Jag behöver tips på bra spänningsprovare (små för att ha i verktygsbälte, ej stora multimetrar)

Grejjen är att jag har väl lite överdrivna krav kanske :)

Förutom att mäta spänning vill jag ha följande funktioner:

1. Summer. Gärna att man måste hålla in en knapp för att summra.
2. JFB test. Samma där. En knapp för att koppla in en liten last mellan testspedsarna för att lösa JFB
3. Fasföljdstest.

Jag har nu en Benning DUSPOL Expert. Den har alla ovanstående funktioner, förutom att den summrar så fort man sätter ihop spetsarna = den piper till batteriet tagit slut ibland då man har den i bältet. Och så funkar denna halvdåligt, ibland funkar inte fasföljdsprovaren.

Jag har även provat diverse från Fluke. Men där brukar de vara dålig funktion för JFB-test.

Någon som har nåt bra förslag?

Har själv Fluke T140, den gör allt du vill, fast även den piper om du kortsluter spetsarna. Det följer dock med ett gummihölster till spetsarna (sitter på sladden) för att undvika detta...

Ah T140 VDE verkar bra! De fluke jag provat var sånna där man måste mäta 5sek mellan fas+nolla för att kunna testa fas+jord utan att lösa JFB.. väldigt irriterande! Men jag ska ta och prova en T140 VDE!

Edit: Piper den verkligen även om man ej tryckt på knappen där bak?

"The resistance test is active for 20 se-
conds after having pressed the button on
the rear."

Har själv en vanlig T140 och den piper direkt, men som sagt, den kommer med ett skydd för spetsarna och när man trycker på knappen tänds en led för belysning samt kopplar man över på den på resistansmätning.

Nu saknar den förvisso JFB-test men men... Hursomhelst, då jag var ute och kopplade hade jag en Elma 2000A. Gick ned perfekt i "tumstocksfickan". Dock vill jag varna för den (iallafall mitt exemplar) då den ibland inte fungerade trots nya batterier. Lampan fungerade men den indikerade inte om det fanns spänning.

Givetvis fungerade den jämt när jag visade upp den för chefen så det blev svårt att tigga till sig en Fluke. Duttar alltid ihop lite kablar när jag har mätt för att vara på den säkra sidan numera...

Länk: http://www.elmanet.se/_sv-SE/v:2273?visma5.prodno=5706445140046

Min T140 löser då JFB, om jag inte mäter mellan fas och noll några sekunder.

FSS skrev:
Gick ned perfekt i "tumstocksfickan".
Var har du tumstocken då? :confused: :)

Rikard Ågren skrev:
Min T140 löser då JFB, om jag inte mäter mellan fas och noll några sekunder.
Är det de som skiljer T140 mot T140VDE möjligen?

Även VDE löser JFB om du mäter L-Pe direkt. Vet inte skillnaden, men min är märkt VDE på baksidan...

Är det meningen som test av JFB att de skall lösa om man mäter L och PE först eller är det en "bieffekt"?

Om man måste mäta 5sek fas+nolla innan man kan mäta fas+jord så går den ju bort direkt! Snacka om värdelöst!

Rikard Ågren skrev:
Var har du tumstocken då? :confused: :)
I verktygsväskan med all annan skit. Det enda jag ALLTID har på mig är spänningsprovaren, telefon och penna/papper. Resten plockar jag på mig efter behov ur verktygsväskan. Spänningsprovaren har jag alltid på mig av anledningen att när man står långt upp i en skylift och funderar på om man tog ur rätt propp eller ej. Har man inte med sig spänningsprovaren blir det nog lätt "ähh, visst gjorde jag rätt..." istället för att krångla sig ned och upp igen för att kunna mäta en extra gång.

nsiak skrev:
Är det meningen som test av JFB att de skall lösa om man mäter L och PE först eller är det en "bieffekt"?
Det är meningen

Det är väl en vanesak det där med JFB testet...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.