9 215 läst ·
46 svar
9k läst
46 svar
Tips på vettig stöthyvel för hobbybruk.
http://www.jula.se/elhyvel-82-mm-123451tihimas skrev:Men vad kostar inte de maskinerna? Dessutom har jag inte plats för en bordssåg.
Jag vill ha en 2"6 som överliggare på ett plank. Jag vill att överliggaren skall vara formad som ett sadeltak. Från mitten på plankan till ytterkanten är det 72 mm. Om jag lägger snittet från mitten på ovansidan till hörnet på undersidan så blir det noggrannare mätt ca 84 mm. Hur långt når långa bladet på en sticksåg?
http://www.jula.se/bordscirkelsag-800-w-200-mm-125604
Dessa har jag använt i ett år nu, hade nog funkat....
du la ju 700:- på ett handverktyg som har ett begränsat användningsområde.
Men det är coolt att vara oldschool, kör på!
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
tihimas, jag tycker att det är roligt att du gör old school ifråga om verktyg, men det kan vara nog så viktigt att ta reda på hur de användes av dem som hade dem som primära arbetsredskap.
För att ordna sadeltaket på staketet tror jag det blir enklare och bättre att spika/foga ihop en 2"6 och en 2"4 till en L-profil.
Till den sortens sågningar tycker inte jag sticksåg är rätt verktyg.
För att ordna sadeltaket på staketet tror jag det blir enklare och bättre att spika/foga ihop en 2"6 och en 2"4 till en L-profil.
Till den sortens sågningar tycker inte jag sticksåg är rätt verktyg.
Den överliggaren jag planerade blev skitful mot mitt plank. Jag får göra en helt annan konstruktion, utan fasade reglar.
Det lutar åt Mr Handymans förslag, som jag från början hade tänkt att bygga.
Det var min styvfar som lurade i mig att köra med fasad regel, med argumentet att det håller bättre.
Men en rubank skall jag nog fanimej skaffa.
Tack för all hjälp.
Det lutar åt Mr Handymans förslag, som jag från början hade tänkt att bygga.
Det var min styvfar som lurade i mig att köra med fasad regel, med argumentet att det håller bättre.
Men en rubank skall jag nog fanimej skaffa.
Tack för all hjälp.
Redigerat:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 846 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 846 inlägg
Jag handhyvlar faktiskt en del saker där jag gillar den lite "lugnare" kontrollen man har. Köpte på Clas Ohlson när de sålde bort sina längre rubankar för en del år sedan. Ett indiskt fabrikat som har varit förstklassig att arbeta med. Älskar faktiskt handhyvling medelst rubank, nästa som meditation.
Brukar grunda med elen och sedan finlira med rubanken. En vacker syn när man ser en 1,5m lång träspåna ringla sig som en orm ur hyveln, hel och obruten.
Apropå handjagat; Jag blir väl idiotförklarad, men jag har nog sågat 75% av fasadpanelen med en första generations Sandvik XT-såg. Otroligt bra kvalitet, antiglidbeläggningen är fortfarande intakt efter alla år. Har sågat oändligt mycket med den och den fungerar fortfarande perfekt. En bra fogsvans är en fröjd att arbeta med.
Stöthyvel som nämndes tidigare är mycket riktigt en ändträhyvel.
Apropå handjagat; Jag blir väl idiotförklarad, men jag har nog sågat 75% av fasadpanelen med en första generations Sandvik XT-såg. Otroligt bra kvalitet, antiglidbeläggningen är fortfarande intakt efter alla år. Har sågat oändligt mycket med den och den fungerar fortfarande perfekt. En bra fogsvans är en fröjd att arbeta med.
Stöthyvel som nämndes tidigare är mycket riktigt en ändträhyvel.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Klart du ska ha en rubank!
Tror det är extremt svårt att få till en stadig skarv på det sättet, med gering.
Tror det är extremt svårt att få till en stadig skarv på det sättet, med gering.
Jag har redan gjort en 1:1 modell av hörnet i spillvirke för att se hur det håller. Det blev inte särskilt stadigt. Jag kanske kommer på något under resan. Kanske hålband underifrån.
Nu blev jag sugen på en liten stanley stöthyvel med bälteshållare. När jag stod på stegen och kapade stolparna till spetsar, var den stora hyveln klumpig att bearbeta ändträt med. Direkt tänkte jag tillbaka på den lilla stöthyveln som hade legat bredvid de stora hyvlarna i hyllan på bauhaus. Jag tror jag har blivit drabbad av det förbannade habegäret.
Nu blev jag sugen på en liten stanley stöthyvel med bälteshållare. När jag stod på stegen och kapade stolparna till spetsar, var den stora hyveln klumpig att bearbeta ändträt med. Direkt tänkte jag tillbaka på den lilla stöthyveln som hade legat bredvid de stora hyvlarna i hyllan på bauhaus. Jag tror jag har blivit drabbad av det förbannade habegäret.
Produkter som diskuteras: "hålband"
Hålband HB A4 rostfri 10 meter FAST
Förankning av mindre träkonstruktioner
477 kr inkl moms
Läs mer
Tror du ska avancera vidare till www.fine-tools.com inför nästa hyvelinköp 
Nu är jag inte direkt fast i hyvelträsket men kan intyga att det är rätt fina och trevliga grejor. Toleranserna är mindre än man tror. Dock håller jag med Mr Handyman att du definitivt får bättre prestanda per krona om du handlar på Tradera. Räkna dock med att lägga en del tid på att plana sulan 
ta med dina reglar till ett snickeri eller en brädgård så kan dom ordna till det för lite kaffepengar.Där finns större maskiner såsom bandsåg och fräs.
Om du inte gillar detta så är mitt billigaste alternativ att ritsa markeringar på materialet som skall bort och såga av det värsta med en fogsvans av bättre kvalitet sedan gå på med hyveln.
Om du inte gillar detta så är mitt billigaste alternativ att ritsa markeringar på materialet som skall bort och såga av det värsta med en fogsvans av bättre kvalitet sedan gå på med hyveln.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Slät sula, och bra stål, sen blir det riktigt roligt. Det finns massor av artiklar och filmer på nätet om man söker på t.ex. restoring an old handplane eller liknande, flattening the sole of the handplane etc.
Sen är det bara att hålla med ikeahantverkaren om att man borde göra grovjobbet med en såg, om det ändå blir fasning för sadeltaket alltså.
Sen är det bara att hålla med ikeahantverkaren om att man borde göra grovjobbet med en såg, om det ändå blir fasning för sadeltaket alltså.
Nej visst inte.Men förutsättningarna var ju att verktygen inte tog plats och inte kostade något så vad lämnar han oss för alternativ.Jo han hade stort tålamod, och då klararphl skrev:
man sig med fogsvansen och den redan införskaffade hyveln.
Redigerat: