Hej,

Vi har precis fått plattor lagda på vår uppfart. Nu återstår en del finlir. Bland annat behöver vi få till en stabil och snygg övergång mellan asfalten och plattorna. Här har jag funderat på två lösningar:

1. Skära till en snygg rak kant i befintlig asfalt med vinkelslip modell större och diamankapskiva. Köpa lite kallasfalt och bygga en liten ramp upp till plattorna från den befintliga asfalten.

2. Skära till en snygg rak kant i befintlig asfalt med vinkelslip modell större och diamankapskiva. Bygga en liten ramp med jordfuktad reparationsbetong där jag gjuter in ett 8mm armeringsjärn

Vad tror ni blir bäst, enklast, snyggast och hållbarast?

Uppfart med nyupplagda grå stenplattor gränsande mot en äldre asfaltsyta, innan finjustering av övergången.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en uppfart med nylagda plattor intill en asfaltskant.
Skapa konto

Då bestämde jag mig iallafall först för att köra med betong men ändrade mig till reparationsasfalt då jag behöver kunna köra direkt på underlaget och kan inte vänta på att betongen ska torka ut och härda ett par månader.

Jag började med att köpa en 180mm diamantkapskiva för 219kr samt 2 hinkar coldmex reparationsasfalt á 20L för 499kr/st.
En ny 180mm DRONCO diamantkapskiva för asfalt- och betongskärning.
Skapa konto
Hink med Coldmex reparationsasfalt för asfaltlagning.
Skapa konto

Jag spände sen upp ett snöre där jag skulle lägga snittet i asfalten. Tog till ca 10cm från plattorna för att få med de flesta ojämnheterna. De skador som hamnade utanför skar jag ut separat. Jag spårade med vinkelslipen och tog sedan bort snöret för att göra det riktiga snittet. På med andningsskydd, skyddsglasögon, handskar och hörselskydd. Bilarna flyttades såklart också bort. Det var nästan som att skära i smör och jag kom väl ner ca 3-4cm med kapskivan i asfalten. Jag skar i asfalten för att få en snygg övergång men framförallt för att coldmexen behöver vertikala ytor att fästa mot.
Vinkelslip på asfalt vid kantstenen med betongplattor i bakgrunden.
Skapa konto
Asfaltkant intill stenplattor med synligt snitt och ojämnheter inför reparationsarbete.
Skapa konto

När snittet var klar plockade jag enkelt bort asfalten med ett litet koben. Jag spolade bort dammet och jämnade ut i botten med stenflis som blivit över från läggningen. Jag lämnade ca 2cm blottlagd av snittet o den gamla asfalten.
Reparationsarbete på uppfart med nyasfalterad kant, verktyg i bakgrunden, vagnar i förgrunden.
Skapa konto

Sen var det dags att lägga i coldmexen. Väldigt tungt att få ut det ur hinken men framförallt väldigt kladdigt. Rejäla handskar på. En slägga och en våt bräda för att packa asfalten för att få en bra form. Formen kommer väl att ändras allt eftersom bilarna packar vidare när man kör över.
Reparerat asfaltsområde med reparationsasfalt, hink, handskar och verktyg på en uppfart.
Skapa konto

Ungefär hälften ner i hinken började det bli alltför jobbigt att få ut asfalten. Jag har ett underlägg till skrivbordsstolar som har fungerat till mycket bra saker i och runt huset och det fungerade även här för att hällandet asfalten på som genast blev mycket lättare att hantera. Hink nr 2 hällde jag ut hela från början.
Reparationsarbete på uppfart med asfalt, hink, spade och snittmärkning på trottoarsten.
Skapa konto

Så som vanligt var jag väldigt noggrann i början men allt eftersom tiden gick så blev jag mer less på den klibbiga sörjan.

Men jag tycker resultatet blev ok och nu återstår bara att se hur det håller. Såklart så började det blåsa och björkarna hos grannen släppte all sin skit ner i min nya asfalt så får hoppas att det inte börjar växa träd i den :rofl:
Asfaltsyta nära en rad stenplattor, med en tydlig rak skarvningslinje, och en parkerad bil delvis synlig.
Skapa konto

Jag uppdaterar om ett år eller tidigare om det skulle bli totalt misslyckat.

• Gilla
rockin_john och 1 till
  • Laddar…
Hej,

hur har det gått med detta?
Har själv kört lagningsasfalt med ganska dåligt resultat! Kanske jag som har gjort fel...

