P Pin skrev:
Måste det vara högtalare i taket?
För 5000 får du bra begagnade högtalare och förstärkare/receiver.
Vad lyssnar du på för källa, streamat? Möjligen en liten pryttel som fixar det också.
Jag föredrar en old school ”stereo” i varje rum framför multirumslösningar.
Nej, det måste det inte men det finns inte (bra) plats att placera vanliga högtalare nånstans och jag tror inte WAF är tillräckligt hög heller.

Tänker mig nog inte en multiroom-lösning man får vackert koppla upp sig i tvättstugan om man ska poppa där.

Källan är streamat 👍.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Ossian K Olsson
mexitegel mexitegel skrev:
Knappt så jag vill svara 😂.

I vardagsrummet står en typ 10 år gammal Harman Kardon wifi-högtalare som jag egentligen vill slänga ut för den tappar anslutningen emellanåt och är svår att ansluta till ibland.

I hobbby/träningsrummet står min gamla Pioneer-förstärkare med en BT-dongel för att kunna streama till den. Kopplad till två mindre högtalare och en större subbas.

Sen finns 4 JBL portabla mindre högtalare.
Okej! Jag förstår att du inte vill köra Sonos om du ska ha takhögtalare för en Sonos AMP och två takhögtalare från deras egna inbyggnadsserie är onödigt dyra för ändamålet.

Men jag måste ändå ställa mig till kören som säger att "testa en ERA 100 SL" i alla fall. Det är så oerhört smidigt med Sonos. Spotify spelar man via Spotify Connect och radio via Sonos-appen. Har till och med fått föräldrarna att gilla det.

MEN! En varning! Börjar man med Sonos, så går det ganska fort utför där man vill ha fler. Jag halkade själv in i det beroendet för 10 år sedan nu och är kraftig missbrukare fortfarande. Jag kom underfund med att de inte var så dyra som de verkade jämfört med vad man fick.

• Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Ja, det finns en fördel med den typen och det är såklart att man inte behöver ta hål i taket och den dagen den är utdaterad är den enkel att byta ut. Gäller dock att det får bli en hylla nånstans att ställa den på bara ☺️

Själv har jag en enkel Creative D100 (blåtand) i vardagsrummet ovanpå en bokhylla för att få lite bakgrundsljud. (denna får åka på utflykt ibland då min "fickhögtalare" med 3.5mm utgång fick batteriproblem) I köket har jag en Samsung M3 (blåtand) för att få lite mer ljud när jag lagar mat. I snickeriet har jag ett par aktiva högtalare med kabelanslutning. I tv-rummet har jag ett tungt 2.2 system (blåtand) om jag skulle vilja vara orimlig. I duschen har jag en gammal loppishögtalare (blåtand). Ska jag röra på mig i trädgården eller jobba med bil eller skotta snö så har jag ett par Zekler hörselskydd (blåtand och ANC). Till datorn har jag ett par aktiva högtalare samt trådlösa hörlurar Epos H3 (blåtand/kabel/trådlöst). Till resor har jag två par Philips SHB8850NC (blåtand)
Det är inte hela listan på ljudet men det är det som är inkopplat eller redo att användas.
Men fasta högtalare i tvättstugan? Har aldrig ens tänkt tanken.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag har multiroom via HEOS (ett antal Denon förstärkare) men även en HEOS 7 högtalare . Jag har passiva takhögtalare i t.ex badrummet. Systemet är fantastiskt men HEOS 7 låter lite bättre än högtalare i taket så om du har plats så rekommenderar jag HEOS högtalare (3, 5 eller 7 beroende på plats och ekonomi). I taket sitter 2 st. DALI PHANTOM K-60 LP.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.