5 020 läst ·
70 svar
5k läst
70 svar
Tips på övervakningskameror och app *utomhus*
Den här kanske inte är av intresse för TS men kanske för andra som tittar i tråden för förslag på kameror.
https://gardepro.com/collections/long-range-wifi-trail-camera
De kamerorna kopplar upp sig mot en hubb som i sin tur är kopplad mot din router. Den maximala räckvidden är visst en kilometer men den praktiska sägs vara hälften av det.
Jag håller på att läsa in mig på produkten så låter den intressant och ni hittar något av intresse så får ni gärna berätta.
EU återförsäljare:
https://wildblick.shop/products/gar...a-1km-wifi-solar-akku/?utm_source=chatgpt.com
https://gardepro.com/collections/long-range-wifi-trail-camera
De kamerorna kopplar upp sig mot en hubb som i sin tur är kopplad mot din router. Den maximala räckvidden är visst en kilometer men den praktiska sägs vara hälften av det.
Jag håller på att läsa in mig på produkten så låter den intressant och ni hittar något av intresse så får ni gärna berätta.
EU återförsäljare:
https://wildblick.shop/products/gar...a-1km-wifi-solar-akku/?utm_source=chatgpt.com
Redigerat:
Ubiquiti Protect heter mjukvaran för kameror. Den är i allra högsta grad aktuell. Ubiquiti har flera moderna kameror(G6, AI) och släpper massor av hårdvara i olika prisklasser för lokal AI analys osv.Unikt namn skrev:
Ubiquiti UNVR-G2 t.ex. om man vill använda en eller flera 3.5" HDD, AI, samt den har HDMI utgång om man vill visa kamerorna på en TV/monitor utan dator igång.
NVR Instant om man nöjer sig med en HDD, ingen AI sökning men fortfarande vill ha HDMI.
Gateway Fiber om man vill ha router och Protect i en hårdvara och vill lagra på en SSD.
Finns mer hårdvara inom UniFi Protect men det var lite för konsument
Tänk på att Reolinks kameror som bundlas i paket med en NVR inte kan stå fristående i framtiden. De måste ha en NVR i bakgrunden. Därför är de paketen lite billigare. Så har det varit historiskt i alla fall. Men om det inte är ett problem är det bra alternativ. Kolla bara upp om du behöver ha separat strömförsörjning till din NVR i så fall om det blir strömavbrott?Tubii skrev:
Jag blev riktigt taggad när jag fick tipset på
Reolink Home Hub med 4x Argus 3 Ultra 4K-kameror
Den var dessutom på rea för 4499:- från 6999:- på Kjell & Company. Komplett, lätt, packat o klart i ett köp. Fanns dessutom i Storstan bara några mil från våran by =) sjukt mycket innehåll av värde när det gällde allt jag ville ha i princip. Med hub som kopplas direkt i ett av direktportarna till fibret. Kunde även sättas bakom tv'n dold tillsammans med wi-fi routern i vardagsrummet. Lite smart tänkt eller hur =) då kan jag dessutom att lägga allt på en egen kanal eftersom den går på både 2.4 & 5ghz så kan jag låta alla andra mobilvampyrer i huset dela på den andra. För allt annat viktigt har egen port direkt kopplat till fibret. Där har alla ca 300 in och ut separat, typ tv'n, dator, ps5'an allt annat krimskrams får gå på wi-fi 🤓😅.
Dessutom, så oavsett strömavbrott spelar kamerorna in för dom är trådlösa ca 5månader sen enkel laddning o tillbaka upp.
Men litet medföljande lagring och de kortare avstånden dom täcker jämfört med mina geniala galenskaper jag kommer köpa imorgon istället.
Det var första tipset jag fick av en vänlig herre 🫡
Det blir 2st
TP-Link Tapo C545D Övervakningskamera med dubbla linser 2K, IP66, wifi
Oxå från K&C i Storstan =) hehehe
Ju mer jag läste om den började det gro en idé innanför fontanellen =) så jag ska köpa denna till också
TP-Link Tapo H500 Smart CentralHub
För den kan 16 kameror, eller upp till 64 sensorer. Superenkelt att använda och installera.
Anledningen till mitt beslut är att jag ska investera en del på tekniken i huset. Jag ska ändå renovera en massa både uppe och nere i höst och vinter. Så jag kommer kunna styra lampor o ja en massa roligt i hemmet med mobilen i vår/sommar.
SMART Home 😄 för hela slanten. Nervkittlande intressant det är med teknik man kan göra för att underlätta hemma.
Fick blodad tand kan man säga, tack vare alla fina råd av er och klockrena tips alla. Dessa två var dock topp 2.
Fridens liljor ✌🏻
Jag tänkte på Ubiquity Unify Video som gick att installera på en egen server. Den dödades 2020 så vitt jag vet. (Anledningen att jag valde Ubiquity kameror var dess existens så jag är bitter)TCG skrev:
Ubiquiti Protect heter mjukvaran för kameror. Den är i allra högsta grad aktuell. Ubiquiti har flera moderna kameror(G6, AI) och släpper massor av hårdvara i olika prisklasser för lokal AI analys osv.
Ubiquiti UNVR-G2 t.ex. om man vill använda en eller flera 3.5" HDD, AI, samt den har HDMI utgång om man vill visa kamerorna på en TV/monitor utan dator igång.
