Du kan hör med ngn liten lokal reparation/tillverknings verkstad de brukar ha en massa rör och nät hemma.
De kan svetsa ihop en fin häck till dig som du sen skickar på varmgalv "till ett galvföretag nära dej" att galva är inte särskilt dyrt.

Står med samma fundering. Slog mig att en kabelstege typ industri, om man kunde hitta på skroten, kanske skulle funka. Borde vara lätt att få dit med några bult. Hönsnät på detta om man skall köra löv.

g9004l.jpg

Sådant här rör i dimension 40x30 kan jag sticka ner i hörnstolparna på mitt släp. Utifrån det skulle man rätt lätt kunna bygga en budgetlösning med tex 28mm trallvirke på längden och någon diagonalt - kanske lite kraftigare konstruktion i framriktningen för att iaf nästan visa vilja att uppfylla kraven på lastsäkring...

Det kan bli riktigt bra, bulta ihop det med vagnsbult och sätt ett par stående 28mm på insidan av lämmarna, kanske säkrade av lastöglorna i flaket så slipper du ev "ballongtendenser" på förhöjningen.

När ni har tillverkat en egen lösning med virke och sedan släpet ståt ute och virket dragit till sig fukt så har du snart din max vikt på släpet!

haha...ja om man kör lilleputtsläp är det förstås något att reflektera över....

MathiasS skrev:
haha...ja om man kör lilleputtsläp är det förstås något att reflektera över....
Och vad tror du att normalsläpet om Svensson kör runt med får lasta?

ullberg
nissenhj skrev:
Och vad tror du att normalsläpet om Svensson kör runt med får lasta?
Notera att MathiasS är trådstartaren a.k.a. frågeställaren. (tja och att det var nära nog tre år sedan han undrade detta, men det är klart, Mathias är ju känd för att tänka länge och väl...)

Men låt oss säga att jag stod inför att bygga lite grindar, tja då är det en klart mer relevant invändning.

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
På tal om tid....har du köpt några grindar mattias?

Vafasen är detta för sorts nätmobbing! Moderator!

Jag förstår inte att det är så intressant att diskutera hur lång tid det tar att upphandla diverse attiraljer. Man måste se samhällsnyttan i dessa diskussioner också, BNP måste hållas upp och öka.

Nej jag har inte köpt några grindar. Eftersom släpet är stort är behovet blygsamt, dock är det irriterande att inte få med sig maxlast när man tex hämtar vedkubbar och att åka två gånger gör jag inte av princip. Hemmabyggesalternativet är nog mest relevant för mig, även med surblöta träbitar i konstruktionen är det inte mer än några procent av maxlast.

Nisse, normalsläpet är ett lilleputtsläp, inte relevant för just denna tråd......:)

MathiasS....ett tips....Kolla blocket efter gamla hundgårdar....här i småland så är de flesta hundgårdar gjorda med galler från Troax ...typ dessa

Jag köpte mina nätgrindar på http://www.mftprodukter.com/ i Växjö.

Borde väl finnas konkurrenter på andra håll också om det verkar långt hit för er som bor lite ocentralt :)

EDIT: Såg nu att det var där tråden startade för några år sedan..... Slump eller finns det så få tillverkare?

Redigerat:
Remne, tack för tipset.

Ingenjören - tror inte det finns så många tillverkar helt custom till rätt vettiga priser.

MathiasS skrev:
Vafasen är detta för sorts nätmobbing! Moderator!

Jag förstår inte att det är så intressant att diskutera hur lång tid det tar att upphandla diverse attiraljer. Man måste se samhällsnyttan i dessa diskussioner också, BNP måste hållas upp och öka.

Nej jag har inte köpt några grindar. Eftersom släpet är stort är behovet blygsamt, dock är det irriterande att inte få med sig maxlast när man tex hämtar vedkubbar och att åka två gånger gör jag inte av princip. Hemmabyggesalternativet är nog mest relevant för mig, även med surblöta träbitar i konstruktionen är det inte mer än några procent av maxlast.

Nisse, normalsläpet är ett lilleputtsläp, inte relevant för just denna tråd......:)
Kan inte fatta att du inte behöver grindar? Även om släpet har en stor bottenarea så är det ju fortfarande sämre än ett litet släp m grind så snart det gäller ris, grenar, ved, möbler/flytt etc. Kör man bara grus och plank kanske det kvittar. Jag tycker att det är lite synd att investera i ett fint släp coh sen inte kunna ha nytta av det "fullt ut". Men du slipper om du inte vill;)

PS: kan rekommendera ett kapell, det ökar användningsområdet ytterligare. Inget vidare för ris och grenar dock.

Hej

Har handlat både släpp och kapell via Mats på MFT. Mycket smidig att ha att göra med. Priserna var bland de lägsta jag har kunde hitta på det jag köpte.

//Calle

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.