3 116 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Tips på liten, fast AC?
Vi har ett sovrum, 15 kvm x 2,10 i takhöjd, på övervåningen och detta blir väldigt varmt på sommaren.
Har idag en portabel AC som fungerar OK men det är lite krångligt med den otympliga slangen o.s.v.
Funderar därför på att sätta in en fast monterad AC. Önskemål om att innedelen är så liten som möjligt då vi har begränsat med ”bra” väggutrymme.
Kan någon här hjälpa mig med tips på en AC med liten innedel?
Är alla kombinerade AC och värmepump? Jag skulle ju i så fall kunna ta bort det oljefyllda elementet.
Eller ska man satsa på bara en fast AC?
Har idag en portabel AC som fungerar OK men det är lite krångligt med den otympliga slangen o.s.v.
Funderar därför på att sätta in en fast monterad AC. Önskemål om att innedelen är så liten som möjligt då vi har begränsat med ”bra” väggutrymme.
Kan någon här hjälpa mig med tips på en AC med liten innedel?
Är alla kombinerade AC och värmepump? Jag skulle ju i så fall kunna ta bort det oljefyllda elementet.
Eller ska man satsa på bara en fast AC?
Börja med o isolera vinden o väggar.
Dålig isolering är lika med varmt på.sommaren o kallt på vintern.
Eller mycket energi går åt för o värma rummet på vintern.
Dålig isolering är lika med varmt på.sommaren o kallt på vintern.
Eller mycket energi går åt för o värma rummet på vintern.
Isoleringen är inget problem. Huset är ca 20 år och välisolerat. Elementet i rummet behövs knappt på hela vintern då värmen från bottenvåningen stiger. Däremot ligger huset högt och utan skuggande träd. Rummet ligger under snedtaket.
Vad jag kan uppleva så är det att ventilationen är lite dålig i rummet. Sitter en rejäl ventil men det känns som om det inte tillför någon luft. Blir det övertryck i ett sådant rum?
Vad jag kan uppleva så är det att ventilationen är lite dålig i rummet. Sitter en rejäl ventil men det känns som om det inte tillför någon luft. Blir det övertryck i ett sådant rum?
Precis samma som hos oss blir jätte varmt på vintern men på sommaren urk. Vill ha en liten llvp inget behov av värme på vintern bara fläkten vore bra då.B Byggsnyggen skrev:Isoleringen är inget problem. Huset är ca 20 år och välisolerat. Elementet i rummet behövs knappt på hela vintern då värmen från bottenvåningen stiger. Däremot ligger huset högt och utan skuggande träd. Rummet ligger under snedtaket.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Bekanta installerade en Fuji Electric för att kyla stugan och jag reagerade på att innedelen var väldigt kompakt.
Om man jämför med Mitsubishi:s innerdel så är Fujitsu slim (och andra modeller med samma innerdel) klart mindre (har båda) - men det har ett pris med detta som att de kan inte slåss i toppen i avseende COP/EER då när man krymper så blir det större temperaturskillnader på mindre yta för samma effektflöde och då straffar det sig med lägre COP.
Det slutade med att jag installerade en Mitsubishi i rummet. Passade på när det var ett erbjudande.
Såhär efteråt kan jag säga att det var värt varje krona. Sovrummet går nu att använda på sommaren. Har jag dörren öppen så kommer det ut kylig luft även i övriga delar av ovanvåningen.
Kunde även ta bort ett elelement i rummet.
Jag är jättenöjd.
Såhär efteråt kan jag säga att det var värt varje krona. Sovrummet går nu att använda på sommaren. Har jag dörren öppen så kommer det ut kylig luft även i övriga delar av ovanvåningen.
Kunde även ta bort ett elelement i rummet.
Jag är jättenöjd.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden