Hej,
Vi har precis fått plattor lagda på vår uppfart. Nu återstår en del finlir. Bland annat behöver vi få till en stabil och snygg övergång mellan asfalten och plattorna. Här har jag funderat på två lösningar:
1. Skära till en snygg rak kant i befintlig asfalt med vinkelslip modell större och diamankapskiva. Köpa lite kallasfalt och bygga en liten ramp upp till plattorna från den befintliga asfalten.
2. Skära till en snygg rak kant i befintlig asfalt med vinkelslip modell större och diamankapskiva. Bygga en liten ramp med jordfuktad reparationsbetong där jag gjuter in ett 8mm armeringsjärn
Vad tror ni blir bäst, enklast, snyggast och hållbarast?
Vi har precis fått plattor lagda på vår uppfart. Nu återstår en del finlir. Bland annat behöver vi få till en stabil och snygg övergång mellan asfalten och plattorna. Här har jag funderat på två lösningar:
1. Skära till en snygg rak kant i befintlig asfalt med vinkelslip modell större och diamankapskiva. Köpa lite kallasfalt och bygga en liten ramp upp till plattorna från den befintliga asfalten.
2. Skära till en snygg rak kant i befintlig asfalt med vinkelslip modell större och diamankapskiva. Bygga en liten ramp med jordfuktad reparationsbetong där jag gjuter in ett 8mm armeringsjärn
Vad tror ni blir bäst, enklast, snyggast och hållbarast?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då bestämde jag mig iallafall först för att köra med betong men ändrade mig till reparationsasfalt då jag behöver kunna köra direkt på underlaget och kan inte vänta på att betongen ska torka ut och härda ett par månader.
Jag började med att köpa en 180mm diamantkapskiva för 219kr samt 2 hinkar coldmex reparationsasfalt á 20L för 499kr/st.
Jag spände sen upp ett snöre där jag skulle lägga snittet i asfalten. Tog till ca 10cm från plattorna för att få med de flesta ojämnheterna. De skador som hamnade utanför skar jag ut separat. Jag spårade med vinkelslipen och tog sedan bort snöret för att göra det riktiga snittet. På med andningsskydd, skyddsglasögon, handskar och hörselskydd. Bilarna flyttades såklart också bort. Det var nästan som att skära i smör och jag kom väl ner ca 3-4cm med kapskivan i asfalten. Jag skar i asfalten för att få en snygg övergång men framförallt för att coldmexen behöver vertikala ytor att fästa mot.
När snittet var klar plockade jag enkelt bort asfalten med ett litet koben. Jag spolade bort dammet och jämnade ut i botten med stenflis som blivit över från läggningen. Jag lämnade ca 2cm blottlagd av snittet o den gamla asfalten.
Sen var det dags att lägga i coldmexen. Väldigt tungt att få ut det ur hinken men framförallt väldigt kladdigt. Rejäla handskar på. En slägga och en våt bräda för att packa asfalten för att få en bra form. Formen kommer väl att ändras allt eftersom bilarna packar vidare när man kör över.
Ungefär hälften ner i hinken började det bli alltför jobbigt att få ut asfalten. Jag har ett underlägg till skrivbordsstolar som har fungerat till mycket bra saker i och runt huset och det fungerade även här för att hällandet asfalten på som genast blev mycket lättare att hantera. Hink nr 2 hällde jag ut hela från början.
Så som vanligt var jag väldigt noggrann i början men allt eftersom tiden gick så blev jag mer less på den klibbiga sörjan.
Men jag tycker resultatet blev ok och nu återstår bara att se hur det håller. Såklart så började det blåsa och björkarna hos grannen släppte all sin skit ner i min nya asfalt så får hoppas att det inte börjar växa träd i den
Jag uppdaterar om ett år eller tidigare om det skulle bli totalt misslyckat.
