Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=11517
Vad tror ni om denna mobila bas? Ska användas till en större ejca samt en kombinerad rikt/plan. Ejcan närmar sig 300kg så...
Ngt annat tips? Hinner inte tillverka en egen bas nämligen.
Vad tror ni om denna mobila bas? Ska användas till en större ejca samt en kombinerad rikt/plan. Ejcan närmar sig 300kg så...
Ngt annat tips? Hinner inte tillverka en egen bas nämligen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej. Den ser väl ok ut. Kan man sätta ner maskinen så den står stadigt på marken då man ska jobba med den?
Ejca har haft ett "eget" system för att flytta sina maskiner. Men då en lag som säger att industrimaskiner ska stå fast bultade i golvet så säljer dom inte det längre.
Det är en väldigt simpel och robust grej.
Jag gjorde egna väldigt enkelt till min fräs när jag skaffade den.
Det är två fast monterade hjul som sitter bak på maskinen och en lös "krycka" med ett hjul på som man trär in i ett fäste fram och lyfter upp maskinen så de bakre hjulen kommer i kontakt med marken. Svårt att beskriva kan posta en bild senare idag.
Ejca har haft ett "eget" system för att flytta sina maskiner. Men då en lag som säger att industrimaskiner ska stå fast bultade i golvet så säljer dom inte det längre.
Det är en väldigt simpel och robust grej.
Jag gjorde egna väldigt enkelt till min fräs när jag skaffade den.
Det är två fast monterade hjul som sitter bak på maskinen och en lös "krycka" med ett hjul på som man trär in i ett fäste fram och lyfter upp maskinen så de bakre hjulen kommer i kontakt med marken. Svårt att beskriva kan posta en bild senare idag.
Redigerat:
Just den lösningen med två hjul och lös hjulkrycka finns som tillval på de flesta av Hammers maskiner, och möjligen även Felder. Att det skulle vara något lagligt problem med detta verkar inte så troligt. EU:s maskindirektiv är skrivet så att det är ganska fritt för egna tolkningar.
Jag har en gång i tiden varit med om en tvist, där vi hävdade att en maskin vi hade köpt inte uppfyllde maskindirektivet, och att tillverkaren skulle stå för kostnaderna för ombyggnad. Jag fick då tillfälle att lösa maskindirektivet rätt noga. Nu kommer jag inte ihåg hur det slutade, men troligen tyckte vårt företag att det var enklare och billigare att bygga om på egen bekostnad, än att trassla med jurister och domstolar.
Jag har en gång i tiden varit med om en tvist, där vi hävdade att en maskin vi hade köpt inte uppfyllde maskindirektivet, och att tillverkaren skulle stå för kostnaderna för ombyggnad. Jag fick då tillfälle att lösa maskindirektivet rätt noga. Nu kommer jag inte ihåg hur det slutade, men troligen tyckte vårt företag att det var enklare och billigare att bygga om på egen bekostnad, än att trassla med jurister och domstolar.
Jag har inte läst nogonsomhelst lagtext men det var anledningen och svaret jag fick av Ejca varför dom inte hade de delarna kvar eller sålde dem.
Men som du säger så fins ju både hammer och felder med dessa lösningar.
Men som du säger så fins ju både hammer och felder med dessa lösningar.
Klicka här för att svara