personstarthumb-up

Tips på LED-spottar till överskåp

230 läst  2 svar

1. M
    Medlem Nivå 6
    Hej!

Jag behöver tips på LED spotlights som belysning under överskåpen i vardagsrummet. Jag har 230v dragen precis där skåpen är monterad, och elen är kopplat till en strömbrytare (det satt en gammal vägglampa där förut). Jag vill gärna utnyttja elen som finns där.
    Stommen är ca 18mm tjock och jag tänker montera en täcksida i lämplig godstjocklek och fräsa spår för el-kablar på insidan, så att inga kablar syns.

Finns det någon lämplig 230v LED spotlight i ca 2500K och i lagom mysig ljus (vill ej använda dimmer) som har låg inbyggnadshöjd. Ska vara godkänd för montering på brännbart material (trä).

Jättetacksam för tips.

Mvh

2. L
    Medlem · Nivå 19
    För att se vad som kan finnas , ta ett foto på objektet och hur du tänkt dig lite mer i detalj för lyset
    Någon 230v för infällning i underkant hylla har jag inte sett ,

3. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Jag har ett set på fyra spottar under vårt enda överskåp.
    Skåpet är ett vanligt IKEA överskåp, men ombyggt och förstärkt så det nu är ett frihängande vitrinskåp,
    med glasdörrar på båda sidor. (Därav de fula skruvskallarna på undersidan.
    Spottarna sitter i en 130x16 mm vitlackad fönsterfoder-list och spottarna har dia. 55 mm.
    P1010875.JPG

På sladden från transingen till fördelaren står det:
    Müller-Licht International Gmbh och EB1500646, vilket troligen är ett produktnummer.
    Har ännu inte lyckats finna fram var jag köpte dem men det kommer nog :)
    I alla fall var de bra i storlek och lättmonterade, och har ett alldeles lagom varmt ljus. 3000K står det på etiketten.

Hej där! så kan du också ställa frågor i forumet. :love: