Vi bor i ett etagehus med vidbyggt garage. Vi har planer på att ta upp ett hål mellan övre etage och garaget som är i marknivå. Helst av allt vill vi sätta en dörr, men det lär kräva att vi gör om taket. Har lite idéer om hur man skulle kunna höja upp taket, men det hänger på att det inte är allt för mycket som innertaket behöver upp.
Som tur är finns det uppknackat ett hål i tegelfasaden strax under innertaket i garaget. Misstänker av formen att de har tänkt att använda det hålet för en balk att lägga takstolarna på.
Innanför luftspalten på tegelfasaden sitter en vindpapp. Sedan misstänker jag att det sitter råspont, isolering (100 mm), råspont.
Utan att sätta borren i väggen och chansa, finns det något finurligt tricks att ta till för att ta reda på var hålet är? Jag har provat att använda min 360 graders laser och successivt förflytta mig från övre etage och ut. Eftersom huskropparna är lite förskjutna så är det värre med placering i Y-led och jag är inte helt säker på placeringen i X-led heller.
Det är potentiellt strax under 160 mm vägg emellan. En grymt stark magnet eller dylikt kanske kunde fungera.
Som tur är finns det uppknackat ett hål i tegelfasaden strax under innertaket i garaget. Misstänker av formen att de har tänkt att använda det hålet för en balk att lägga takstolarna på.
Innanför luftspalten på tegelfasaden sitter en vindpapp. Sedan misstänker jag att det sitter råspont, isolering (100 mm), råspont.
Utan att sätta borren i väggen och chansa, finns det något finurligt tricks att ta till för att ta reda på var hålet är? Jag har provat att använda min 360 graders laser och successivt förflytta mig från övre etage och ut. Eftersom huskropparna är lite förskjutna så är det värre med placering i Y-led och jag är inte helt säker på placeringen i X-led heller.
Det är potentiellt strax under 160 mm vägg emellan. En grymt stark magnet eller dylikt kanske kunde fungera.
Transpointer!
Visste inte att det fanns dylikt innan någon här på forumet tipsade om detta förträffliga verktyg. Hyrde det en dag för någon hundralapp när jag skulle borra mig upp från krypgrunden och ville träffa mitt i en innervägg.
Visste inte att det fanns dylikt innan någon här på forumet tipsade om detta förträffliga verktyg. Hyrde det en dag för någon hundralapp när jag skulle borra mig upp från krypgrunden och ville träffa mitt i en innervägg.
Perfekt! Det är precis något sådant jag var ute efter. Får springa och hyra ett till veckan. Tusen tack!Chaly skrev:
Det klassiska verktyget för ändamålet är en cykelspole. Helst begagnad för att hålla kostnaderna nere........ de kostar ju minst 5 kronor styck
Man kniper av båda ändorna på spolen.
Ena ändan hamrar man litet flat och filar så det blir som en tvärgående rundad egg.
Andra ändan sätter man fast i chucken på borrmaskinen och lägger i en hög växel på maskinen.
Sedan borrar man ett hål rätt genom träväggen. Om man kör försiktigt och inte trycker på för hårt blir utgångshålet i tapeten på andra sidan inte större än efter en borttagen tavelspik.
Man kniper av båda ändorna på spolen.
Ena ändan hamrar man litet flat och filar så det blir som en tvärgående rundad egg.
Andra ändan sätter man fast i chucken på borrmaskinen och lägger i en hög växel på maskinen.
Sedan borrar man ett hål rätt genom träväggen. Om man kör försiktigt och inte trycker på för hårt blir utgångshålet i tapeten på andra sidan inte större än efter en borttagen tavelspik.
Vad sägs om ett slangvattenpass genom fönstret?
http://www.clasohlson.com/se/Slangvattenpass-Stanley/40-7178
På så sätt kan du ju enkelt ta reda på läge i Y-led. X-led är ju värre men där kanske man kan utgå ifrån skorstenens läge och mäta in positionen ute/inne?
http://www.clasohlson.com/se/Slangvattenpass-Stanley/40-7178
På så sätt kan du ju enkelt ta reda på läge i Y-led. X-led är ju värre men där kanske man kan utgå ifrån skorstenens läge och mäta in positionen ute/inne?
Cykelspole, är det samma som en eker?heimlaga skrev:Det klassiska verktyget för ändamålet är en cykelspole. Helst begagnad för att hålla kostnaderna nere........ de kostar ju minst 5 kronor styck
Man kniper av båda ändorna på spolen.
Ena ändan hamrar man litet flat och filar så det blir som en tvärgående rundad egg.
Andra ändan sätter man fast i chucken på borrmaskinen och lägger i en hög växel på maskinen.
Sedan borrar man ett hål rätt genom träväggen. Om man kör försiktigt och inte trycker på för hårt blir utgångshålet i tapeten på andra sidan inte större än efter en borttagen tavelspik.
Hyrde en Hilti PX 10 från Cramo över helgen. Vilket suveränt instrument! Önskar att jag hade känt till det när jag tog upp hål genom golvbjälklaget för nätverk hade underlättat väldigt. 43 cm tjock var väggen och tyvärr hade jag fel på drygt 7 cm åt fel håll från min lasring. Nu får vi se om byggaren kommer på något klokt.
Klicka här för att svara
