Jag vill byta ut bordet inuti en husbil. Det nuvarande består av ett 30 mm köksbänks-spånskivelaminat. Det är riktigt tungt och eftersom åbäket behöver flyttas runt hela tiden har det blivit ett rejält irritationsmoment.

Skivan behöver vara:
* Lätt
* Formstabil
* Någorlunda behaglig för ögat (alltså inte en massa kvisthål etc)
* Lätt att torka av och tåla en regnskur ifall det glöms utomhus

Har ni tips på lämpliga material? (Jag gissar att projektet lär landa i något skivmaterial , men kan också tänka mig massivt trä ifall det går att få till rimlig vikt och pris)

Jag har googlat en hel del men det är rätt svårt att hitta viktangivelser på olika skivmaterial.

Stämmer nedanstående vikter någorlunda med era erfarenheter?
Bänkskiva laminat 30 mm - ca 20 kg/m²
Bänkskiva kompaktlaminat 15 mm - ca 18 kg/m²
Björkplywood 18 mm - ca 11 kg/m²

Jag har också bambu på kanskelistan men har hittills inte lyckats hittat några viktangivelser på det.

S
Kolla på teakbord för båtar. De är allt som du efterfrågar och brukar ofta ha en tunn list runt om.

S Sernando skrev:
Kolla på teakbord för båtar. De är allt som du efterfrågar och brukar ofta ha en tunn list runt om.
Tack för tipset. Om jag inte räknat helt tokigt hamnar teak på 10-11 kg/m² för en skiva som är 15 mm tjock.

Bordet behöver dock en del snickeri för att passa på plats, så det blir onödigt dyrt att köpa ett färdigt bord. Och dessutom ser det ut att vara en utmaning att hitta ett utan kompassros... 😄

• Haha
Sernando
  • Laddar…
Hur stort är det? En möjlighet är ju att laminera en egen skiva. Limma tunn plywood på båda sidor om en cellplastskiva. Sedan trälister på kanterna. Då kan du få en lätt och stark skiva. Men ju större det skall vara desto större krav ställer det på genomförandet.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Hur stort är det? En möjlighet är ju att laminera en egen skiva. Limma tunn plywood på båda sidor om en cellplastskiva. Sedan trälister på kanterna. Då kan du få en lätt och stark skiva. Men ju större det skall vara desto större krav ställer det på genomförandet.
Bordet är ca 40x80 cm + en utfällbar del. Jag är lite tveksam till att cellplast blir tillräckligt stadigt. Det ska skruvas på ben och det kommer att bli rätt stor belastningen på skruv/beslag av den utfällbara delen.

Det är ju en ganska hanterlig storlek. Det går att lösa problemet med skruvfästen. På de ställen där skruvarna skall sitta sågar du ett hål i cellplasten och limmar i en träbit. Då får du styrkan av massivt trä där skruvarna sitter. Men större delen av skivan är fortfarande lätt. Men om 18 mm björkplywood är lätt nog är det förstås en mycket enklare lösning.

• Gilla
ajon
  • Laddar…
Hur står sig poppel- mot björkplywood utseendemässigt? (Det är lite svårt att se av webbilder) Det skiljer ju en del i pris.

A ajon skrev:
Hur står sig poppel- mot björkplywood utseendemässigt? (Det är lite svårt att se av webbilder) Det skiljer ju en del i pris.
Tror inte att någondera varianten gillar att bli bortglömd utomhus och utsatt för en regnskur som ju var ett av ”tåla-kriterierna” i första inlägget.

Du har redan fått ett bra tips om en sandwichkonstruktion av något tunt skivmaterial med exempelvis eps-plast emellan. Som skrevs placerar man bitar av trä där man vet att man behöver skruva för fästen, gångjärn mm.

En annan lösning är att göra en lämpligt tjock skiva enligt ”torsion box-metoden” vilket ger dig en extremt lätt men stabil skiva men som precis som föregående alternativ kräver att du limmar in trä/plywwod där du vill kunna fästa något med skruv.

Bägge metoderna är lämpliga men kräver att du hittar tunna skivmaterial som tål att du glömmer dem ute i regn vilket spontant låter som ren plast, plåt eller kanske någon form av kompaktlaminat
eller så handlar det om att skärpa sig och inte glömma saker ute… 😉

Med det sagt tänker jag att en skiva konstruerad enligt valfri metod och ytbehandlad med båtfernissa/-färg borde klara en enstaka natt ute i regnet.

Hursomhelst är det enkla byggen så att göra en ny bordsskiva var tredje år om man konstant glömmer den ute är ingen stor sak.
//Ronnie

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.