Jag håller på och grunnar en del på hur jag ska sätta kakel och klinker nere i badrummet. Det måste ju hela tiden bli en del val och prioriteringar. Ett problem vi skaffat oss är att vi vill att fogarna i golvets klinker ska stämma överens med väggarnas kakel... Detta betyder i sin tur att man inte kan utgå från varje vägg och vad som blir bäst bara för just den väggen.
Skulle gärna vilja titta på en massa exempelbilder på vad som blir bra/mindre bra. Generella råd osv.
Finns det någon bra sida för detta?
Ska jag köpa en fysisk lärobok?
Skulle gärna vilja titta på en massa exempelbilder på vad som blir bra/mindre bra. Generella råd osv.
A Annananna skrev:Jag håller på och grunnar en del på hur jag ska sätta kakel och klinker nere i badrummet. Det måste ju hela tiden bli en del val och prioriteringar. Ett problem vi skaffat oss är att vi vill att fogarna i golvets klinker ska stämma överens med väggarnas kakel... Detta betyder i sin tur att man inte kan utgå från varje vägg och vad som blir bäst bara för just den väggen.
Ja grundförutsättning är då att klinkers har kvadratisk form och dess mått är lika med kaklets vågräta mått. Sedan är det aldrig snyggt med en väldigt smal kapad platta i början eller slutet. Bättre då att kapa både första och sista raden för symmetrins skull. Sedan är det också snyggt om golvbrunnen placeras så att den hamnar symmetriskt i klinkerplattornaA Annananna skrev:Jag håller på och grunnar en del på hur jag ska sätta kakel och klinker nere i badrummet. Det måste ju hela tiden bli en del val och prioriteringar. Ett problem vi skaffat oss är att vi vill att fogarna i golvets klinker ska stämma överens med väggarnas kakel... Detta betyder i sin tur att man inte kan utgå från varje vägg och vad som blir bäst bara för just den väggen.
"Ja grundförutsättning är då att klinkers har kvadratisk form och dess mått är lika med kaklets vågräta mått. Sedan är det aldrig snyggt med en väldigt smal kapad platta i början eller slutet. Bättre då att kapa både första och sista raden för symmetrins skull. Sedan är det också snyggt om golvbrunnen placeras så att den hamnar symmetriskt i klinkerplattorna"
Du har förstått... 15x15 på både väggar och golv. Jag försöker att ta hänsyn till så mycket det går, men någonstans måste det skita sig.... Ett ställe som jag funderar på nu är en vägg där jag tänker jolla plattorna till ett ytterhörn. Dörren in i rummet går via en tjock hjärtvägg. (Blir nästan en hel platta inne i "dörrvalvet" - inget problem.) Jag tänker att jollningen ska ske på kaklets ytterkant för att bli fint. då behöver jag kapa av den andra kanten på kaklet för att den fogen ska stämma överens med golvets fog. Är dock rädd att det inte blir så fint. Men det kanske kommer att duga ok?
Du har förstått... 15x15 på både väggar och golv. Jag försöker att ta hänsyn till så mycket det går, men någonstans måste det skita sig.... Ett ställe som jag funderar på nu är en vägg där jag tänker jolla plattorna till ett ytterhörn. Dörren in i rummet går via en tjock hjärtvägg. (Blir nästan en hel platta inne i "dörrvalvet" - inget problem.) Jag tänker att jollningen ska ske på kaklets ytterkant för att bli fint. då behöver jag kapa av den andra kanten på kaklet för att den fogen ska stämma överens med golvets fog. Är dock rädd att det inte blir så fint. Men det kanske kommer att duga ok?
Ja nånstans kan det skita sig som du säger. Men jag har alltid tänkt att det ska bäst ut när man går in i badrummet.A Annananna skrev:"Ja grundförutsättning är då att klinkers har kvadratisk form och dess mått är lika med kaklets vågräta mått. Sedan är det aldrig snyggt med en väldigt smal kapad platta i början eller slutet. Bättre då att kapa både första och sista raden för symmetrins skull. Sedan är det också snyggt om golvbrunnen placeras så att den hamnar symmetriskt i klinkerplattorna"
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snygg bild va? rött kryss är kanten jag vill jolla till. Grönt är golvfogen jag vill anpassa till. Gult är fogen som ska anpassas till golvfogen och där det då blir så att plattan till vänster blir något avkapad...