Jag började med att köpa en 180mm diamantkapskiva för 219kr samt 2 hinkar coldmex reparationsasfalt á 20L för 499kr/st.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag spände sen upp ett snöre där jag skulle lägga snittet i asfalten. Tog till ca 10cm från plattorna för att få med de flesta ojämnheterna. De skador som hamnade utanför skar jag ut separat. Jag spårade med vinkelslipen och tog sedan bort snöret för att göra det riktiga snittet. På med andningsskydd, skyddsglasögon, handskar och hörselskydd. Bilarna flyttades såklart också bort. Det var nästan som att skära i smör och jag kom väl ner ca 3-4cm med kapskivan i asfalten. Jag skar i asfalten för att få en snygg övergång men framförallt för att coldmexen behöver vertikala ytor att fästa mot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När snittet var klar plockade jag enkelt bort asfalten med ett litet koben. Jag spolade bort dammet och jämnade ut i botten med stenflis som blivit över från läggningen. Jag lämnade ca 2cm blottlagd av snittet o den gamla asfalten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen var det dags att lägga i coldmexen. Väldigt tungt att få ut det ur hinken men framförallt väldigt kladdigt. Rejäla handskar på. En slägga och en våt bräda för att packa asfalten för att få en bra form. Formen kommer väl att ändras allt eftersom bilarna packar vidare när man kör över.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ungefär hälften ner i hinken började det bli alltför jobbigt att få ut asfalten. Jag har ett underlägg till skrivbordsstolar som har fungerat till mycket bra saker i och runt huset och det fungerade även här för att hällandet asfalten på som genast blev mycket lättare att hantera. Hink nr 2 hällde jag ut hela från början.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så som vanligt var jag väldigt noggrann i början men allt eftersom tiden gick så blev jag mer less på den klibbiga sörjan.
Men jag tycker resultatet blev ok och nu återstår bara att se hur det håller. Såklart så började det blåsa och björkarna hos grannen släppte all sin skit ner i min nya asfalt så får hoppas att det inte börjar växa träd i den
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag uppdaterar om ett år eller tidigare om det skulle bli totalt misslyckat.
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Hörselskydd & hörselkåpor
I den här samlingen hittar du vårt sortiment av hörselskydd & hörselkåpor.
Läs mer
Hej,
hur har det gått med detta?
Har själv kört lagningsasfalt med ganska dåligt resultat! Kanske jag som har gjort fel...
/Peter
hur har det gått med detta?
Har själv kört lagningsasfalt med ganska dåligt resultat! Kanske jag som har gjort fel...
/Peter
Polacoloco skrev:
Då bestämde jag mig iallafall först för att köra med betong men ändrade mig till reparationsasfalt då jag behöver kunna köra direkt på underlaget och kan inte vänta på att betongen ska torka ut och härda ett par månader.
Jag började med att köpa en 180mm diamantkapskiva för 219kr samt 2 hinkar coldmex reparationsasfalt á 20L för 499kr/st.
[bild] [bild]
Jag spände sen upp ett snöre där jag skulle lägga snittet i asfalten. Tog till ca 10cm från plattorna för att få med de flesta ojämnheterna. De skador som hamnade utanför skar jag ut separat. Jag spårade med vinkelslipen och tog sedan bort snöret för att göra det riktiga snittet. På med andningsskydd, skyddsglasögon, handskar och hörselskydd. Bilarna flyttades såklart också bort. Det var nästan som att skära i smör och jag kom väl ner ca 3-4cm med kapskivan i asfalten. Jag skar i asfalten för att få en snygg övergång men framförallt för att coldmexen behöver vertikala ytor att fästa mot.
[bild] [bild]
När snittet var klar plockade jag enkelt bort asfalten med ett litet koben. Jag spolade bort dammet och jämnade ut i botten med stenflis som blivit över från läggningen. Jag lämnade ca 2cm blottlagd av snittet o den gamla asfalten.
[bild]
Sen var det dags att lägga i coldmexen. Väldigt tungt att få ut det ur hinken men framförallt väldigt kladdigt. Rejäla handskar på. En slägga och en våt bräda för att packa asfalten för att få en bra form. Formen kommer väl att ändras allt eftersom bilarna packar vidare när man kör över.
[bild]
Ungefär hälften ner i hinken började det bli alltför jobbigt att få ut asfalten. Jag har ett underlägg till skrivbordsstolar som har fungerat till mycket bra saker i och runt huset och det fungerade även här för att hällandet asfalten på som genast blev mycket lättare att hantera. Hink nr 2 hällde jag ut hela från början.
[bild]
Så som vanligt var jag väldigt noggrann i början men allt eftersom tiden gick så blev jag mer less på den klibbiga sörjan.
