19 285 läst ·
28 svar
19k läst
28 svar
Tips på rimlig cirkelsåg och sticksåg?
Men en hyfsat bra kap/gersåg underlättar mycket, när ts skriver att han ska fortsätta inne med renovering. Blir så jä... mycket enklare när det man kapar blir rätt i vinkel och man kan smyga bort en millimeter extra på en list t.ex.Enk Projektet skrev:För att bygga en altan räcker det gått och väl med en vinkelhake och en bra fogsvans, ett långt och ett kort vattenpass en skruvdragare med dubbla batterier, kofot och en bra hammare.....ev ett stämjärn.....
Men det finns så klart MASSOR av bra och roliga verktyg om man vill lägga mer pengar men det är en annan sak...
Det är trots allt det här som ger slutfinishen och som syns av arbetet, men visst latex/målarfog löser också mycket ;-)
Absolut men inte nödvändigt....att det sen går fortare och i vissa fall enklare men vem har bråttom när man ska bygga altan....den är ju roligt och avkopplande..AndersS skrev:Men en hyfsat bra kap/gersåg underlättar mycket, när ts skriver att han ska fortsätta inne med renovering. Blir så jä... mycket enklare när det man kapar blir rätt i vinkel och man kan smyga bort en millimeter extra på en list t.ex.
Det är trots allt det här som ger slutfinishen och som syns av arbetet, men visst latex/målarfog löser också mycket ;-)
Att man sen kan gå Bananas på verktygsfronten är en helt att sak....jag har själv ganska mycket saker men ändå långt ifrån allt jag skulle vilja ha...behöva??
Tänk på att många av oss som skriver här är värsta verktygsnördarna 
Gröna Bosch skulle jag säga är det klart bästa valet du kan göra och det räcker gott med de maskiner du föreslår.
Lägger man alla trall först och kapar till rätt längd på plats gör du det med ett enda snitt med cirkelsågen för alla på en gång, istället för en och en på kap&ger-sågen, t.ex. P så vis är en cirkelsåg både mycket snabbare och mycket enklare. Åsså slipper den ta en massa plats i garaget i all framtid sen
Gröna Bosch skulle jag säga är det klart bästa valet du kan göra och det räcker gott med de maskiner du föreslår.
Lägger man alla trall först och kapar till rätt längd på plats gör du det med ett enda snitt med cirkelsågen för alla på en gång, istället för en och en på kap&ger-sågen, t.ex. P så vis är en cirkelsåg både mycket snabbare och mycket enklare. Åsså slipper den ta en massa plats i garaget i all framtid sen
Hade jag köpt ny stick- och cirkelsåg idag så hade jag satsat på :
Blå Bosch GST 90 sticksåg istället för min gröna PST 800 eller vad den nu heter. Inte så många hundralappar dyrare och jag inbillar mig att den är värd det.
Makita 5604R cirkelsåg även om jag tycker min Hitachi C6SS funkar bra och är lätt och därmed lätthanterlig. Saknar dock blåsuttag på min nuvarande.
toolab.se verkar ha ok priser. Håll annars ögonen öppna efter kampanjer lite härovar om det inte är så brådskande.
Blå Bosch GST 90 sticksåg istället för min gröna PST 800 eller vad den nu heter. Inte så många hundralappar dyrare och jag inbillar mig att den är värd det.
Makita 5604R cirkelsåg även om jag tycker min Hitachi C6SS funkar bra och är lätt och därmed lätthanterlig. Saknar dock blåsuttag på min nuvarande.
toolab.se verkar ha ok priser. Håll annars ögonen öppna efter kampanjer lite härovar om det inte är så brådskande.
Visste inte att TS hade detta, rimmar inte riktigt med ursprungsfrågan heller måste jag säga.AndersS skrev:
SJälv har justersåg, rikt/planhyvel, bandsåg, två kap/ger och ett gäng cirkelsågar, men bara ett snickarrum på 20kvm
Grrr, hatar folk som lånarmbyrod skrev:
Man får ju ha speciellt "loaner" verktyg, lite som bilen i The mask:
[video=youtube;kiLCEBdLSmo]http://www.youtube.com/watch?v=kiLCEBdLSmo[/video]
Ja, det är anmärkningsvärt hur ofta man får tillbaka utlånade saker trasiga. Högst anmärkningsvärt ofta måste jag säga.
Jag har väl typ en vän som sett till att laga det han haft sönder innan han lämnat tillbaka, han har fått låna igen....
Jag har väl typ en vän som sett till att laga det han haft sönder innan han lämnat tillbaka, han har fått låna igen....
Medlem
· Västra Götaland
· 7 inlägg
Jag har den sticksågen, och kan säga att jag är absolut nöjd med resultatet. Effektiv och noggrann. Dock är det ganska svårt att se vart man sågar, då man enbart kan sikta med bladet. Därför måste jag luta mig över sticksågen varje gång jag ska såga.. Lite irriterande :/p.lundgren skrev:Jag skulle satsa på en något bättre sticksåg, kanske Bosch GST 90 (ca 1200 kr) och någon billigare cirkelsåg som har en klyvkniv (eller kanske en begagnad hitachi c6bu2, jag gav ca 750 för min) Viktigt är att du budgeterar för och köper sågblad och klingor av bra kvalite. Sök runt här på forumet så får du mycket tips om det. Men man kan sammanfatta det med "Hellre en billigare såg än billiga sågblad"...
Du borde kunna hitta sågarna för runt 2000 kr ihop Sverige. Sen kan du säkert hitta bättre, men för vanligt hobbysnickrande är du redan mer välutrustad än de flesta.
Förresten en bra fogsvans är inte att förakta.
De flesta limpmodeller av sticksågar är enklast att såga underifrån så ser du bladet uppifrån när du sågar. Det är just den fördelen som gör limporna mer populära än handväskmodellenBoschmeister skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden