Hej,
Vill bara tipsa,
fick offert från en leveratör i UK på en visionic powermax+ för priset av 610£ dvs 7250SEK inkl moms med följande komponenter:
1 x POWERMAX + PLUS WIRE FREE ALARM PANEL 868 MHZ
3 x Door contacts
3 x Pir's
1 x FOB
1 x Wirefree Bell Box
1 x GSM Communicator
3 x Smoke detector
Tror denna setup kostar ~12.000 här hemma, jag kommer snart att beställa från UK, hör av er om ni er intresserade så kan vi kanske sänka priset något.
/ Feelgood
Vill bara tipsa,
fick offert från en leveratör i UK på en visionic powermax+ för priset av 610£ dvs 7250SEK inkl moms med följande komponenter:
1 x POWERMAX + PLUS WIRE FREE ALARM PANEL 868 MHZ
3 x Door contacts
3 x Pir's
1 x FOB
1 x Wirefree Bell Box
1 x GSM Communicator
3 x Smoke detector
Tror denna setup kostar ~12.000 här hemma, jag kommer snart att beställa från UK, hör av er om ni er intresserade så kan vi kanske sänka priset något.
/ Feelgood
Köpte ett danskt trådlöst larm 2004 på kjell och company finns fortfarande att köpa där - gav ca 6000kr för basenhet separat
uppringningsenhet 4x ir sensorer 2x magnetkontakter 1*brandlarm 1 kodnyckel 1 larmpanel för dörr.
Var mycket nöjd med detta larm då det var väldigt logiskt programmerat kunde även skalskydda huset så nedre våningen var larmad. Gjorde en specialare så att uppringnings dosan var gömd så om larmet blev sönderslaget så påverkade det inte den dosan förrutom att den ringde upp när den tappade signalen från central enheten.
Enda problemet med larmet var att inget vaktbolag kodkänner larm som man installerat själv om det inte är förprogrammerade och testade diton t.ex dico plus.
Har nu ersatt mitt larm med ett dicolarm för att kunna koppla upp mot securitas och har haft många problem och fellarm med detta fastän det är exakt samma antal komponenter och sitter på samma platser som det gamla larmet - central enheten har gett upp en gång och blivit utbytt när jag fick tillbaka en ny så hade dom ändrat en del koder så att det inte gick att larma av när larmet gick. Frugan är vansinnig på larmet och grannarna undrar varför det tjuter jämt och ständigt pga av alla fellarmingar har säkert haft fellarm 7-8 ggr (svårt att larma av vanligaste problemet) på året jämfört med mitt gamla larm som alltid funkade.
Största minuset med dico är att logiken falierar och dokumentationen är minimal så man kan t.ex inte programmera om man vill att maskien skall låte vid ingång eller inte - senaste centralenheten jag har tutar tills man larmar av och en tjuv kan därför ganska lätt lokalisera och slå ut larmet innan det larmar ut.
Problem nummer två är att vill man skallarma med ir sensorer på nedervåning går det ej att larma av med koddosan vid dörren då det endast går att aktivera och deaktivera larmet med denna (gick med mitt gamla larm) koddosan för övrigt är väldigt plastig och fastän den blinkar grönt så larmar den inte alltid av.
Supporten från tl-detect är medioker ringer ofta inte upp som lovat och kan inte svara på mera komplicerade frågor.
Det som dom kallar för övervakat larm är inget annat än passiv övervakning då centralenheten ringer ut om det t.ex går ett larm eller fel på batteri etc. Om det skulle bli ett riktigt fel på larmet kan det givitvis inte ringa ut och då funkar övervakningen naturligtvis inte samma sak om det skulle bli inbrott och larmet utslaget så går det inte se från vaktbolaget att så är fallet.
För min del övervakat larm så borde larmet helst en gång per dygn skicka en kort signal som talar om att det funkar till någon tl-detect server någonstans som kan göra någon uppmärksam på tl-detect eller securitas om något fallierar.
Nej skall man satsa på larm så antingen betala dyra pengar och ha en firma som installerar och få bra support om något inte funkar eller installera själv ett t.ex kjell och company larm - mellan skiktet som tl-detect är inte mycket att ha.
angående powermax larmet så går det mest troligtvis inte att koppla upp mot vaktbolag
uppringningsenhet 4x ir sensorer 2x magnetkontakter 1*brandlarm 1 kodnyckel 1 larmpanel för dörr.
Var mycket nöjd med detta larm då det var väldigt logiskt programmerat kunde även skalskydda huset så nedre våningen var larmad. Gjorde en specialare så att uppringnings dosan var gömd så om larmet blev sönderslaget så påverkade det inte den dosan förrutom att den ringde upp när den tappade signalen från central enheten.
Enda problemet med larmet var att inget vaktbolag kodkänner larm som man installerat själv om det inte är förprogrammerade och testade diton t.ex dico plus.
Har nu ersatt mitt larm med ett dicolarm för att kunna koppla upp mot securitas och har haft många problem och fellarm med detta fastän det är exakt samma antal komponenter och sitter på samma platser som det gamla larmet - central enheten har gett upp en gång och blivit utbytt när jag fick tillbaka en ny så hade dom ändrat en del koder så att det inte gick att larma av när larmet gick. Frugan är vansinnig på larmet och grannarna undrar varför det tjuter jämt och ständigt pga av alla fellarmingar har säkert haft fellarm 7-8 ggr (svårt att larma av vanligaste problemet) på året jämfört med mitt gamla larm som alltid funkade.
