Krilleman
C cpalm skrev:
Och skall man ändå bila mer kan man ju fundera på om det finns någon helt annan lösning som är bättre.
Hade en likadan renslucka i källaren, men satte rens på de stående stammarna istället.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Och en renslucka utanför fasaden i trädgården verkar ju vara det modernare alternativet.
Jag håller med er tes till fullo. Absolut!

Men hur många gräver upp trädgården för detta?
För väldigt få privata bostäder har denna möjlighet utvändigt, som är i originalutförande från "förr". Alltså möjlighet till rensrör utvändigt på privat mark.

Där ligger kärnfrågan.
Nu har ju TS en oerhörd lätt kostnadseffektiv möjlighet att ordna detta på ett bra sätt utan ev. grävning i trädgården.

Det är då jag trycker extra mycket på att göra det rätta för framtiden! 👍🙄✅

Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Krilleman Krilleman skrev:
Jag håller med er tes till fullo. Absolut!

Men hur många gräver upp trädgården för detta?
För väldigt få bostäder har denna möjlighet utvändigt, som är i originalutförande från "förr".
Host, host, handgrävde upp vid fasaden i juni förra året när jag bytte stammarna från 60-talet.

Tråkigt att renovera i källaren som TS planerar och sen behöver ledningarna bytas fem år senare...

Krilleman
Host, host, handgrävde upp vid fasaden i juni förra året när jag bytte stammarna från 60-talet.
Hur många timmar tog det? 🤔

Jag handgrävde även min egen dränering på dom delarna som var blöta (huset på sandås), ända ner till underkant bottenplatta (med källare) men det innebar enorm släntning i denna sand, åter sand. Sandlådesand....
Men det var ett bra träningspass! 🙄👍

Det ska tillägas att vissa delar var blöta på grund av avsaknaden av dagvattenhantering.
Och det var oerhört tydligt.
Var det inte fanns hantering var det fukt på insidan.
Således inget "dolt fel"...

host host... 😀😉😂

Claes Sörmland
Hur många timmar tog det? 🤔
Kanske tre timmar totalt. Lera, så tungt. Är nojig om ryggen efter medelåldersincidenten med ryggen så jag tog det i två pass, alltså två olika dagar. Avloppsledningarna låg på liberalt djup, typ nån meter. Tappvattnet var det som var svårare att nå, låg ändå på liberala 1,6 m. På så sätt är det skönt att ha installationer från handgrävningstiden, saker ligger inte djupare än vad som var bekvämt att gräva för hand.

Jag handgrävde även min dränering på dom delarna som var blöta (huset på sandås), men det innebar enorm släntning i denna sand, åter sand.
Men det var ett bra träningspass! 🙄👍

host host... 😀
Sand rasar ju. Inte kul. Men snabbt att skyffla bort.

Krilleman
Avloppsledningarna låg på liberalt djup, typ nån meter.
Jag var tvungen att komma under bottenplatta plus utloppshöjd dagvatten.

Tungt!

Men jag klagar inte, det var en faktor när vi köpte huset.
Dessutom kunde jag hyrt en minigrävare...

Men själv är bäste dräng konstigt nog. (idioti!) med facit i hand...

Purre
Csm84 Csm84 skrev:
Finns det någon klinkerplatta-lucka som är tät, liknande den på bilden jag laddat upp?
Det fanns flera förslag senare i tråden också.

Claes Sörmland
Jag var tvungen att komma under bottenplatta plus utlopp.

Tungt!

Men jag klagar inte, det var en faktor när vi köpte huset.
Dessutom kunde jag hyrt en minigrävare...

Men själv är bäste dräng konstigt nog. (idioti! med facit i hand)
Hade lokala killen med minigrävare komma och gräva för avloppet genom trädgården. Inte orkar jag handgräva 25 m grav för avlopp i lera. Och då grävde jag ändå fibern till 50 cm djup för hand för några år sedan...

• Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Och en renslucka utanför fasaden i trädgården verkar ju vara det modernare alternativet.
Ja, jag har hört att det är så man gör idag. Jag har dock inga planer på att gräva runt huset för att följa dagens standard. Avloppsrören som är ingjutna i plattan är redan i plast sedan 1970, så jag ser inte riktigt vad jag skulle vinna på att byta dem.

Jag funderar istället på en lösning med en modern rensbrunn med lock, som någon länkade till tidigare. Om något skulle ge problem är det nog snarare de gamla kopparvattenledningarna som är ingjutna i plattan – de lär gå sönder före avloppet, kan man tycka.

Om det händer får vi helt enkelt ta bort dem och dra nya rör utvändigt, men än så länge finns det inga tecken på att de är dåliga. Jag är ingen VVS-expert, men det är så jag ser på saken. Har jag fel?

Claes Sörmland
Csm84 Csm84 skrev:
Ja, jag har hört att det är så man gör idag. Jag har dock inga planer på att gräva runt huset för att följa dagens standard. Avloppsrören som är ingjutna i plattan är redan i plast sedan 1970, så jag ser inte riktigt vad jag skulle vinna på att byta dem.
Just det årtalet är första generationen PVC-rör. De hade problemet att med tiden lämnade mjukgöraren rörens plast och utan mjukgörare blir PVC som äggskal, hårt och sprött. Av det skälet kallas de för äggskalsrör och ses som något som ska bytas.

Men det finns gott om 70-talshus med sådana äggskalsrör i plast i marken där ägarna håller tummarna.

Just det årtalet är första generationen PVC-rör. De hade problemet att med tiden lämnade mjukgöraren rörens plast och utan mjukgörare blir PVC som äggskal, hårt och sprött. Av de skälet kallas de för äggskalsrör och ses som något som ska bytas.
Aha. Visste inte. Det som vi har bilat upp har set hel o finn ut iaf.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Purre
Csm84 Csm84 skrev:
Avloppsrören som är ingjutna i plattan är redan i plast sedan 1970, så jag ser inte riktigt vad jag skulle vinna på att byta dem.
Avloppsrör i plast har en beräknad livslängd på 50-100 år.
Det är väl om man nu ändå gör om det just nu så kanske det är värt att även dra om de rören medan man ändå håller på, Det ser ändå ut att vara ett ganska litet utrymme.

Purre Purre skrev:
Avloppsrör i plast har en beräknad livslängd på 50-100 år.
Det är väl om man nu ändå gör om det just nu så kanske det är värt att även dra om de rören medan man ändå håller på, Det ser ändå ut att vara ett ganska litet utrymme.
Hör vad ni säger. Har inte tänkt på det. Får ta ett fundering kring det. Har inkommande vatten ledning i samma rum så vill inte gå helt lös o träffa den.

C
Fast rensröret vid fasaden brukar väl vara riktat utåt?
Dvs. man behöver fortfarande rensmöjligheter inne i huset.

Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Min renbrunn/spolbrunn har ingen riktning så det går både att spola in under huset och ut mot gatan.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Enda grejen som jag tycker är komiskt i det hela är att den har varit täckt över med plastmattan sedan 2001 när förra ägaren renoverade sist. Har man klarat sig i 24 år utan att använda den liksom....? Sen var det kanske en ful lösning att de täckt över den med plastmattan.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.