Byggahus.se

Tips & tricks angående skorsten/glidgjutning/rör?

1. V
    Medlem Nivå 3
    Hej alla!

Har nu gått igenom dom flesta trådarna och fått svar på många frågor.
    Dock är jag lite kluven och har fortfarande frågor på vissa saker.

Min plan är som följer.

Har idag en tegelskorsten som är i ganska dåligt skick. Tre kanaler - runt 6 meter hög och spikrak. Kanalerna är separerade med natursten/silikat-sten.

Dom tre kanalerna är: #1 - oanvänd - #2 Frånluft kök (köksfläkt) #3 - Gammal rökkanal för oljeeldning.

Idag används inte skorstenen. Och tittar jag in i den med kamera så ser allt ok ut - förutom inget spår av bruk inne i kanalerna (förutom lite på mellanväggarna). Antar att det har vittrats sönder eller att man kan kört all bruk utanför (kommer inte ihåg vad den tekniken heter).

Min plan är:

1) Täta skorstenen ovanför nock (mura till den), putsa den och måla den med silikatfärg.

Fråga: Gammalt hus, gäller nya regler med 0,1 meter brännbart i genomföringen mellan vind/yttertak?

2) Glidgjuta med KC bruk spetsat med en näve släckt kalk.

Fråga 1: Måste bruket fylla hela kanalen eller räcker det att man får in tillräckligt med bruk i skarvarna?

3) Den kanalen som ska eldas i - förutom att glidgjutas så funderar jag på att ha rör i för bättre drag.

Fråga 2: Hur vet man vilken dimension man ska ha på röret beroende på gjutjärnspisen?

Anledningen till glidgjut + rör är att stabilisera hela skorstenen men samtidigt bara lägga rör i den kanalen som ska användas för direkt eldning.

Tänker jag rätt eller fel?

Tips o tricks?

Har kollat den stora glid tråden men hittar inget om just detta.

Ha det!

/V

2. L
    Bannad · Nivå 20
    Det bästa är nog att prata med sotaren , han har full koll på vad som kan eller inte kan göras för att ta skorstenen i bruk för eldning , det fodras auktoriserat folk för detta enligt de regler som gäller för skorstenar och då kommer det inga överraskningar senare
    Inga stora pengar för en besiktning och utlåtande , väl värt pengarna

• Laddar…
  3. Oldboy
    Medlem · Nivå 15
    Eftersom ett insatsrör har betydligt mindre tvärsnittsarea än den befintliga kanalen så lär det aldrig kunna ge bättre drag, utan endast sämre.

• Laddar…
  4. V
    Medlem Nivå 3
    Tjena!

Problemet är att dom vill inte ta sig upp på taket utan stege osv. Så sotaren kan jag nog inte räkna med...

Håller med dig att det vore kul med fackfolk, men "var man sin bästa dräng" är det som gäller här i området tyvärr...

/V

5. V
    Medlem Nivå 3
    Tjena!

Har hört att det skulle vara bättre drag då det är mindre rör - dvs suget blir större pga tryckskillnaden. Sen att röret skulle vara cirkulärt perforerat osv Tittade på soliducts lösning.

https://www.soliduct.se/installation-insatsror/i-36.htm

Tack för svaret!

6. L
    Bannad · Nivå 20
    Du får nog inte haka upp dig på detta utan fixa så sotarn kommer upp , jag la en aluminiumstega med lite träbitar på för att inte repa taket ( plåt ) och ett rep över nock till ett träd som mothåll , var godkänt ,
    Det är sotaren som godkänner om du får elda eller inte elda med skorstenen , annars är det nog inte bra mot försäkringsbolaget

7. Cancerman_777
    Renoverare · Nivå 9
    Mitt råd, baserat på sotare från två olika län, är: gligjut och skippa rör. Att sätta rör i en glidgjuten skorsten är som att bre en macka med smör som redan är bredd med smör. En annan fördel med glidgjuten skorsten är att spillvärmen som lämnar via skorstenen kommer att värma upp murstocken och därmed komma huset och er tillgodo. Med rör så blir det inte så eftersom man isolerar runtom röret inuti kanalen.

Precis som oldboy skrev så ger minskad yta också minskat drag.

• Laddar…
  8. PNO
    Medlem · Nivå 15
    Det är inget problem att göra varesig glidgjutning eller indragning av insatsrör själv. Oavsett om du anlitar någon för att göra jobbet eller gör det själv så är du som fastighetsägare ändå ansvarig för att det uppfyller kraven med avseende på brandsäkerhet. (LSO 2kap, 2§)

Eftersom det verkar som om du ska ändra skorstenens användning totalt så gäller dagens regler. Grunden är BBR 5:41.

5:41 Allmänt
    Byggnader och fasta installationer ska utformas med tillfredställande skydd mot uppkomst av brand. Temperaturen på ytan av närbelägna byggnadsdelar och fast inredning av brännbart material får inte bli så hög att materialet kan antända.

Hur du gör för att åstadkomma det är upp dig som byggherre. I det allmänna rådet som följer till denna föreskrift så står det att brännbar byggnadsdel inte får bli mer än 85 grader Celsius. Ett sätt att göra det som kommer göra livet lätt för dig när du ska visa att du följer reglerna vid en brandskyddskontroll är att du följer det gamla allmänna rådet att det bör vara 10cm luftat utrymme mellan kanal och brännbar byggnadsdel. Men det är helt ok att göra på annat vis bara du kan visa att det är säkert. Typiskt i äldre hus är att murstocken är påbyggd så det är minst en hel tegelsten på längden mellan en kanal som eldas och bjälklag.

Vad gäller drag så är det inte så enkelt som att bara arean påverkar draget. Både kanalens form och yta påverkar också. Jämför man en rund respektive fyrkantig kanal med samma area så har den runda bättre drag (egentligen mindre flödesmotstånd). En slät kanal har bättre drag än en skrovlig. Således blir draget sämre vid montering av rör, men inte alls så mycket som minskningen av arean då kanalen blir rundare och slätare. Har man däremot gamla pipor av modellen som tomten kan krypa ner i så kan det bli lättare att få fart på draget om man minskar arean med exempelvis insatsrör då det blir en mindre volym kall luft att värma upp i pipan vid tändning. Men då handlar det mer om att gå från på tok för stor area till "lagom".

Hur stor kanal en eldstad behöver står i eldstadens installationsanvisning. Tänkte du sätta in en gammal vedspis så kan du nog ändå få lite ledning ur installationsanvisningarna för de kopior på gamla vedspisar som nytillverkas, till exempel Idun no 1. Typiskt för mindre braskaminer och vedspisar är väl sådär 125-150mm diameter på rökgången. Med hög skorsten och få krökar kan det minskas en del.

9. michfris
    Husägare · Nivå 10
    Nu har jag inte läst samtliga svar, men jag var inne på din linje och har löst samma tråd om glidgjutning.
    Men, vill inte göra reklam utan dela med mig; Insatsrör från England är mer än hälften så dyra, dubbelmantlade och till för eldning med ved, gas och andra fossila bränslen. Same same.. Då får 6 meter för 136,80 pund.
    Med frakt för 35 pund till Sverige så har du sparat en hacka mot svenska återförsäljare.
    Du spar kladd, svett och tårar..

Länken? Givetvis, här kommer den.

http://www.fluesystems.com/shop/Chimney_Flue_Liner_316_4.html#SID=179