats
-
Medlem · 1 inlägg 1 feb 21:51
-
2 feb 06:21 #2
Jag var tjänstledig i 8 månader när vi byggde huset, barnen på förskolan…. Huset klart nu och barnen är kvar på förskolan..
Med det sagt, sköt det lite snyggt, prata inte för högt om att du är tjänstledig, lämna som vanligt och låtsas som ingenting! Be om ursäkt istället för tillåtelse ifall det skulle uppdaga sig- Laddar…
-
2 feb 06:53 #3
Håller med föregående.... Jag va TL en månad plus 20% i ett år för bygga. Lämnade som vanligt och ingen brydde sig om det.
Går ganska enkelt att argumentera för att det är bäst för alla.- Laddar…
-
2 feb 08:17 #4
Jag/vi har erfarenhet av ett liknande upplägg i en mindre stad där många känner många.
Vi tog helt enkelt ett snack med personalen på förskolan och förklarade läget, de hade interna överläggningar och accepterade sedan upplägget.
Nu tvivlar jag på att alla förskolor hanterar dylika frågor lika pragmatiskt, men för oss funkade det och vi slapp smyga eller hymla.- Laddar…
-
2 feb 11:52 #5
Hos oss har det gått ut klara direktiv om att den enda tiden man har rätt att lämna på förskola men inte jobba är till och från jobbet samt vid sjukdom. Tjänstledighet för att bygga finns inte på tapeten...
/S- Laddar…
-
Medlem · Borås · 260 inlägg 2 feb 12:182 feb 12:18 #6
Som förskollärare måste jag fråga, var ringer förskolan om det händer något och ni måste hämta ert barn?
Jag personligen tycker det är bättre att vara ärlig och säga hur det ligger till, men om förskole chefen säger att så får man inte göra har jag ju inget att säga tyvärr.
Om du har en möjlighet att starta egen firma så löser det ju sig på det bästa sättet där man inte behöver smyga med något. Då behöver du inte oroa dig för när lillen berättar hur det går med husbygget heller- Laddar…
-
2 feb 12:24 #7
Det är väl också skillnad mellan kommunerna också hur man tolkar lagen
Tex Stockholm har väl förskola i 40h i veckan för dom utan jobb. Vi har bara 15h i vår kommun- Laddar…
-
2 feb 12:38 #8
1. En förälder tar tjänstledigt och bygger hus till familjen medan barnet är på förskola.
2. Föräldrarna jobbar heltid och lejer in hantverkare för att bygga hus till familjen medan barnet är på förskola.
Alt 1 bör kunna leda till en betydligt mycket bättre ekonomisk situation för familjen och således större möjligheter till ledigheter i framtiden.- Laddar…
-
Allvetare · Västra götaland · 7 191 inlägg 2 feb 12:42
Dan_Johansson
Allvetare- Västra götaland
- Medlem sep 2011
- 7 191 inlägg
- 10 004 gillningar
- 947 bilder och filmer
-
2 feb 12:43 #10
- Laddar…
-
2 feb 12:45 #11
1. Har du jobb?
2. Har du barn?
3. Har du byggt ett hus?- Laddar…
-
Medlem · Borås · 260 inlägg 2 feb 12:472 feb 12:47 #12
- Laddar…
-
2 feb 12:55 #13
Vad gäller ursprungsfrågan är jag väl på temat att prata med personalen först och diskutera läget med dom. Går det inte vägen får du väl starta eget. Då följer du åtminstone regelverket. Men det sticker ändå lite i ögonen hos mig även om jag själv gärna hade haft möjligheten att göra detsamma. Får ju smäll på fingrarna om jag bara springer in på ica för att plocka åt mig ett paket mjölk på väg till förskolan istället för att försöka hantera det med tre trötta och griniga ungar efter jag hämtat.- Laddar…
-
2 feb 13:46 #14
- Laddar…
-
2 feb 13:57 #15
- Laddar…