Hej,

Köpt ny lägenhet. Här ser ni den nuvarande planlösningen.Som ni ser är det ju långt ifrån den mest optimala planlösningen. Lägenheten är 49 kvm, men känns mycket mindre pga den galna planlösningen.
Den stora saken som tar plats i köket är en köksö.

Planlösning av en 49 kvm lägenhet med vardagsrum, sovrum, kök, WC/dusch och entré.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag har tagit fram en ide kring ny planlösning och den ser ni nedan. Tycker den är ganska bra, skulle skapa ljus i både vardagsrum och sovrum. Dessutom utnyttja ytorna på ett mycket bättre sätt.

Det är dock ganska stora ingrepp:
- Riva väggar
- Sätta upp nya väggar
- flytta kök
- dra om el

Skulle därför hemskt gärna ta emot förslag på andra planlösningar :)

Ritning av en alternativ planlösning för en 49 kvm lägenhet med separata sovrum, kök och vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
BirgitS
Om du vill ha lite enklare ändring, men då inte lika bra, kan du flytta väggen mellan sovrummet och vardagsrummet så att sovrummet blir lite mindre och sen bara ta bort mycket av kökshalvön så att du får en L-form i stället för en U-form.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
BirgitS skrev:
Om du vill ha lite enklare ändring, men då inte lika bra, kan du flytta väggen mellan sovrummet och vardagsrummet så att sovrummet blir lite mindre och sen bara ta bort mycket av kökshalvön så att du får en L-form i stället för en U-form.
Har också tänkt på den. Köksön ska ju bort oavsett.
Annat alternativ är ju att göra om nuvarande vardagsrum till sovrum, dock kommer man förlora ljus in till vardagsrummet.
 
BirgitS
Det är nog viktigare att ha dagsljus i vardagsrummet än i ett sovrum som man bara sover i.

Vad är det för mått, t ex i vardagsrummet från fönstret till sovrumsväggen?
Sådana där mäklarritningar behöver ju inte stämma.
Går det att ha en soffgrupp i vardagsrummet nu?

Vet du hur planlösningen såg ut från början och var stammen för vattnet och avloppet till köket går?
Du kan fråga styrelsen om du inte vet.
 
BirgitS skrev:
Det är nog viktigare att ha dagsljus i vardagsrummet än i ett sovrum som man bara sover i.

Vad är det för mått, t ex i vardagsrummet från fönstret till sovrumsväggen?
Sådana där mäklarritningar behöver ju inte stämma.
Går det att ha en soffgrupp i vardagsrummet nu?

Vet du hur planlösningen såg ut från början och var stammen för vattnet och avloppet till köket går?
Du kan fråga styrelsen om du inte vet.
Det är 2 meter mellan fönstret och väggen till sovrummet.
Ja det går att ha en soffa där men antingen får du ha den på längden längs med väggen eller en liten soffa som är 2 meter. Ett sånt vardagsrum vill jag inte ha :)

Japp jag har originalritningar, minst en vägg som tagits bort. Jag har fått godkännande från en konstruktör att ta bort väggarna som skapar nuvarande sovrum.
Vatten stammen står i klädkammaren vid sovrummet.
 
BirgitS
Jag förstår att du inte vill ha ett sånt vardagsrum, det blir ju alldeles för trångt när man knappt kan gå framför soffan och ändå mindre ha soffbord och teve.

Finns det ingen stam i närheten av köket?
Verkar ju underligt att dra avloppet genom halva lägenheten.
Men du kan ju se om du får till något bra om du placerar köket mot väggen till badrummet och mot lägenheten bredvid. Kanske med sovrummet ovanför. Då borde det nya vardagsrummet kunna gå från de två högra fönstren ända bort till hallen och det utrymmet kunna utnyttjas bättre än att bara bli plats för garderober som i ditt förslag. Att det blir uppehåll i köksskåpen för dörr till tvättmaskinen gör ju inget.
 
BirgitS skrev:
Jag förstår att du inte vill ha ett sånt vardagsrum, det blir ju alldeles för trångt när man knappt kan gå framför soffan och ändå mindre ha soffbord och teve.

Finns det ingen stam i närheten av köket?
Verkar ju underligt att dra avloppet genom halva lägenheten.
Men du kan ju se om du får till något bra om du placerar köket mot väggen till badrummet och mot lägenheten bredvid. Kanske med sovrummet ovanför. Då borde det nya vardagsrummet kunna gå från de två högra fönstren ända bort till hallen och det utrymmet kunna utnyttjas bättre än att bara bli plats för garderober som i ditt förslag. Att det blir uppehåll i köksskåpen för dörr till tvättmaskinen gör ju inget.
Jo det finns säkert någon vid köket, borde nog kolla upp det noggrannare angående var stammarna står. Jag vet bara att i klädkammaren så står det massa rör som jag antar är stammar. Förresten så kommer klädkammaren fortsätta vara det, på min alternativa planlösning så är det tvättrum men det kommer inte göras.

