Ska man ha en maskin som ligger bra i handen så måste jag få tipsa om Milwaukee eller AEG:s maskiner som är mycket smala i handgreppet!
Detta gäller dom som är på upp till 850W.
Andra vinkelslipar som brukar uppskattas av mina kunder är som sagt blå Bosch samt Flex.
Bästa valet för hemma mekaren är dock AEG WSE 9 -125 MX.

Är det ngn mer än jag som irriterar sig på att Bosch slipen blåser rakt upp i ansiktet?Det är riktigt irriterande.Sen är den en ganska billig maskin för att vara en proffsmaskin.Kollektorerna och kolen blir lätt slitna tex.Jag tror inte att det är samma kvalite på dessa idag som det var för 20 år sedan.Jag skulle nog titta på ngt annat,eller renovera den gamla pärlan:-).Har en 1100W hemma och sen vet jag inte hur många 1400W jag har haft i arbetet.Jag pratar nog om 3-4 st per år .Sen en bra tummregel om man ska ha en maskin som håller för både kap och slip så köp inget under 1000W.Då håller dom längre / Mats

alfamats skrev:
Är det ngn mer än jag som irriterar sig på att Bosch slipen blåser rakt upp i ansiktet?Det är riktigt irriterande.Sen är den en ganska billig maskin för att vara en proffsmaskin.Kollektorerna och kolen blir lätt slitna tex.Jag tror inte att det är samma kvalite på dessa idag som det var för 20 år sedan.Jag skulle nog titta på ngt annat,eller renovera den gamla pärlan:-).Har en 1100W hemma och sen vet jag inte hur många 1400W jag har haft i arbetet.Jag pratar nog om 3-4 st per år .Sen en bra tummregel om man ska ha en maskin som håller för både kap och slip så köp inget under 1000W.Då håller dom längre / Mats
Jo, jag har nog känt av blåset ibland också.

Apropå kol undersökte jag dessa på min Bosch som strejkade. De var av en konstruktion som jag aldrig råkat på tidigare med en liten spiralfjäder och tapp inuti av något slag. Har någon gång läst om "självbrytande kol" och funderade först om det rörde sig om sådana, men förstår inte hur det skulle fungera isåfall...?

Om jag inte missminner mig så åker fjädern ut när kolet blir för slitet och stannar maskinen,kanske kortsluter?.Om det inte gjorde detta så kan kolen bli för korta och trycket /kontakten mot kollektorn för dåligt.Och det sliter på kollektorn.Det är iallafall den förklaringen jag har fått.Men det är konstigt , för jag har öppnat många boschmaskiner och där har just kollektorn varit kass.
Sen finns det fulsätt att fixa den också.Bara att ta en smärgelduk mot kollektorn och snurra masinen i skivan tills kollektorn blir någorlunda ok.Nu är inte detta seriöst men ett knep om man står där med skägget i brevlådan ngn kväll/helg. / Mats

Självbrytande är väl den där fjädringen, att kolet trycks in mot kollektorn mer allteftersom det slits. Självbrytande låter lite high tech för den funktionen. Har knappt sett nån annan typ av kol heller. Hur ser de andra ut? Måste man trycka fram kolen för hand mellan varven...?

Är man orolig för att överbelasta maskinen bör man väl välja en riktigt kraftig 125:a, typ:
http://www.bosch-pt.se/boptocs2-se/...sv&division=gw&ccat_id=101278&object_id=11648

Hej igen!
Det sitter en liten inbyggd fjäder i kolet som poppar ut när kolet börjar bli slitet./ Mats

Mr Handyman skrev:
Självbrytande är väl den där fjädringen, att kolet trycks in mot kollektorn mer allteftersom det slits. Självbrytande låter lite high tech för den funktionen. Har knappt sett nån annan typ av kol heller. Hur ser de andra ut? Måste man trycka fram kolen för hand mellan varven...?

