Hej !

Funderar på att införskaffa ett larm, och skulle vilja ha följande funktioner. Kanske nån kan tips om nått som är bra.
1st centralenhet som kan ringa mig om det larmar. Kanske även berätta vad för larm som har gått.
2st ir sensorer
2st brand/rök varnare
3st magnetkontakter

ev fjärrkontroll för på och av larmning.
Sedan skulle jag vilja ha funktionen att om man öppnar nån av dörrarna som har magnetkontakt så skall det plinga till eller liknande.
En annan sak som jag funderat på....
Oftast så verkar ju larmen i central enheten ha en siren och kodpanel för att stänga av larmet. Då blir det väl till att placera den i närheten av entrén, vilket känns lite dumt. Då blir den ju lätt att hitta och bara att slå sönder när den börjar väsnas.
Det som man borde göra är väl att bara ha en "kodpanel" vid dörren och sedan göma undan själva centralen på ett ställe som är lite svårare att hitta?
Då måste man väl komplettera med en siren? Både innomhus och utomhus?

Trådbundet eller trådlöst spelar inte så stor roll, det är väl lite av en prisfråga.
Har ni några tips på system och kanske en susning om vad något dylikt skulle kunna kosta?

Svårt att ge bra tips utan att veta vilken prisklass du vill röra dig. Rent generellt är trådbundet att föredra, dock svårare med snygg installation om du inte bygger nytt eller är duktig på att dra dolda tåtar.
Sök på forumet så får du många träffar, det har varit upp ett otal trådar om larm.
Tror Bosch easy är ett av de trådlösa som brukar rekommenderas. Har själv trådlöst larm från Jablotron (säljs av alarmera.se gb-trading + vanliga byggbutiker). De är inte särskilt snygga, dock ser det nya Oasis systemet ok. ut.

Jag skulle rekommendera DSC från alarmsystemstore.com. Du får ett mycket bra larm till överkomligt pris, trådbundet är att föredra - det blir driftsäkrare, billigare, du slipper byta batterier och tjuven kan inte störa ut det.
Har själv gjort en sådan installation och använde deras tvåkanals uppringare, så om det blir inbrott eller sabotage får man ett meddelande och vid brand ett annat, man kan också ha olika nummer på dom två kanalerna.
Dörrklockefunktionen finns inbyggd.

Sen angående centralens utformning, det är bara budgetlarm som har kodpanel och siren i centralen, vilket givetvis är totalt idiotiskt. Centralen ska sitta på en plats som är larmad utan inpasseringsfördröjning, och helst får det gärna vara ett extra lås till det utrymmet.

Ett par trådar med mer information i ämnet och ett prisexempel:
http://www.byggahus.se/forum/teknik/80345-dsc-pc1832-larm-fran-usa.html
http://www.byggahus.se/forum/teknik/86615-project-larminstallation-dsc-1832-a.html

P
Bosch easy har allt du frågar efter. Jag monterade ett sådant för ett halvår sedan och är mycket nöjd. Kostade dock en slant..

Veti nte om det är jag som är dålig på att söka på forumet än så länge, men lyckas inte hitta många matnyttiga trådar.
Ang prisklass så har jag ingen aning, men det verkar som att man landar någonstanns mellan 7-10.000 med de funktioner jag söker. Skall kolla på de tips jag har fått.

DSC från alarmsystemstore.com verkade ju inte bli så otroligt dyrt faktiskt. Dock så vet jag inte riktigt vad jag behöver. Så nån som tycker det är kul och har tråkigt, kanske kan ge mig lite mer specificerade tips på vad jag skall ha för att uppnå det jag vill.

Redigerat:
T
Om man vill ha trådlöst så finns det några som säljer samma SSF-godkända larm som ett par av de "stora" hyr ut till vansinniga överpriser, Visonic Powermax. Initialkostnaden blir visserligen högre, eftersom det är något man köper istället för att betala trehundra spänn i månaden i hyra, men på sikt blir det billigare (om man inte har sönder ett larm per år eller så...).

Levereras förprogrammerat med uppmärkta detektorer, är man normalhändig sätter man upp det själv på under timmen, och man har full tillgång till prylar och installatörskoder och slipper betala en förmögenhet för att någon ska komma och göra service (dvs byta batterier) efter ett par år.

Vill man så kan man koppla det till en larmcentral för under hundringen per månad

Det här låter som reklam, men jag kan bara komma på ett av företagen som säljer dessa lösningar just nu: www.protexus.se, men jag vet att det finns fler.

(Vill i sammanhanget passa på att avråda från G4S, Securitas, Tryggahem och NLT, samt eventuella andra rövarföretag som inte är TYDLIGA om att inte säljer produkter, utan HYR UT dem.)

Måste säga att jag faktiskt uppfattat som att de flesta företagen säljer sina larm, dock med en bindningstid och en månads kostnad på 2-300 kr till någon larm operatör.
www.protexus.se verkar bara sälja sådana larm där allting är inbyggt i centralenheten som skall sitta precis vid ingången och det känns som att det är ganska lätt att sabba den då.

T
Jag kollade upp detta nyligen eftersom jag absolut INTE ville ha ett hyrlarm (framför allt för att jag inte vill betala för tjänster jag inte utnyttjar ("fria" utryckningar) samt grova överpriser för eventuella utökningar (femtonhundra plus arbete för en trådlös IR-deckare? Hjälp!)).