Men jag tycker resultatet blev ok och nu återstår bara att se hur det håller. Såklart så började det blåsa och björkarna hos grannen släppte all sin skit ner i min nya asfalt så får hoppas att det inte börjar växa träd i den
[bild]
Jag uppdaterar om ett år eller tidigare om det skulle bli totalt misslyckat.
Polacoloco skrev:
Då bestämde jag mig iallafall först för att köra med betong men ändrade mig till reparationsasfalt då jag behöver kunna köra direkt på underlaget och kan inte vänta på att betongen ska torka ut och härda ett par månader.
Jag började med att köpa en 180mm diamantkapskiva för 219kr samt 2 hinkar coldmex reparationsasfalt á 20L för 499kr/st.
[bild] [bild]
Jag spände sen upp ett snöre där jag skulle lägga snittet i asfalten. Tog till ca 10cm från plattorna för att få med de flesta ojämnheterna. De skador som hamnade utanför skar jag ut separat. Jag spårade med vinkelslipen och tog sedan bort snöret för att göra det riktiga snittet. På med andningsskydd, skyddsglasögon, handskar och hörselskydd. Bilarna flyttades såklart också bort. Det var nästan som att skära i smör och jag kom väl ner ca 3-4cm med kapskivan i asfalten. Jag skar i asfalten för att få en snygg övergång men framförallt för att coldmexen behöver vertikala ytor att fästa mot.
[bild] [bild]
När snittet var klar plockade jag enkelt bort asfalten med ett litet koben. Jag spolade bort dammet och jämnade ut i botten med stenflis som blivit över från läggningen. Jag lämnade ca 2cm blottlagd av snittet o den gamla asfalten.
[bild]
Sen var det dags att lägga i coldmexen. Väldigt tungt att få ut det ur hinken men framförallt väldigt kladdigt. Rejäla handskar på. En slägga och en våt bräda för att packa asfalten för att få en bra form. Formen kommer väl att ändras allt eftersom bilarna packar vidare när man kör över.
[bild]
Ungefär hälften ner i hinken började det bli alltför jobbigt att få ut asfalten. Jag har ett underlägg till skrivbordsstolar som har fungerat till mycket bra saker i och runt huset och det fungerade även här för att hällandet asfalten på som genast blev mycket lättare att hantera. Hink nr 2 hällde jag ut hela från början.
[bild]
Så som vanligt var jag väldigt noggrann i början men allt eftersom tiden gick så blev jag mer less på den klibbiga sörjan.
Men jag tycker resultatet blev ok och nu återstår bara att se hur det håller. Såklart så började det blåsa och björkarna hos grannen släppte all sin skit ner i min nya asfalt så får hoppas att det inte börjar växa träd i den
[bild]
Jag uppdaterar om ett år eller tidigare om det skulle bli totalt misslyckat.
jo det har faktiskt gått bra. Jag packad asfalten genom att lägga en tjock träplanka ovanpå och slog med en slägga. Egentligen inte nödvändigt då bilarna packar den när man kör över. Men där du har lagt den kör inga bilar. Då gäller det att packa ordentligt kanske med en handstamp eller som jag gjorde.N nrdin skrev:
Polacoloco skrev:
jo det har faktiskt gått bra. Jag packad asfalten genom att lägga en tjock träplanka ovanpå och slog med en slägga. Egentligen inte nödvändigt då bilarna packar den när man kör över. Men där du har lagt den kör inga bilar. Då gäller det att packa ordentligt kanske med en handstamp eller som jag gjorde.
Hej,
jag använde en gummiklubba och packade väldigt bra. Dock tror jag att det blev för tunt lager. 3-5cm. Men det var så odrygt så en 10kg burk räckte ju bara till 2-3 meter har jag för mig.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Tips på övergång mellan takfot och gavel underspikning 1,5 plans hus.
Byggmaterial & Byggteknik -
Tips på snygg övergång mellan gipsvägg mot panelvägg
Byggmaterial & Byggteknik -
Tips på fin övergång mellan tomt och skog/äng
Fråga trädgårdsdesignern söndag 16 mars kl 20-22 -
Efter parkett i hall, övergång mellan badrum och hallen. Kreativa tips tack? :)
Golv -
Tips på övergång mellan golv med höjdskillnad
Golv


