8 836 läst ·
8 svar
9k läst
8 svar
Tirolia Fhk 16.1 kökspanna
Har blivit ägare till en Tirolia FHK 16.1 kökspanna vart får man tag på en reservdelar samt är det någon som vet vart man får tag på bruksanvisning?? samt reservdelslista!!!!???
Tack på förhand
lille pe
Tack på förhand
lille pe
Hej, hur går det med infon med kökspannan? En gammal tråd men kan väl alltid komma någon annan till nytta.
Jag har instruktionsboken till en Tirolia fhk 16.2, förmodligen samma panna som du har?
Om du drar ut ved lådan så kan du läsa lite info om din panna, obs, typskylten sitter under ved lådan.
Lite info om min panna
Typ Fhk 16.2
fabriksNR 00036/ 89/00
Inhalt ( Vattentank volym) 20 liter
Max Temp 90 grader
Max Tryck 2,5 Bar ( märktryck 3,5 Bar)
Effekt med kol 17 kvw
Effekt med ved ca 23 - 24 kvh
Effekt med ved mot vattenvolym 17-18 kvh
Eldstad djup 50 cm
Eldstad höjd 50 cm
Eldstad bredd 22 cm
Total vedvolym 55 liter, ( teoretisk volym )
Praktisk volym beroende på vedlängd är ca 45 - 50 liter ved på ett inlägg.
Eldstadslucka bredd 20,5 cm
Eldstadslucka höjd 15,5 cm
Röranslutning till ack tank 1.1/4 tum
Rökrör anslutning 160 mm
Totalvikt 300 kg / Nettovikt 260 kg
En bra panna, som har vattentanken runt hela ved utrymmet frånsett fram och på ovansidan.
En stor kökspanna som är snäppet värre än nuvarande Vamsler 148 som säljs av Hans Forsman, HF sålde
även denna panna tidigare.
Jag har instruktionsboken till en Tirolia fhk 16.2, förmodligen samma panna som du har?
Om du drar ut ved lådan så kan du läsa lite info om din panna, obs, typskylten sitter under ved lådan.
Lite info om min panna
Typ Fhk 16.2
fabriksNR 00036/ 89/00
Inhalt ( Vattentank volym) 20 liter
Max Temp 90 grader
Max Tryck 2,5 Bar ( märktryck 3,5 Bar)
Effekt med kol 17 kvw
Effekt med ved ca 23 - 24 kvh
Effekt med ved mot vattenvolym 17-18 kvh
Eldstad djup 50 cm
Eldstad höjd 50 cm
Eldstad bredd 22 cm
Total vedvolym 55 liter, ( teoretisk volym )
Praktisk volym beroende på vedlängd är ca 45 - 50 liter ved på ett inlägg.
Eldstadslucka bredd 20,5 cm
Eldstadslucka höjd 15,5 cm
Röranslutning till ack tank 1.1/4 tum
Rökrör anslutning 160 mm
Totalvikt 300 kg / Nettovikt 260 kg
En bra panna, som har vattentanken runt hela ved utrymmet frånsett fram och på ovansidan.
En stor kökspanna som är snäppet värre än nuvarande Vamsler 148 som säljs av Hans Forsman, HF sålde
även denna panna tidigare.
Vilken Tirolia var det som var till salu på blocket? Det finns fortfarande vissa reservdelar kvar till en del Tirolia spisar.
Tirolias vattentank är tillverkad i rostfritt stål så den lär inte gå sönder i första taget, och om så så är det ju bara att svetsa den.
Allt är ju relativt, blocket priser ligger ju kilometervis lägre än vad nypriset ligger på, jag köpte begagnat och jag är mer än nöjd över att ha en bra spis och kan lägga pengarna på annat.
Nypriset på vattenmantlade köksspisar är ju hutlösa!
Men det är ju upp till var och en och bestämma vad de vill ha i köket som tur är.
Vilka spisar har din järnhandlare att erbjuda? och vad kostar de?
Tirolias vattentank är tillverkad i rostfritt stål så den lär inte gå sönder i första taget, och om så så är det ju bara att svetsa den.
Allt är ju relativt, blocket priser ligger ju kilometervis lägre än vad nypriset ligger på, jag köpte begagnat och jag är mer än nöjd över att ha en bra spis och kan lägga pengarna på annat.
Nypriset på vattenmantlade köksspisar är ju hutlösa!
Men det är ju upp till var och en och bestämma vad de vill ha i köket som tur är.
Vilka spisar har din järnhandlare att erbjuda? och vad kostar de?
Nja, jag var ju inte direkt intresserad av en ny, men de hade olika typer av Wamsler, billigaste runt 15 tusen.
Kör vidare med min Husqvarna 1926 i fritidshuset. Skulle ju ha dykt på fler problem med Tirolian, den är 85 hög, medans Husqvarnan är 80, så den har jag ställt på en gjuten 5 cm klack för att åtminstone få höjden 85.Det var eg det där med höjden som gjorde att jag tog kontakt med järnaffären för att få veta om den gick att justera på Tirolian.
Kör vidare med min Husqvarna 1926 i fritidshuset. Skulle ju ha dykt på fler problem med Tirolian, den är 85 hög, medans Husqvarnan är 80, så den har jag ställt på en gjuten 5 cm klack för att åtminstone få höjden 85.Det var eg det där med höjden som gjorde att jag tog kontakt med järnaffären för att få veta om den gick att justera på Tirolian.
Du kan ju mer än fördubbla effekten på din Husqvarna om du sänker rostret och plåtsko förbränningsutrymmet, för att skydda gjutgods väggarna.
du får tillverka en ram som du lägger rostret i, se bara till att inget brännbart ligger i eller i närheten av spisen då den kommer att ge betydligt mera värme.
du får tillverka en ram som du lägger rostret i, se bara till att inget brännbart ligger i eller i närheten av spisen då den kommer att ge betydligt mera värme.
Ja så är det, men du måste sätta in extra väggar i förbränningsutrymmet, vägverkets plogstål går utmärkt att svetsa ihop och använda för ändamålet.
Du kan mer än fördubbla volymen på din Husqvarna, det är mer än 15 år sedan jag byggde om min Husqvarna.
Tillverka en ram utav plattjärn som du ställer på högkant och svetsa ihop pl järnen så att rostret passar där.
Annars så ramlar rostret ned i asklådan, men glöm inte att plåtsko väggarna i din spis, tänk även på brännbart material i närheten av spisen, det blir varmt kan jag lova.
Den gamla husqvarna spisen går bra att bygga om!
Du kan mer än fördubbla volymen på din Husqvarna, det är mer än 15 år sedan jag byggde om min Husqvarna.
Tillverka en ram utav plattjärn som du ställer på högkant och svetsa ihop pl järnen så att rostret passar där.
Annars så ramlar rostret ned i asklådan, men glöm inte att plåtsko väggarna i din spis, tänk även på brännbart material i närheten av spisen, det blir varmt kan jag lova.
Den gamla husqvarna spisen går bra att bygga om!
Klicka här för att svara