Nu har jag kommit så långt på min pinnstolsoffa att det är dags att bestämma sig för finish. Den är gjord i bok.

Vad hade ni valt för finish? Olja, lack, hårdvaxolja? bets? Uppskattar gärna konkreta förslag på produkter som ni gillar.

Obehandlad pinnstol i bokträ på en träterrass, redo för ytbehandling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inspiration här hämtat härifrån och jag vill gärna få ett liknande slutresultat.

• Gilla
Skooda och 3 till
  • Laddar…
Bets i den färg du önskar samt matt vattenbaserat lack ovanpå det.

Men det var ett intressant format på pinnstolen: För bred för en men för smal för två?

Den har en tänkt plats i hallen och är så bred som möjligt för det. Blir en "display-piece" snarare än praktisk sittplats. Ska synas att den är hemmagjord ;)

vilken märke av bets o lack rekommenderar du? Jag tycker bets är svårt, men har väl säkert köpt billiga grejer...

Jag hade inte betsat men det är ju mycket en smaksak.

Vill du ha den naturliga träfärgen eller vill du färga den?

Rekommenderar Osmo hårdvaxolja. Jag gillar Osmo 3041 Natur. Jag gillar även ett lager vitt dekorvax följt av 2 lager vanlig Osmo hårdvaxolja (3062), då får man en ljusare toch, men träet syns ändå igenom.

Jag gjorde en liknande "love seat" till vår entré i våras. Jag valde också osmo snö följt av transp. Tycker osmo är trevligt i möbeldetaljer, bättre träkänsla än lackat. Tåligt är det...
I en bra färgaffär finns många osmo kulörer, tex ek eller valnöt eller vad din bild nu kan vara.

Vit "love seat" i trä med ett mönstrat kudde, behandlad med osmo olja, placerad i en entré.
Skapa konto

• Gilla
Simsu och 1 till
  • Laddar…
Det var länge, länge sedan jag pysslade med pinnstolar och en pinnsoffa.
Då tror jag det var Herdins bets jag använde. Betsade grönt och lackade sedan.
Tyvärr gjorde jag mig av med pinnsoffan, men stolarna har jag fortfarande kvar efter 50 år :)
Saknar den smäckra lilla pinnsoffan ibland. Såg ut så här ungefär:
En grön målad pinnsoffa i furu på en enfärgad bakgrund.
Skapa konto

Bara vanlig furu, inte bok som din fina möbel.

• Gilla
Simsu och 1 till
  • Laddar…
Imponerande, perhed! Bra jobbat!

Jag tycker du ska måla den med mjölkfärg. Finns på hyvlar.se. Sök på windsor chair och milk paint så ser du massor av exempel. Det är en kalkfärg som man sedan polerar upp och sedan oljar. Ger en otroligt tunn film med känsla som en oljad möbel. Träets karaktär och ådring kan anas genom färgen. Jag är helt såld på den finishen på bruksmöbler. Åldras och slits med karaktär.

• Gilla
perhed
  • Laddar…
Mjölkfärg! Det ska jag prova. Jag beställde precis "Miss Mustard's Seed Milk Paint" - Kulör: Trophy. Och en vax till det. Ska försöka posta ett slutresultat här när allt landar!

Mjölkfärgen jag beställde vart för grå. Testade olika utspädningar och olika oljor och vax ovanpå. Gillar mjölkfärgen i sig men vi fegade ur och istället för att lägga pengar på ny kulör så körde vi på Danish oil. Beslutet känns bra även om jag var sugen på att hitta på något som jag inte prövat förut.

• Träbänk behandlad med Danish oil mot en tapetserad vägg, ger en varm honungsfärgad finish.
    Skapa konto
  • Gilla
Simsu och 1 till
  • Laddar…
Gjorde en klädhängare som matchar pinnsoffan. Vi hade en sådan där generisk vit klädhängare förut och det var kul med en lite mer originell.

Pinnarna är i björk, alm, ek, gullregn o ene.

Handgjord klädhängare i trä med grenliknande krokar bredvid en matchande pinnsoffa, mot bakgrund av blommig tapet.
Skapa konto
Hemgjord klädhängare i trä bredvid en matchande pinnsoffa, mot en tapetserad vägg med blommönster.
Skapa konto

• Gilla
Simsu och 3 till
  • Laddar…
Schysst!

Hur är det att jobba med gullregn? Är inte det giftigt?

Lätt att jobba med den lilla biten jag hade. Ansiktsmask modell bättre och bra ventilation. Körde spånsugen extra och vädrade. Går ganska fort att byta luften i min lilla verkstad. Sedan är jag inte helt säker på att det är gullregn. Gubben som jag fick det av kanske inte visste rätt .Kanske var det en bit fruktträd.

Men klart. Grymt onödigt att svarva med just gullregn. Ville göra något med biten jag hade.

• Gilla
snuttekudden
  • Laddar…
S snuttekudden skrev:
gullregn? Är inte det giftigt?
Det är främst gullregns-fröns/frukterna som är giftiga. Resten innehåller också gift men i mycket lägre doser så mask ska räcka. Sen bättre att vara lite extra försiktig, trädamm i sig är överlag inte bra att få ner i lungorna :)

• Gilla
snuttekudden och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.