Är man orolig för att överbelasta maskinen bör man väl välja en riktigt kraftig 125:a, typ:
[länk]

alfamats skrev:
Hej igen!
Det sitter en liten inbyggd fjäder i kolet som poppar ut när kolet börjar bli slitet./ Mats
Jag och den havererade vinkelslipen befinner oss inte på samma ställe nu, men jag minns det som att den lilla spiralfjädern satt i ett litet hål i kolet som vette mot den sedvanliga "klockfjädern", som skapar anliggnings- och inmatningskraft. Kanske hade anordningen löst ut åt fel håll pga överhettning. Eller kanske var det fel typ av kol för den maskinen. Jag har googlat lite efter någon detaljbild/sprängskiss av hur självbrytande kol är konstruerade, men har tyvärr inget funnit.

Posia skrev:
Ang "lämna in" kanske du skämtar - förmodar att det kostar mer än en ny.

QUOTE]

Det var livstidsgaranti på vissa elverktyg på 70-talet. Farsan plågade livet ur en borrmaskin med en kapklingetillsats och hämtade ut en ny sedan, men det var då det.

Använder man vinkelslip bara några minuter om året funkar de billiga kineserna hos ÖB mfl. Några minuter till och man får tendens till "vita fingrar", dvs vibrationsskador. Vill man hålla på längre skall man satsa på något mer välbalanserat. Min gamla Bosch kunde man slipa rost med i timmar med medan ersättaren från klasse ger domningar efter en kort stund.

En sak de borde införa är riktbara luftutblås. Ibland vill man ju inte blåsa upp dammet på garagegolvet eller ha blåset i ansiktet. (tillverkare kan sätta in pengarna på mitt PG 123....) :-)

Jag trodde själv att jag kört sönder en slip på liknande vis (långvarigt tufft slipande med stålborste). Hela maskinen var varm så man trodde den skulle smälta och den verkade helt död.

Efter några månader plockade jag isär den och kunde konstaera att det inte var något fel på mekaniken och inte heller lindningarna. Det var bara att slipa kollektorn och kolen med fin smärgelduk och montera ihop igen. Så har bara rotor och statorlindningarna klarat sig från kortslutning så kan det mycket väl räcka med det om det inte är så att det är mekaniska problem (som t.ex skuret lager).

Ja visst är det GWS 14 etc.! Blev förvånad för jag kände inte igen den jag länkade till! Crazy.

Jag har nu tagit en bild av ena kolet och de smådelar som lossnade när jag tog bort det från vinkelslipen. Hålet är inte genomgående och jag gissar att det normalt ska vara igenpluggat, och att det är tänkt att när kolet nötits ner in till hålets botten så ska den lilla spiralfjädern trycka ut den lilla tingesten i dess ände mot kollektorn, så att kolets anliggning plötsligt upphör och motorn stannar...? Eller?

• Boschkol, vinkelslip.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
det verkar rimligt det du säger. Rent funktionellt borde det rent praktiskt gå att köra vidare med det där kolet med begränsingen att brytningen inte längre fungerar.

Majgårdarna
Jag använder vinkelslip mycket i jobbet och dom bästa som jag ser det är Makita.
9565CV Använder jag nu.Jäkligt bra maskin.
Perfekt att kunna ställa varvtalet.
Se till att du får den funktionen.

Har kört lite bosch oxå men är inte så impad av dom.

Vi har några Metabo oxå.WE 14-125 Plus
Den skall du akta dig för. Maskinkroppen är för grov och ON knappen sitter på fel ställe.
Den sitter uppe på maskinen och skall man trycka på lite så kommer man åt knappen så maskinen stannar.Den är märkbart slöare än makiten oxå.

Vi köpte in ett gäng Metabo för kanske 6-7 år sedan.Inte en enda fungerar.
Vi har dom i en låda som vi brukar visa säljaren när han kommer :)

Redigerat:
softarn skrev:
Jag trodde själv att jag kört sönder en slip på liknande vis (långvarigt tufft slipande med stålborste). Hela maskinen var varm så man trodde den skulle smälta och den verkade helt död.

Efter några månader plockade jag isär den och kunde konstaera att det inte var något fel på mekaniken och inte heller lindningarna. Det var bara att slipa kollektorn och kolen med fin smärgelduk och montera ihop igen. Så har bara rotor och statorlindningarna klarat sig från kortslutning så kan det mycket väl räcka med det om det inte är så att det är mekaniska problem (som t.ex skuret lager).
Uppmuntrande att läsa... att vinkelslipen överlevde alltså. :)
Ohm-mätte du rotor- och statorlindningar, eller?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.