Ekvik (Whirlpool) DW 100 W IKEA
Tips om ni får feltyp F2 (2 blinkningar paus 2 blinkningar paus etc):


Felet är att basplattan under maskinen har fyllts med vatten.

  • Stäng av strömmen
  • Ta bort fronten(den i trä) och skruva sedan bort nedre frontpanelen (den i stål).
  • Vicka maskinen framåt 45 grader för att tömma ut vattnet på ett par trasor eller sug upp vattnet med en trasa om det räcker!
  • Slå på strömmen och starta upp maskinen igen. Håll in startknappen ett par sekunder och släpp för att nollställa. Om allt är ok så ska maskinen starta igen.
  • Färdigt! :)
 
Redigerat:
Finns det inte ett bakomliggande fel som gör att bottenplatten fyllts med vatten?
 
I vårt fall var det att diskmaskinen hade stått oanvänd mellan förra ägaren och vår inflytt och städfirman hade glömt att stänga av vattnet. Men självklart kan det vara andra fel. Om t.ex. själva diskmaskinen inte töms så flödar vattnet lätt ner till bottenplattan då måste man såklart undersöka vad det kan bero på, men om felet bara är tillfälligt så fungerar ovanstående lösning
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.