Ska man lägga dom summorna hade jag satsat på en Sonos.

nimhed skrev:
Ska man lägga dom summorna hade jag satsat på en Sonos.
Dottern ville ha en portabel högtalare. Sonos är hemmaprylar och klarar inte utomhusmiljö (särskilt länge).

bax skrev:
Det behöver nödvändigtvis inte vara en Pill.
Men den måste vara liten, portabel, inte släpbar.
Köpte en JBL Flip 3 för köket. Den är främst mobil och lättanvänd. Ljudet är helt okej för bakgrundsmusik. Specen säger att den går ner till 85 Hz vilket förklarar varför det inte finns någon bas. Det svänger ändå hyggligt om den.

Cylinderform, textilstrumpa, stänkskyddad och handlovsrem gör den enkel att ta med sig.

Johan Gunverth skrev:
Dottern ville ha en portabel högtalare. Sonos är hemmaprylar och klarar inte utomhusmiljö (särskilt länge).
Ahh, det har du ju rätt i. Jag snöade in mig på det faktum att hon snart skulle flytta hemifrån och behövde ljud i den nya lägenheten.

Om batteridrift är ett krav så går Sonos bort, inte ens deras Play 1 har batteri.
Köpte nyligen en Bose Soundlink Mini 2, riktigt bra ljud för storleken, den går att släpa runt överallt. Men det är inget att jämföra med en riktig stereo.

Om batteri inte är ett krav så kan Sonos vara ett alternativ. Jag har själv 2st Play 3 och är imponerad av ljudet, men något som kan vara värt att veta är att man inte kan koppla t.ex. mobilen med bluetooth utan det är Sonos egen app som gäller. Jag anser att den appen är bra, man kan köra podcast, Spotify osv...

Kolla in Denon Heos med möjlighet till batteri drift, bluetooth, Spotify connect. Kommer nog satsa på dessa själv istället för Sonos. Dessutom 20% nu😄.

Redigerat:
Black friday rea på Hifiklubben. 2st 2996:- 😄

nikasp
Bose Soundlink Mini 2, riktigt bra ljud för storleken. Den står på en ladd-docka men man kan lämna den hemma och bara ta med en USB-laddkabel för att ladda i bilen eller liknande. Funkar även som högtalartelefon, något jag använt oväntat mycket faktiskt. Mycket nöjd med den.

Elgiganten kommer köra Black Friday på Libratone, kolla hemsidan. Gillar skarpt deras högtalare. Snygga danska grejer som låter väldigt bra! Dom har en serie med portabla högtalare.

Harman kardan onyx studio är väldigt prisvärd för 1200kr, som den brukar reas ut för nu. Fick bra kritik när den såldes för 3500kr också.

Excel
Bose airplay link. Bra ljud och passar in estetiskt i de flesta hem.

Excel
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mikael_L
masterjohn skrev:
Jag extremt imponerad av Bose Soundlink Mini. Jag ville ha en smäcker sak som lät ok. Jag var egentligen inte så noga med att den är bärbar då den mestadels skulle stå i köket. Nu är den med över allt, i kök, ute, i källaren, på semestern.. Klarar batteritiden fantastiskt, något jag var mycket skeptisk till. Det finns numera en uppdaterad variant som heter Soundlink II.

Som du säger så har storleken betydelse men jag häpnas över basen i den lilla högtalaren. Mitt tips är att kika på Ex. Prisjakt och kika på vad som är populärt - brukar vara en anledning. Lycka till med ditt köp.
Jag tror det var den jag lyssnade på en dag i våras.

Den lät riktigt förskräckligt. Onaturlig, överdriven, ojämn bas.
I övriga register nätt och jämt OK.
Bose har helt klart fallit för frestelsen att försöka impa med mängden bas på bekostnad av kvalitén.
Inte alls ovanligt bland i detta produktsegment, men alltid tråkigt när anrika tillverkare som borde veta bättre ramlar dit. Det bevisar bara att man inte ens kan lita på ett ansett tillverkarnamn.

T.o.m min lilla Roxcore qubeat
roxcore-qubeat.jpg
låter bättre. Inte lika mycket bas, men betydligt mer hifi.

edit:
Och var det nu inte en soundlink mini som jag lyssnade på så var det någon annan liknande Bose-produkt.

Hemma i köket har jag en Roxcore Sonafi
roxcore-sonafi-bluetooth-hogtalare.jpg
Och den köpte jag på rea för 399:- (eller var det 299.-?)
Och dessa pengar anser jag denna nätt och jämt är värd.
Denna är inte heller något under av bra naturtrogenhet. Men den har bas och diskantkontroll, så drar man ner basen något och upp diskanten något så blir den uthärdlig. Särskilt om man inte spelar musik som avslöjar bristerna. ;)

Redigerat:
Mikael_L
bax skrev:
Hon vill dock ha en som är bärbar, inte släpbar, det är det viktigaste.
Inkluderar det alltså att den ska vara laddbar?
(Antar jag).

Isåfall har jag inte så mycket att föreslå.
Jag har köpt och provat 5 olika laddbara mindre BT-högtalare. Och alla har låtit allt mellan mediokert till rent skräp, utan just den där Roxcore qubeat som jag nämnde.
Den saknar givetvis en oktav nedåt för att ge en någorlunda fullödig musikupplevelse, fattas bara annat med den storleken.
Men jag tycker nog att t.o.m elbasen kommer med hyggligt i mången pop och rockmusik, lite imponerande faktiskt.
Sista oktaven på pianot lyser ju med sin frånvaro, och att spela orgelmusik har jag inte ens funderat på att prova. ;)

Men det viktigaste (för mig) är att det låter ganska rätt och naturligt, inte med en 10dB hissad baspuckel vid 120Hz för att luras att det skulle finnas bas som ändå inte finns där.

Jag provlyssnade för något enstaka år sedan JBL's lilla runda högtalare. Den lät rätt bra, och var den som fick in mig på detta spåret.
Sen har jag varit snål av mig och bara köpt billiga BT-högtalare, så det är ju inte så konstigt att jag för det mesta blivit besviken. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.