Snygg ritning! Papper o penna slår digitala program ibland.

Om du menar om kanten där du markerat med gult kanske inte blir så fin så beror det helt på dina plattor.
Är det kakel så kan det blir helt ok, glasyren kan spricka, är det väldigt tunn glasyr så kan plattans färg bli att lysa om man fogar lite för grunt.
Är det granitkeramik så kan den var genomfärgad och då kan man slipa kanten så den blir lika fin som dom andra kanterna, kan vara tryckt mönster och då kan man få lite utslag eller så kan plattan andra lite färg där man slipar på den.
Men du kan ju även jolla den kapade kanten och foga ytterhörnet runt så hela kapningen döljs av fogen, gärna med epoxi fog.
Om det inte var det du menade så ber jag om ursäkt för migärt långa inlägg
Är det kakel så kan det blir helt ok, glasyren kan spricka, är det väldigt tunn glasyr så kan plattans färg bli att lysa om man fogar lite för grunt.
Är det granitkeramik så kan den var genomfärgad och då kan man slipa kanten så den blir lika fin som dom andra kanterna, kan vara tryckt mönster och då kan man få lite utslag eller så kan plattan andra lite färg där man slipar på den.
Men du kan ju även jolla den kapade kanten och foga ytterhörnet runt så hela kapningen döljs av fogen, gärna med epoxi fog.
Om det inte var det du menade så ber jag om ursäkt för migärt långa inlägg
Ska du göra jobbet själv?
Har du tänkt samma plattor på golv och vägg? Om inte så tänk på att 15*15 inte behöver betyda att dom är 150*150mm bara för att det står så på kartongen, dom kan vara allt från 145-155 (men samma storlek så länge dom är i samma caliber)
Ska du ha olika golv och vägg så måste du noga kolla och förklara för säljare att du måste ha exakt samma storlekar på de olika plattorna
Har du tänkt samma plattor på golv och vägg? Om inte så tänk på att 15*15 inte behöver betyda att dom är 150*150mm bara för att det står så på kartongen, dom kan vara allt från 145-155 (men samma storlek så länge dom är i samma caliber)
Ska du ha olika golv och vägg så måste du noga kolla och förklara för säljare att du måste ha exakt samma storlekar på de olika plattorna
Tack för dina svar.nino skrev:
Ska du göra jobbet själv?
På väggen kommer det att sitta kakel som jag är orolig för ska se snygg ut om jag gör som jag tänkt och antingen jollar en kapad kant, eller låter en kapad kant vara vanlig kant... Precis som du skriver.
... Jag kan ju testa och se hur det ser ut. Behöver hyra en kap och öva lite bara. (På golvet är plattorna av genomgående material - så där hade problemet varit mindre...)
Golvklinkern är något mindre i formatet men behöver aningens bredare fog för att bli snygg. Jag har provlagt och ser att det blir snyggt om man har matchade avstånd.
Jag ska börja provlägga själv på en yta som inte kommer att synas så väl. Därefter tas beslut om att leja bort eller ej.
Golvklinkern är något mindre i formatet men behöver aningens bredare fog för att bli snygg. Jag har provlagt och ser att det blir snyggt om man har matchade avstånd.
Jag ska börja provlägga själv på en yta som inte kommer att synas så väl. Därefter tas beslut om att leja bort eller ej.
nino skrev:
Om du menar om kanten där du markerat med gult kanske inte blir så fin så beror det helt på dina plattor.
Tack
Om det inte var det du menade så ber jag om ursäkt för migärt långa inlägg![]()
Tack fö svar !
Jakt hfa tänkt ca , 30 Brett gnistskyggrunt
Jakt hfa tänkt ca , 30 Brett gnistskyggrunt
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad har ni för tips på mjukvara/hemsida för att planera tomt/byggnader
Trädgård allmänt -
Göra om framsida, tips och idéer
Trädgård allmänt -
Tips om daglig Juridiksida
Juridik -