9 215 läst ·
46 svar
9k läst
46 svar
Tips på vettig stöthyvel för hobbybruk.
Jag gick till bauhaus och köpte en stanley bailey för 700:-. Den var i storlek som en 5:a, tror jag. Jag köpte också bryne och hållare. Jag funderar även på att kanske köpa en begagnad stor rubank och fixa till. Senare idag eller imorrn skall jag prova att köra sticksågen eller handklingan med 30 graders lutning på slasken på regeln och finputsa med hyvel efteråt.
Jag får prova mig fram och se vad som går snabbast. jag har väl en 80 löpmeter att fasa.
Någon klyvsåg blir det inte vad som än händer.
Jag får prova mig fram och se vad som går snabbast. jag har väl en 80 löpmeter att fasa.
Ja, ungefär så som jag tipsade med andra ord, man kan ju klyva med handcirkelsågen med...tihimas skrev:Jag gick till bauhaus och köpte en stanley bailey för 700:-. Den var i storlek som en 5:a, tror jag. Jag köpte också bryne och hållare. Jag funderar även på att kanske köpa en begagnad stor rubank och fixa till. Senare idag eller imorrn skall jag prova att köra sticksågen eller handklingan med 30 graders lutning på slasken på regeln och finputsa med hyvel efteråt.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Nu har jag inte sett hur Stanley Nr5 ser ut idag, men jag har sett en Nr3 och det ser inte så roligt ut. Har en Nr5 från kanske
40- 50-talet, och den håller en helt annan kvalitet och finnish, så jag tror att man kan göra dubbel vinst på att köpa beggade
handhyvlar.
Rubank är det många handlare som inte vet vad det är längre, vet jag efter att ha gjort en rundfrågning för drygt 10 år sen.
40- 50-talet, och den håller en helt annan kvalitet och finnish, så jag tror att man kan göra dubbel vinst på att köpa beggade
handhyvlar.
Rubank är det många handlare som inte vet vad det är längre, vet jag efter att ha gjort en rundfrågning för drygt 10 år sen.
Är det inte brådis skulle jag råda dig att åka tillbaka med hyveln till Bauhaus och köpa en gammal likadan via Tradera istället. Det brukar alltid ligga någon ute. För cirka halva priset mot vad du gett får du samma konstruktion men med mycket bättre material och finish. Lite ytrost påverkar inte resultatet.
EDIT: Jaha, så var man lite sent ute igen!
EDIT: Jaha, så var man lite sent ute igen!
Redigerat:
Jaha, tillbaka till ritbordet igen. Jag gjorde en provbit på 400 mm, i 2"6. Jag hyvlade ner den till ca 15 graders lutning. Det tog en stund. Jag skulle inte vilja göra det med 80 meter. Jag såg också att det var för svag lutning. Det såg inte bra ut. Kanske närmare 30 grader funkar. Jag provade att köra med sticksåg, men den når inte igenom eftersom snittet blir närmare 10 cm djupt. Jag fick ju ett nytt verktyg i alla fall.
Förslag?
Förslag?
Men vad kostar inte de maskinerna? Dessutom har jag inte plats för en bordssåg.Nimajneb skrev:
Jag vill ha en 2"6 som överliggare på ett plank. Jag vill att överliggaren skall vara formad som ett sadeltak. Från mitten på plankan till ytterkanten är det 72 mm. Om jag lägger snittet från mitten på ovansidan till hörnet på undersidan så blir det noggrannare mätt ca 84 mm. Hur långt når långa bladet på en sticksåg?
Eb bra sticksåg klarar lätt 100mm men det måste bearbetas efteråt.
En elhyvel för denna typ av jobb kostar nog 500-800kr, Einhell gör prisvärda elhyvlar. Kanske du kan byta in din manuell mot en elhyvel istället.
En elhyvel för denna typ av jobb kostar nog 500-800kr, Einhell gör prisvärda elhyvlar. Kanske du kan byta in din manuell mot en elhyvel istället.