Hej alla!

Är det någon som kan tipsa om någon teknik/metod för att titta på TV som är så enkel som möjligt? Jag har en äldre släkting som helt enkelt skulle behöva något typ som förr i tiden när man bara slog på TVn och bytte kanal genom att trycka på 1, 2, 3, etc. på fjärrkontrollen…

Dvs vill undvika allt vad digitalboxar heter med sina frekventa uppdateringar, frågor från dessa om man önskar köra med ”djup eller grund vila”, snofsiga tablåer på skärmen, meddelanden om förlorad kontakt med Internet, etc etc. utan så enkelt som det bara går.

Bor i egen villa, har fiberanslutning, ser ”bara” på typ SVT och TV4 plus kanske Kanal 5…

Har funderat på en Apple TV men tror även det blir för svårt/avancerat…

Några tips?
/Rikard

• Gilla
Lundstroem1
  • Laddar…
Vill släktingen se mer än SVT1+2?

Jag tycker också min TV är idiotiskt jobbig. Jag castar bara - mycket lättare att köra TV'n från mobilen då de program jag vill ha ligger på skärmen. Men då förutsetts att din äldre släkting har en modern mobil.

• Gilla
Anders Runsten och 1 till
  • Laddar…
Nu ska snart Boxer avveckla sina sändningar via marknätet, annars har det varit det enklaste systemet. Enbart ett abonnemangskort i TV, sedan styr du grejorna precis som vanligt på fjärren.
TV-antenn krävdes.

Brukar hjälpa en granne, 90+ år gammal, hon fixar och kan hantera TV via telias box. Den verkar så enkel som det går.

• Gilla
pyamassnickaren och 1 till
  • Laddar…
En antennsladd rakt in i en modern TV fungerar fortfarande, men då får du inte in femman utan kort...

Om man inte vill hålla på med antenn på taket så kan det fungera med inomhusantenn som har en förstärkare med ström från USB. (Fungerar hemma hos mig...)

• Gilla
Skrutten18 och 5 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
En antennsladd rakt in i en modern TV fungerar fortfarande
Men bara för SVT1, SVT2, SVT Barn och Kunskapskanalen samt TV4. Vill man exempelvis ha TV3 eller Kanal 5 krävs någon form av abonnemang.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Men bara för SVT1, SVT2, SVT Barn och Kunskapskanalen samt TV4. Vill man exempelvis ha TV3 eller Kanal 5 krävs någon form av abonnemang.
(Var väl det jag skrev?) Och snart kommer inte TV3/5:an att fungera med kort heller... Men är man nöjd med 1,2,4 så är det ett bra val.

• Gilla
Skrutten18 och 3 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Var väl det jag skrev?
Nej du skrev inget om vilka kanaler man kunde se fritt via antenn.

Cheesen
S sjoelund skrev:
En antennsladd rakt in i en modern TV fungerar fortfarande, men då får du inte in femman utan kort...

Om man inte vill hålla på med antenn på taket så kan det fungera med inomhusantenn som har en förstärkare med ström från USB. (Fungerar hemma hos mig...)
Funkar inte efter nyår då är det bara svt och 4:an tror jag

• Gilla
BGG-60
  • Laddar…
Jag har parabol, det är enkelt, snabbt och funkar alltid, förvisso en box, men kontrollen till TVn kan man lägga i en låda om man inte vill använda andra tjänster.
Har inte satelitboxen uppkopplad, så den bökar inte.
Men dyrt.....

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Funkar inte efter nyår då är det bara svt och 4:an tror jag
Fast TS skrev SVT+4+kanske femman. Så det fungerar då fortfarande ganska bra. Beror på hur hårt kravet är med femman

• Gilla
och en till
  • Laddar…
Jag har fått gott resultat hemma hos mina föräldrar, både för min nu bortgångne dementa far och halvblinda mor med en riktigt enkel digitalbox och en Doro fjärrkontroll som enbart har on/off, volym + & - samt kanal+ & -

Nu återstår bara att hitta någon nätansluten digitalbox som kan göra samma sak efter nyår...
Marknaden finns onekligen så det är väl bara att hoppas att det finns någon som möter den, utan att man ska ha häftiga fjärrkontroller med mus, röststyrning och allt vad det är. :(

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Tänkte slå ett litet slag för Telenors tv lösning,en liten box i hdmi uttaget med en hyfsat lättlärd fjärrkontroll (med siffror 1-9)kräver dock wifi för att fungera Fjärrkontroll från Telenor med sifferknappar 1-9 och appknappar för YouTube, Netflix och SVT placerad på en vit yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
Utöver att slå. på den, behöver man göra något mer innan man börjar "kolla på TV"?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag tycker både Telias och tele2 app i Samsung smart tv funkar enkelt o bra. Inga extra boxar eller fjärrar. Dock så behövs ett abonnemang hos någon av dessa operatörer. Finns tillgång till programguide i appen. Och nyare Samsung så kan man välja att senast använda app startar igen av sig själv vi påslag av tv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.