B Bo Berglund skrev:
Vad har det med denna tråd att göra?
Du vill alltså köra en RPi som DNS-server så att du kan blockera reklam på ditt nät?
Känns inte som en applikation som kräver en stor SSD som systemdisk.
Och DHCP servicen körs väl på din router i nätet eller hur?
Saken handlar om att en Raspberry Pi skriver sönder SD-kortet om man kör saker som skriver mycket. Som tex en DNS...

Tillägg: Inte för att det har med saken att göra, men du frågade: Min router från Telia är låst på så vis att om man vill ändra DNS så måste man stänga av routerns DHCP.

David Wallin David Wallin skrev:
Tillägg: Inte för att det har med saken att göra, men du frågade: Min router från Telia är låst på så vis att om man vill ändra DNS så måste man stänga av routerns DHCP.
Jag har inte alls skrivit något sådant. Du måste blanda ihop mig med någon annan.
Jag har Bahnhof och inte Telia och jag använder ALDRIG servicefirmornas egna routrar för de är alltid sekunda vara...

B Bo Berglund skrev:
Jag har inte alls skrivit något sådant. Du måste blanda ihop mig med någon annan.
Jag har Bahnhof och inte Telia och jag använder ALDRIG servicefirmornas egna routrar för de är alltid sekunda vara...
Jodå. I ditt förra inlägg skrev du "Och DHCP servicen körs väl på din router i nätet eller hur?". Därför förklarade jag varför jag istället körde den på en RasPi.

Detta blir löjligt...

Du skrev:
Men det var inte alls jag som skrev det! Och den texten finns ju inte ens i den här tråden...
Blandar du ihop olika trådar nu?

B Bo Berglund skrev:
Detta blir löjligt...

Du skrev:

Men det var inte alls jag som skrev det! Och den texten finns ju inte ens i den här tråden...
Blandar du ihop olika trådar nu?
Ja det blir det...

• Skärmdump av forumtråd diskuterar RPi som DNS-server och problem med SD-kort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Saken handlar om att en Raspberry Pi skriver sönder SD-kortet om man kör saker som skriver mycket. Som tex en DNS...
Men skriver dns- och dhcpservrarna så mycket till disk egentligen?

Jag har på de två raspberrysarna jag har monterat /var/log på tmpfs och jag inbillar mig att det minskar mängden skrivning på sdminnet. Nu vet jag inte om det faktiskt förlänger livslängden men jag vet att båda två har levt alldeles för länge :-)

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
svartöra svartöra skrev:
Ja, jag vet inte egentligen. Det var mest en reflektion kring att just flera sådana har dött för mig men att andra installationer gått i flera år. Det är ju mycket information som rör sig i en DNS, men jag vet inte hur mycket faktiskt data som skrivs.

Alfredo Alfredo skrev:
Alla säger att SD-korten i Raspberry Pi oundvikligen lägger av förr eller senare. För att förekomma detta uppgraderade jag min till en extern SSD disk ansluten via USB.

Jag köpte disk och kabel från Amazon för totalt 307 kronor med leverans kvällen efter beställning, fraktfritt via Prime. Jag har inte gjort någon större marknadsundersökning så jag vet inte om det jag köp är "bäst" och/eller "billigast". Dock var det helt smärtfritt att installera och billigt nog! Om det fungerar bra på sikt vet jag naturligtvis inte än.

Min Pi bootar nu från SSD och kör helt utan SD-kort.

Jag köpte dessa prylar:

SSD: [länk]
[bild]

Kabel: [länk]
[bild]

Den som är observant ser att 163:- + 143:- blir 306:- så tydligen har någon av prylarna blivit en krona billigare sedan jag beställde... 😀

Om någon har frågor ska jag naturligtvis försöka vara behjälplig!
Sådärja! Jag köpte exakt samma grejer som du och kör numera alltså också på SSD. Tog i aktiv tid typ tre minuter att byta från SD till SSD, sen tre timmar att fundera på varför Zigbee/deCONZ till stor del ballade ur. Men det verkar som att tricket var att sitta still i båten och låta det mesha om.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Hmmm... Disken eller kabeln verkar störa 2.4GHz rejält! Både Zigbee och Wifi svajar och flyttar jag disken så ändras det direkt! 😳 Är det ens möjligt?? 😂😂

• Wow
Alfredo
  • Laddar…
Flyttade SSDn från USB3-port till USB2. Verkar ha löst problemet och enligt en snabb Googlesökning är det ett känt fenomen med störningar på 2.4GHz-bandet från USB3.

• Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
svartöra svartöra skrev:

Jag har på de två raspberrysarna jag har monterat /var/log på tmpfs och jag inbillar mig att det minskar mängden skrivning på sdminnet. Nu vet jag inte om det faktiskt förlänger livslängden men jag vet att båda två har levt alldeles för länge :)
Pihole loggar ju allt, så det blir en hel del skrivningar. Men min har överlevt 4 år med SD-kort...

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Billigaste ssd disken hittar man den på Amazon?
120gb bör man väl klara sig långt på? 110:- på Amazon

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
nino nino skrev:
Även om du skulle hitta en för säg 85:- eller så är det väl knappt värt besväret att leta vidare. När det gäller storleken så är det väl lämpligt att se vad du nyttjar idag för att få en uppfattning.

Sen vet du väl att det bara finns två sorters hårddiskar, nya och fulla…

• Gilla
  • Haha
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jo kollade svenska säljare och det är svårt att hitta små ssd diskar. Ska nog beställa en själv så jag blir av med SD-kortet i min Pi

Ska du köra enbart operativ samt HA på disken så blir det utmärkt.

Många recensioner och bra betyg från hela Europa hos Amazon.

• Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
På en äldre elitedesk så är det dels en lika kontakt som till ssd sata men sen finns det ytterligare en kontakt som är mindre som går från sata kontakten, vad är den till?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.