Hej!

Jag och min sambo har precis köpt ett 60-talshus(1-plan, 136 kvm) med självdragsventilation som vi i stort sett kommer att totalrenovera invändigt. Alla fönster har ventiler och vi kommer att sätta in pax-fläktar när vi renoverar badrummen och tvättstugan. Nu till frågan, vad för typ av köksfläkt ska vi leta efter? Vi kommer att riva ut det befintliga köket och byta position på fläkten och även behöva sätta in en ny utsugskanal då den gamla sitter för långt bort. Vi har planerat att ha överskåp hela köksväggen och har sneglat på såna här varianter av integrerade köksfläktar då det skulle bli snyggast:

https://www.siemens-home.bsh-group....rerad-koksflakt/utdragbar-koksflakt/LI67SA531

https://www.siemens-home.bsh-group..../integrerad-koksflakt/inbyggnadsflakt/LB55565

Blir det bra med den här typen av fläktar? Kom gärna med förslag på modeller/tillverkare är inte låst till Siemens.

Ossian K Olsson
Jag har Bosch variant av iQ300 (de är exakt likadana) i vårt 60-talshus och jag är jättenöjd! Den suger ut allt ånga även om man kokar på yttersta plattan. Enda att tänka på är att den bygger ner lite och att man får modifiera överskåpen lite med sticksåg. Men löse man bara det är det en kanonfläkt.

• Gilla
Pappsen87
  • Laddar…
BirgitS
Den andra fläkten som du länkar till verkar kräva att det är minst 65 cm mellan hällen och fläkten, av någon konstig anledning, och det är ett större avstånd än man brukar ha mellan bänkskivan och överskåpen.

• Gilla
Pappsen87
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Den andra fläkten som du länkar till verkar kräva att det är minst 65 cm mellan hällen och fläkten, av någon konstig anledning, och det är ett större avstånd än man brukar ha mellan bänkskivan och överskåpen
BirgitS BirgitS skrev:
Den andra fläkten som du länkar till verkar kräva att det är minst 65 cm mellan hällen och fläkten, av någon konstig anledning, och det är ett större avstånd än man brukar ha mellan bänkskivan och överskåpen.
Tack Birgit för att du uppmärksammade det! Då faller den bort helt enkelt, den har dessutom sämre energiklassning samt att det förmodligen är bättre med en utdragbar variant då den tar första "smällen" av ångor och stekos istället för skåpsluckorna.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Jag har Bosch variant av iQ300 (de är exakt likadana) i vårt 60-talshus och jag är jättenöjd! Den suger ut allt ånga även om man kokar på yttersta plattan. Enda att tänka på är att den bygger ner lite och att man får modifiera överskåpen lite med sticksåg. Men löse man bara det är det en kanonfläkt.
Tydliggör då båda verkar heta samma sak? Det är den integrerade jag har och är nöjd med.

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Tydliggör då båda verkar heta samma sak? Det är den integrerade jag har och är nöjd med.
Precis, båda heter iq300 men den ena är utdragbar. Varianten som inte är utdragbar(länk 2) ska tydligen monteras min. 65 cm över induktionshäll vilket låter väldigt högt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.