NVR Instant om man nöjer sig med en HDD, ingen AI sökning men fortfarande vill ha HDMI.
Gateway Fiber om man vill ha router och Protect i en hårdvara och vill lagra på en SSD.
Finns mer hårdvara inom UniFi Protect men det var lite för konsument
Unify Protect är väl en blackbox lösning?
Jag sitter i samma planer angående kameror och är lite osäker på vad jag ska köpa.
Som det är nu ligger kraven på:
-Trådat med PoE
-Lokal central lagring (inga SD-kort som kan plockas ur)
-Minst 8 kameror som start
-Avgiftsfri app med live-funktion
-Inkopplat på UPS
Önskvärt:
- "skadedjursbekämpning" vid oönskade besök
Många (alla?) av kraven jag har är redan besvarade tidigare, men jag har just nu två byggnader där kamerorna ska monteras (4+4) och trots att jag har tomma rör nedgrävda mellan dem vill jag inte trycka ner onödigt många kablar i dem. Detta kommer eventuellt utökas senare
Finns det produkter så man kan köra 4 kameror till huben + någon/några som går vidare till övriga byggnader och som sedan splittas till minst 4 via någon switch och vidare..? Seriekopplat stjärnnät kanske det kallas?
Lite som såhär tänker jag:
'
En bonus som hade varit trevlig är om kamerorna kan aktivera något relä (till vattenpistol eller liknande) för att skrämma bort djur som går i på vissa delar av tomten. Halva årets odling blev förstört av rådjur förra året och tranor detta år. Skulle vara kul att slippa det elstaket vi satte upp som skydd nästa år samt få det på video...
-Trådat med PoE
-Inkopplat på UPS
Önskvärt:
Många (alla?) av kraven jag har är redan besvarade tidigare, men jag har just nu två byggnader där kamerorna ska monteras (4+4) och trots att jag har tomma rör nedgrävda mellan dem vill jag inte trycka ner onödigt många kablar i dem. Detta kommer eventuellt utökas senare
Finns det produkter så man kan köra 4 kameror till huben + någon/några som går vidare till övriga byggnader och som sedan splittas till minst 4 via någon switch och vidare..? Seriekopplat stjärnnät kanske det kallas?
Lite som såhär tänker jag:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En bonus som hade varit trevlig är om kamerorna kan aktivera något relä (till vattenpistol eller liknande) för att skrämma bort djur som går i på vissa delar av tomten. Halva årets odling blev förstört av rådjur förra året och tranor detta år. Skulle vara kul att slippa det elstaket vi satte upp som skydd nästa år samt få det på video...
Unifi löser det.G Grayscale skrev:Jag sitter i samma planer angående kameror och är lite osäker på vad jag ska köpa.
-Trådat med PoE
-Inkopplat på UPS
Önskvärt:
Lite som såhär tänker jag:[bild]'
De har PoE switchar så du drar en nätverkskabel mellan byggnaderna och en PoE Switch i andra byggnaden.
Rekommenderar Unifi Switch Ultra så har du utrymme att utöka med kameror/AP på båda platserna.
Dessutom till bra pris på Clasohlsson nu om man köper två produkter.
Gällande att trigga vattenspruta så har jag ingen lösning på rak arm men går säkert att bygga någon utgång med produkt från Unifi
Det är nog billigare med hönsnät 180cm högt än kameror. Rådjuren (och Hjort) i min tätort är alldeles för domesticerade för att maskiner eller ljud ska skrämma.G Grayscale skrev:
Hundar är de livrädda för dock.
Kameror skulle jag i första hand skaffa av andra orsaker.
Möjligt att det blir billigare med nät, men inte lika kul eller snyggt. Sedan ställer nät till det vad gäller åtkomst med gräsklippare, samt för en partner som har svårt att ta sig fram och går med kryckor pga en läkare som snittade lite fel, men det är stort OT vi inte går vidare på här då det är kameror som ska diskuteras.
Har tapo är nöjd med de funktionerna. Använder sd kort i kameran sen kopplat till home assistant för att kunna trigga andra saker. Utan moln, så finns risken att tjuven snor allt, men man kan nog bygga egen hämtning av data utan att använda deras tjänst om man vill.
Skulle gissa att de triggas av lampor som slås på. Har använt min till att logga en gammal värmepanna. Då triggades den av att en liten led lampa slogs av/på på värmepumpen så jag kunde logga det digitalt.
Skulle gissa att de triggas av lampor som slås på. Har använt min till att logga en gammal värmepanna. Då triggades den av att en liten led lampa slogs av/på på värmepumpen så jag kunde logga det digitalt.
Jag tycker mina tapo C520WS fungerar fint. Appen är ok och ger dig möjlighet til fjärrskådning
Men du får rätt mycket rörelselarm av diverse anledningar men det kan ju väljas bort. Dessutom kan man streama via rtsp vilket jag nyttjar när jag kör in bilderna i min objekt analys (YOLO) vilket ger mycket bättre selektering, dvs personer detekteras med högre träffsäkerhet och mindre falsklarm
Men du får rätt mycket rörelselarm av diverse anledningar men det kan ju väljas bort. Dessutom kan man streama via rtsp vilket jag nyttjar när jag kör in bilderna i min objekt analys (YOLO) vilket ger mycket bättre selektering, dvs personer detekteras med högre träffsäkerhet och mindre falsklarm