6 299 läst ·
9 svar
6k läst
9 svar
Tips på ny spis för 3-fas 400V anslutning utan neutralledare?
Hej, är på jakt efter en ny spis med bredd 60 cm och som är avsedd för 3-fas anslutning 400V utan neutralledare dvs. "0:a" Den tekniska informationen på webben är ofta bristfällig och vad jag förstår så är det endast glaskeramikspisar som kan finnas? Har ni några förslag?
Eller är det bättre att kosta på ny ledningsdragning till köket med en ny "0:a" ? Idag har jag spisen avsäkrad med 3x10A men ser att alla nya 2/3-fas induktionsspisar kräver 3x16A vilket är lika med min huvudsäkring.
Eller är det bättre att kosta på ny ledningsdragning till köket med en ny "0:a" ? Idag har jag spisen avsäkrad med 3x10A men ser att alla nya 2/3-fas induktionsspisar kräver 3x16A vilket är lika med min huvudsäkring.
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Problemet i stort är att de flesta spisar har elektronisk styrning och den drivs av enfas 230 volt. Nån tillverkare kanske har nå med manuella vred som förr men det hör nog inte till vanligheterna idag.
R
rolflidvall
Husägare
· Stockholm/Nacka
· 408 inlägg
rolflidvall
Husägare
- Stockholm/Nacka
- 408 inlägg
Om man gillar att laga mat, så tycker jag att induktion är överlägsen glaskeramik på alla områden. Den svarar direkt när man ändrar temperaturen och är jättesnabb att koka upp vatten med "power boost". Eftersom värmen alstras i kärlet så blir inte spisen särskilt varm heller, vilket gör att den är mycket lättare att hålla ren, inget bränner fast. Jag har glaskeramik i fritidshuset och induktion hemma, bara att koka pasta känns numera som ett projekt när jag är i sommarstugan. Kokkärlen måste dock ha magnetisk metall i botten, så kastruller med aluminiumbotten funkar inte på induktion. Det kan kanske vara en nackdel. Men, för mig skulle valet vara lätt; se till att elen funkar med induktion.
Har släppt idé att hitta en ny modern spis för 3-fas 400V:
Tog en runda i Örebro och tittade på 60cm spisar. Såg Husqvarna qsi60340sw som är en induktionsspis och den har spillkant vid hällen som jag önskar och "poput"-vred styrning för respektive platta + ugn.
Frugan är inte intresserad av varianter som endast har "touchpanel" på hällen. Något negativt om denna modell förutom att den är tillverkad i EU någonstans? Dom lämnar ändå 5 års garanti och det är få andra tillverkare som gör detta?
Har letat ordentligt på webben vad spisen har för anslutning? Borde vara en PeriFlex kontakt med noll-stift eller?
Tog en runda i Örebro och tittade på 60cm spisar. Såg Husqvarna qsi60340sw som är en induktionsspis och den har spillkant vid hällen som jag önskar och "poput"-vred styrning för respektive platta + ugn.
Frugan är inte intresserad av varianter som endast har "touchpanel" på hällen. Något negativt om denna modell förutom att den är tillverkad i EU någonstans? Dom lämnar ändå 5 års garanti och det är få andra tillverkare som gör detta?
Har letat ordentligt på webben vad spisen har för anslutning? Borde vara en PeriFlex kontakt med noll-stift eller?
Hur spisarna skall anslutas brukar ofta lämna en del att önska. Men om du får till en neutralledare i spisuttaget så kan du ansluta de flesta spisar sedan.
Touchkontroller är bra till mycket. Men på spisar tycker jag att vred är överlägset. Och då finns det mindre att välja på.
När det gäller anslutningseffekt och därmed säkringar så brukar det vara ungefär detsamma på gamla och nya spisar. Det vill säga din gamla spis kräver troligen 3x16A lika mycket som den nya. Har du 3x10 A idag och säkringarna inte brukar lösa så kommer det att fungera lika bra med den nya spisen.
Touchkontroller är bra till mycket. Men på spisar tycker jag att vred är överlägset. Och då finns det mindre att välja på.
När det gäller anslutningseffekt och därmed säkringar så brukar det vara ungefär detsamma på gamla och nya spisar. Det vill säga din gamla spis kräver troligen 3x16A lika mycket som den nya. Har du 3x10 A idag och säkringarna inte brukar lösa så kommer det att fungera lika bra med den nya spisen.
Medlem
· Sverige
· 5 651 inlägg
Om man gillar att laga mat så får jag tyvärr säga att touchpaneler går bort. Att hålla på och blippa och dutta med touchknappar är verkligen inget som går ihop med hur jag vill hantera hällar… kan inte tro att man ser dylika lösningar i proffskök heller. Riktiga analoga vred är vad som gäller, sedan kan det vara induktion, IR/halogen, gasbrännare. Touchreglage är rent trams IMHO - kanske billigt men inget jag accepterar.
Den är bygd i polenL LJN1954 skrev:Har släppt idé att hitta en ny modern spis för 3-fas 400V:
5-års garanti är bra
Är den inte såld av felgiganten så är det perilex monterat
Faserna L1 respL2 går till vars en induktionsmodul och L3 till ugnen.
Mao. Som sig bör på en induktionsspis 3*230V + nolla. Du måste ha ett fullkopplat uttag i väggen
Tack för Er input! Jag har haft en elektriker som dragit in en nolla till Periflex uttaget för spis och säkringar i skåpet är 3x16A. Så på elsidan kommer det att fungera. Så nu är det bara att bestämma sig om Husqvarna spisen är ett bra köp.
H Harald Blåtumme skrev:Om man gillar att laga mat så får jag tyvärr säga att touchpaneler går bort. Att hålla på och blippa och dutta med touchknappar är verkligen inget som går ihop med hur jag vill hantera hällar… kan inte tro att man ser dylika lösningar i proffskök heller. Riktiga analoga vred är vad som gäller, sedan kan det vara induktion, IR/halogen, gasbrännare. Touchreglage är rent trams IMHO - kanske billigt men inget jag accepterar.
Klicka här för att svara