Smart! den iden gillar jag verkligen.
Om nuvarande vardagsrum blir sovrum så kan man annars börja köket mot den väggen och fortsätta längs väggen mot grannlägenheten. Då får klädkammaren stå ifred. Men då kommer nästa knepighet och det är ju där med vatten och gas (har en gasledning som står mitt i nuvarande köket) som jag ändå tänkt flytta på. Vatten kanske man kan få från nuvarande klädkammaren, men måste lösa så att gasen kan nås till det nya köket.
 
BirgitS
Om du vill fortsätta att ha gasspis bör nog köket ligga nära gasledningen och om du kan tänka dig att byta till elspis behöver du kolla upp att lägenheten har tillräckligt med strömförsörjning för det (är tillräckligt hög säkring/propp).

Blir sovrummet tillräckligt stort i ditt första förslag?
Tänker på avståndet fönstret - köksväggen.

Tillägg:
Det kan gå stammar i den här tjocka väggen ovanför det som kallas för Städ.
 
BirgitS skrev:
Om du vill fortsätta att ha gasspis bör nog köket ligga nära gasledningen och om du kan tänka dig att byta till elspis behöver du kolla upp att lägenheten har tillräckligt med strömförsörjning för det (är tillräckligt hög säkring/propp).

Blir sovrummet tillräckligt stort i ditt första förslag?
Tänker på avståndet fönstret - köksväggen.

Tillägg:
Det kan gå stammar i den här tjocka väggen ovanför det som kallas för Städ.
Sovrummet ska vara större än vad de syns på bilden.

Japp där finns det stammar.

Jag lyfte fram som förslag om att flytta köket till där sovrummet står nu, men verkar inte vara ett alternativ tyvärr, läs svar nedan från styrelsen :(...:

"Tack för beskrivning av åtgärd och planlösning.

Som du säkert märkt lider våra byggnader av lyhördhet, och även ljudstörningar av lägre styrka hörs väl i intilliggande lägenheter.
Åtgärder omfattande förändring av planlösning där kök och sovrum byter plats, eller där kök kommer närmare sovrum, avslås generellt, primärt med anledning av ökad risk för ljudstörningar lägenheter emellan. Kraven på högsta ljudnivå skiljer sig mellan kök och rum för vila, varför det inte går att garantera att kraven uppfylls i under- och överliggande lägenheter.

I detta fall finns ytterligare bekymmer:

- Alla ändringar av ventilationssystem är bygganmälningspliktiga. Vi har ett mycket känsligt självdragssystem, där
balansen lätt rubbas vid flytt/ändringar av imkanaler och friskluftsventiler

- Det är inte optimalt att koppla ett köksavlopp till en badrumsstam, som får ett ökat flöde som stammen inte är dimensionerad för

- Skaderisken ökar då ett kök i en stam förskjuts

Med anledning av ovan meddelas att styrelsen avslår denna typ av ändring.”
 
Här är alltså mina två alternativa planlösningar just nu:

alternativ 1:
Planlösning alternativ 1, med kök, hall, och förvaringsutrymme, inklusive måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


alternativ 2:
Planritning av ett hem med markerade rum: sovrum, badrum, kök och förvaringsutrymmen, inklusive måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Innebär inte alternativ 1 att du har ett kök ovanpå/under där andra har sovrum?
Samt att du måste skicka avloppsvatten en lång sträcka i stort sett horisontellt med risk för att det blir stopp?

När det gäller alternativ 2 kan det vara bra att se till att dörrlösningen till sovrummet inte blockerar användningen av golvytan närmast väggen utan att det går att sätta upp garderob, skrivbord eller annat där.
 
Redigerat:
Jo precis. Läs ovan så ser du svaret från föreningen angående alternativ 1, vilket gör att det troligen inte är ett alternativ längre tyvärr :(

Japp, gillar egentligen inte att sovrummet blir så långt. Det är ca 360 cm från väggen till fönstrets slut på alternativ 2. Enligt mig ca 90 cm för mycket. Därför gillade jag alternativ 1 bättre, ca 2.85 från vägg till fönster. Dvs ca 85 tillräckliga cm från dörr till säng.
Men visst precis som du säger man kan ju ha garderob eller liknande. Riskerar dock att bli dö yta mellan toalett och städ, om man inte får in matbord där.
 
BirgitS
Förlåt, jag uppfattade det som att det var två alternativ du hade kvar efter att föreningen sagt sitt.

Har man ett matbord eller annat i ytan mellan bad och städ idag?
För det är ju ungefär samma yta där i ursprungsritningen och i alternativ 2.
 
Nej jag som var otydlig, det är ju ända 2 alternativen för att få det riktigt bra tycker jag :(

Det står en stor köksö med tillhörande sittplatser, så den ytan har aldrig utnyttjats.
 
BirgitS
Okej, jag tycker det är svårt att på en ungefärlig ritning se om det går att få in en matplats där tyvärr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.