Jag undrar om någon kan ge mig lite tips på hur jag ska lösa följande:
Vi har gräsmatta på vår nedre del av tomten och denna gränsar till grannens tomt med ca 28 meter. Tidigare har vi haft staket på tomtgränsen men detta har murknat och håller helt på att haverera. Grannens tomt ligger ca 60-70 cm lägre än vår tomt och de har byggt en mur som tyvärr slutar ca 15 cm under vår tomtnivå. Innanför muren har de fyllt upp med jord och satt en häck. Nu vill de ta bort sin häck och fylla utrymmet mellan muren och vår tomt med grus av något slag. De byggde sitt hus på 90-talet och vårt är byggt på 50-talet varför jag tycker att de borde höja sin mur till samma nivå som vår tomt men det är en annan fråga. (i annat fall får ju inte vår kant något mothåll på deras sida) Nu till problemet. Vad ska jag lägga i kanten mellan vår gräsmatta och deras mur/gruskant? Eftersom deras tomt ansluter ca 10-15 cm under vår så måste det ju vara något stabilt. Samtidigt har jag ingen lust att slänga ut hur mycket pengar som helst eftersom jag anser att de borde byggt en högre mur. Det handlar som sagt om 28 meter och jag vill ha en kant som håller vår tomt på plats samtidigt som jag har en kant att köra gräsklippan på. Och billigt måste det vara :)

Som sagt tips mottages tacksamt. Kan komplettera med bild om någon det önskar.

Hej!

Jag kanske inte förstår din fråga rätt men jag ska försöka svara ändå.

Den mur som finns i dag vad består den av? Kan ni inte gå samman med eran granne och höja den befintliga till en önskad höjd.

Mvh Alexandersson_1

Vi har en liknande situation. Att mura med såna där block man kan köpa, verkar bli alldeles för dyrt. Att låta göra en slänt är för tråkigt (man blir ju av med en massa tomt!). Vi väljer att sätta in L-fundament av betong. Den högre gräsmattan grävs bort litegrann, fundamenten sätts på plats och man återfyller. Gräsmattan på den övre tomten blir rak men inte i höjd med kanten på muren, för några cm ska sparas så att snöslask och annat inte rasar ner på grannens tomt nedanför. Vi har fått höra att fundamenten kostar 600:-/st och vi behöver för 10 meter. Tillkommer kostnaden för grävmaskinisten. En hel del pengar!

Lycke skrev:
Vi har en liknande situation. Att mura med såna där block man kan köpa, verkar bli alldeles för dyrt. Att låta göra en slänt är för tråkigt (man blir ju av med en massa tomt!). Vi väljer att sätta in L-fundament av betong. Den högre gräsmattan grävs bort litegrann, fundamenten sätts på plats och man återfyller. Gräsmattan på den övre tomten blir rak men inte i höjd med kanten på muren, för några cm ska sparas så att snöslask och annat inte rasar ner på grannens tomt nedanför. Vi har fått höra att fundamenten kostar 600:-/st och vi behöver för 10 meter. Tillkommer kostnaden för grävmaskinisten. En hel del pengar!
Bra tips men det blir alldeles för dyrt i vårt fall. Tycker att 2-3 tusen är max vad det får kosta. Vill inte lägga en massa pengar eftersom det är inte är vårt ansvar. Vår tomt låg ju där den ligger när grannarna byggde sitt hus och anlade sin tomt. De grävde således bort slänten och anlade sin mur med tillhörande häck. Tycker att de vid det läget borde byggt sin mur till samma nivå som vår tomt. Man kan ju liksom inte gräva bort en massa jord in till grannen och sedan inte se till att den stagas upp.

Trädgårdsslipers/byggtimmer kanske skulle fungera? Är väl dryga decimetern höga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.