/Peter

Polacoloco Polacoloco skrev:
Då bestämde jag mig iallafall först för att köra med betong men ändrade mig till reparationsasfalt då jag behöver kunna köra direkt på underlaget och kan inte vänta på att betongen ska torka ut och härda ett par månader.

Jag började med att köpa en 180mm diamantkapskiva för 219kr samt 2 hinkar coldmex reparationsasfalt á 20L för 499kr/st.
[bild] [bild]
Jag spände sen upp ett snöre där jag skulle lägga snittet i asfalten. Tog till ca 10cm från plattorna för att få med de flesta ojämnheterna. De skador som hamnade utanför skar jag ut separat. Jag spårade med vinkelslipen och tog sedan bort snöret för att göra det riktiga snittet. På med andningsskydd, skyddsglasögon, handskar och hörselskydd. Bilarna flyttades såklart också bort. Det var nästan som att skära i smör och jag kom väl ner ca 3-4cm med kapskivan i asfalten. Jag skar i asfalten för att få en snygg övergång men framförallt för att coldmexen behöver vertikala ytor att fästa mot.
[bild] [bild]
När snittet var klar plockade jag enkelt bort asfalten med ett litet koben. Jag spolade bort dammet och jämnade ut i botten med stenflis som blivit över från läggningen. Jag lämnade ca 2cm blottlagd av snittet o den gamla asfalten.
[bild]

Sen var det dags att lägga i coldmexen. Väldigt tungt att få ut det ur hinken men framförallt väldigt kladdigt. Rejäla handskar på. En slägga och en våt bräda för att packa asfalten för att få en bra form. Formen kommer väl att ändras allt eftersom bilarna packar vidare när man kör över.
[bild]

Ungefär hälften ner i hinken började det bli alltför jobbigt att få ut asfalten. Jag har ett underlägg till skrivbordsstolar som har fungerat till mycket bra saker i och runt huset och det fungerade även här för att hällandet asfalten på som genast blev mycket lättare att hantera. Hink nr 2 hällde jag ut hela från början.
[bild]
Så som vanligt var jag väldigt noggrann i början men allt eftersom tiden gick så blev jag mer less på den klibbiga sörjan.

Men jag tycker resultatet blev ok och nu återstår bara att se hur det håller. Såklart så började det blåsa och björkarna hos grannen släppte all sin skit ner i min nya asfalt så får hoppas att det inte börjar växa träd i den :rofl:
[bild]

[bild] [bild]
[bild] [bild]
[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

• Gata vid villa med stenmur och reparation av asfalt möjligtvis utförd med lagningsasfalt.
    Skapa konto
  • Gilla
Biglofan
  • Laddar…
N nrdin skrev:
Hej,

hur har det gått med detta?
Har själv kört lagningsasfalt med ganska dåligt resultat! Kanske jag som har gjort fel...

/Peter
jo det har faktiskt gått bra. Jag packad asfalten genom att lägga en tjock träplanka ovanpå och slog med en slägga. Egentligen inte nödvändigt då bilarna packar den när man kör över. Men där du har lagt den kör inga bilar. Då gäller det att packa ordentligt kanske med en handstamp eller som jag gjorde.

jo det har faktiskt gått bra. Jag packad asfalten genom att lägga en tjock träplanka ovanpå och slog med en slägga. Egentligen inte nödvändigt då bilarna packar den när man kör över. Men där du har lagt den kör inga bilar. Då gäller det att packa ordentligt kanske med en handstamp eller som jag gjorde.

Hej,
jag använde en gummiklubba och packade väldigt bra. Dock tror jag att det blev för tunt lager. 3-5cm. Men det var så odrygt så en 10kg burk räckte ju bara till 2-3 meter har jag för mig.

• Gilla
Ullhund
  • Laddar…
Lite mer än ett år har passerat och det ser fortfarande bra ut.

Välbevarade grå trottoarplattor längs med en asfalterad väg ett år efter läggning.
Skapa konto
Välgående grå betongplattor bredvid asfalterad väg, linjen mellan dem är rak och klar.
Skapa konto

• Gilla
linko och 4 till
  • Laddar…
Härligt! Bra jobbat!
Hur tjockt lager la du? Jag kanske packade min för dåligt då och hade för tunt lager eftersom det kommer upp ogräs. Ändå körde jag med gummiklubba.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.