Hei,

Har nylig oppgradert min 220 AC til en 430X.

er usikker på hvordan jeg bør legge Guidekabler.

Vedlagt bilde av nåværende sløyfe og guide fra 220'en. (Guide Blå)
Totalt areal ca 2300 M2
tidligere var området skravert med gult et eget område som ble klippet av en 308 som jeg ikke har lengre...
Er GPS styringen så presis at den vil finne frem til det skraverte feltet uten guide?

ser også at klipperen følger Guidekabelen ut hver gang den skal klippe. er dette standard oppførsel når GPS er slått på?
Flygbild av tomt med markerade gränser för en robotgräsklippares sløyfe och guidekabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tips mottas med takk

GPS-funktionen hjälper inte till att vare sig hitta in i skrymslen eller att få klipparen att hitta laddstationen bättre. Däremot kommer den att kunna känna av att den exempelvis inte varit i övre vänstra hörnet av tomten på länge och när den väl hittar dit kommer den att stanna kvar där en stund och klippa lite extra. Det är min erfarenhet.

För din tomt kommer klipparen att hitta ut till alla platser även utan guide. Hem är det däremot som alltid tacksamt att ha guide eftersom det kortar ner tiden att åka tillbaks för laddning avsevärt. Då vill du gärna ha en guide ut till sådana områden som det gula du markerat då klipparen annars kan stå där väldigt länge utan att hitta ut.

Klipparen följer guiden ut även med GPS på. Min 450x gör det ibland, men minst lika ofta kör den ut och startar slumpmässigt strax utanför laddstationen. Nu tittar jag inte på den så ofta, men jag har bara sett den följa G1 ut lustigt nog.

430X har två guider va? Då skulle jag låta den befintliga ligga och dra en enligt lila linje nedan. Att få in klipparen i den gula tarmen är det enda svåra du har, så dra dit en guide och ställ in så att klipparen börjar där 10–15 % av gångerna.

Det går att lösa med bara en guide också, och då kan man ju dra en lite större båge för att täcka en större del av tomten, men givet förutsättningarna behövs väl inte det.

Flygbild över en tomt med markerade guider för robotgräsklippare i rött och lila.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.