Securitas, G4S, Tryggahem -> hyrlarm, säger du upp avtalet får du skicka tillbaka prylarna.
NLT -> Ännu värre, påstår att man äger larmet men egentligen är det ett hyresavtal på 36 månader, som man måste komma ihåg att säga upp, annars förlängs det automatiskt.

Jag säger inte att det är fel att hyra ut larm med högre månadskostnad som täcker "fria" utryckningar, utbyten, reparationer, omprogrammering osv, men jag irriterar mig på att de är så enormt otydliga på den punkten.

Vad gäller Visonic-larmen är det inga problem att gömma undan centralenheten i ett direktlarmat utrymme och komplettera med en trådlös knappsats och/eller fjärrkontroller, man kan göra den helt tyst och koppla externa sirener till den också om man vill.

Att sätta centralenheten vid ingången är jättedumt, under förutsättning att boven lyckas ta sig in genom ytterdörren har han 30-40 sekunder på sig att slita ner och hoppa på den :-)

Jag har ett Visonic Powermax+ från just protexus.se, kostade runt 5-6000 för huvudenhet, 2x fjärrkontroll, 2x IR, 1x dörrkontakt, 1xbrandlarm samt extern knappsats. De kallar dem Vantage eller nåt, men det är Visonic. Har kompletterat med extern (trådbunden) siren och låst in huvudenheten så att den fortfarande hörs men hinner sända ett larm innan någon komemr åt den.

Tycker det funkar bra för att vara ett trådlöst larm, en inspelad röst gör att svärmor och andra tillfälliga gäster klarar av att hantera det. Ding-dong-funktion för ytterdörren finns, och den är buslätt att slå av/på.

Mitt är kopplat till larmcentral, men jag har för mig att den inspelade rösten är väldigt tydlig med vad som larmat om man väljer att koppla det till egna telefonnummer, plus att man kan fjärrstyra via telefon (kan man även göra om det är LC-kopplat).

Skulle definitivt rekommendera det, i synnerhet som den mesta säkerheten ändå ligger i dekalerna :D

(Och det är godkänt av SSF i larmklass R, det har jag för mig att varken Securitas Direct eller G4S-larmen är.)

det verkade ju faktiskt oxå ganska vettigt.
Funderade dock lite på hur jag skall göra själva installationen.
Jag hade tänkt mig nått följande. Skall försöka mig på en snyggare bild när jag kommer hem.
Tanken är att då skulle man kunna larma magnetkontakterna som IR1 även på nätterna.
Men jag vet inte om man skulle behöva nån mer ir-deckara någonstanns? Sedan så blir det väl antagligen en eller två st på övervåningen oxå...

• huset.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
bra-byggare skrev:
Bosch easy har allt du frågar efter. Jag monterade ett sådant för ett halvår sedan och är mycket nöjd. Kostade dock en slant..
Hur mycket är en slant? Jag är sjalv intresserad av detta larm.
Tills skillnad från många noname-larm så tycker jag apparaterna är relativt snygga och utstrålar kvalitet. Fast jag har ju bara sett dem på bild. Har alltid undrat varför centralenheter och kodpaneler måste vara inbyggda i skal återvunna från 80-tals telefonsvarare.

Är det något speciellt val som du är extra nöjd med eller något du skulle gjort annorlunda nu?

Någon som vet var man kan köpa det?

P
Jag betalade 12 000 kr inklusive rökdetektor, extra kodbrickor, GSM-uppringare och lite extra detektorer och magnetkontakter och annat godis.
Jag är mycket nöjd med hela larmet. Jag installerade själv med hjälp av lite "telefonsupport" från larmfirman jag köpte det av. Det var enkelt att installera, har alla funktioner jag ville ha, lätt att sköta, snyggt och gediget. Kort sagt, jag är mycket nöjd.

Jag köpte det av en larmfirma som ringde upp mig efter att jag ringt Bosch Security Systems och frågat efter en återförsäljare där jag kunde klämma, känna och titta på larmet. Larmfirman bjöd in mig till deras verkstad och bjöd på kaffe och en tekniker demonstrerade hela larmet både på utsidan och insidan. Jag beställde larmet från larmfirman till vettigt pris och fick som sagt även lite telefonhjälp med installationen.

Var noga med att kolla upp priserna för jag har sett att vissa nätfirmor som säljer larmet tar typ 1000kr st för IR-detektorerna som andra bara tar 300kr för.

Tack,
kör du trådlöst eller trådbundet?
Hur fungerar det med kodbrickorna? Det verkar ju smidigt, men samtidigt lite osäkert. Om någon kommer över nyckelknippan har de ju både nyckel och kodbricka.
Var håller din larmfirma till? Jag bor i Stockholm.

P
Jag kör mestadels trådbundet då det är säkrare. Jag har dock trådlös detektor där installationen av tråd skulle bli jobbig.

Man kan använda både fjärrkontroll, kod eller kodbrickor. Och ja, kommer någon över nyckeln och kodbrickan och har ens address kan det bli jobbigt.

Larmfirman jag köpte av tror jag normal inte säljer till privatpersoner så jag är inte säker på om jag bör uppge det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.