Största minuset med dico är att logiken falierar och dokumentationen är minimal så man kan t.ex inte programmera om man vill att maskien skall låte vid ingång eller inte - senaste centralenheten jag har tutar tills man larmar av och en tjuv kan därför ganska lätt lokalisera och slå ut larmet innan det larmar ut.
Problem nummer två är att vill man skallarma med ir sensorer på nedervåning går det ej att larma av med koddosan vid dörren då det endast går att aktivera och deaktivera larmet med denna (gick med mitt gamla larm) koddosan för övrigt är väldigt plastig och fastän den blinkar grönt så larmar den inte alltid av.
Supporten från tl-detect är medioker ringer ofta inte upp som lovat och kan inte svara på mera komplicerade frågor.
Det som dom kallar för övervakat larm är inget annat än passiv övervakning då centralenheten ringer ut om det t.ex går ett larm eller fel på batteri etc. Om det skulle bli ett riktigt fel på larmet kan det givitvis inte ringa ut och då funkar övervakningen naturligtvis inte samma sak om det skulle bli inbrott och larmet utslaget så går det inte se från vaktbolaget att så är fallet.
För min del övervakat larm så borde larmet helst en gång per dygn skicka en kort signal som talar om att det funkar till någon tl-detect server någonstans som kan göra någon uppmärksam på tl-detect eller securitas om något fallierar.
Nej skall man satsa på larm så antingen betala dyra pengar och ha en firma som installerar och få bra support om något inte funkar eller installera själv ett t.ex kjell och company larm - mellan skiktet som tl-detect är inte mycket att ha.
angående powermax larmet så går det mest troligtvis inte att koppla upp mot vaktbolag
kan bara rekommendera Wisdom 868
http://www.teletec.se/web/9?cid=67&pid=235
har haft det i flera år. har 3 rörelsedeckare 3 magnetkontakter + brandlarm + fjärrpanel + 2 fjärrkontroller
har även kopplat så om jag glömt att stänga garageporten så stänger den automatiskt då skalskyddet går på.
http://www.teletec.se/web/9?cid=67&pid=235
har haft det i flera år. har 3 rörelsedeckare 3 magnetkontakter + brandlarm + fjärrpanel + 2 fjärrkontroller
har även kopplat så om jag glömt att stänga garageporten så stänger den automatiskt då skalskyddet går på.
MichaelD, jag skulle påstå att Powermax+ är precis det mellanskikt du pratar om - hyfsat billigt, går att köpa (dvs inte hyra), går att koppla mot larmcentral och godkänt av SSF.
Min fråga var om ett importerat sådant går att koppla mot svensk larmcentral, och givetvis går det rent tekniskt, men frågan är om larmcentralen godkänner det utan att veta att någon "behörig" varit inne och programerat grundparametrarna (som t ex kund-id, lc-nummer, larmtyp osv).
Min fråga var om ett importerat sådant går att koppla mot svensk larmcentral, och givetvis går det rent tekniskt, men frågan är om larmcentralen godkänner det utan att veta att någon "behörig" varit inne och programerat grundparametrarna (som t ex kund-id, lc-nummer, larmtyp osv).
Larmen från Emwiro ser väldigt snygga ut, har ingen aning om deras funktion men jag skall snart investera i ett larm (har redan haft inbrott i det pågående husbygget), har tidigare erfarenheter av Securitas Aroundio som var lite sådär med utryckningstider. www.emwiro.com
Hur gick det med köpet Feelgood?
Vilken butik beställde(?) du från? Jag har kollat på http://www.gx-security.co.uk/ och prisbilden blir ju mer än halverad jmf med Sverige köp!
Är det ngn som beställt larm från UK och kan ge tips eller råd?
Vilken butik beställde(?) du från? Jag har kollat på http://www.gx-security.co.uk/ och prisbilden blir ju mer än halverad jmf med Sverige köp!
Är det ngn som beställt larm från UK och kan ge tips eller råd?
Dr.Feelgood skrev:Hej,
Vill bara tipsa,
fick offert från en leveratör i UK på en visionic powermax+ för priset av 610£ dvs 7250SEK inkl moms med följande komponenter:
1 x POWERMAX + PLUS WIRE FREE ALARM PANEL 868 MHZ
3 x Door contacts
3 x Pir's
1 x FOB
1 x Wirefree Bell Box
1 x GSM Communicator
3 x Smoke detector
Tror denna setup kostar ~12.000 här hemma, jag kommer snart att beställa från UK, hör av er om ni er intresserade så kan vi kanske sänka priset något.
/ Feelgood
Håller med till 100%. Otroligt smidigt att använda med kodbrickorna och tydlig röst som talar om vad som händer. Inga koder att komma ihåg eller läsa på displayen vid normal användning.MB77 skrev:
Priset låter grymt bra. Vart fick du det från?Dr.Feelgood skrev:Hej,
Vill bara tipsa,
fick offert från en leveratör i UK på en visionic powermax+ för priset av 610£ dvs 7250SEK inkl moms med följande komponenter:
1 x POWERMAX + PLUS WIRE FREE ALARM PANEL 868 MHZ
3 x Door contacts
3 x Pir's
1 x FOB
1 x Wirefree Bell Box
1 x GSM Communicator
3 x Smoke detector
Tror denna setup kostar ~12.000 här hemma, jag kommer snart att beställa från UK, hör av er om ni er intresserade så kan vi kanske sänka priset något.
/ Feelgood
Klicka här för att svara