Hej.
Skulle behöva hjälp betr. installation av kontakt i badrum till tvättmaskin.
Som syns på första bilden så finns ett doslock jag hade tänkt att ersätta med ett stickuttag.
Problemet är att hålet i kaklet där kablarna kommer ut är fult och skulle synas när den nya kontakten sitter på väggen eftersom kablarna i den nya kontakten måste komma in från någon av sidorna och inte genom baksidan som det gör idag. Dessutom är jag osäker på hur jag hanterar isolering av fukt om jag sätter en kontakt ovanför hålet.
Det jag har tänkt mig är att sätta den nya kontakten under.
Min enkla fråga till er är om jag är rätt ute? Hade ni gjort samma sak?
Skulle behöva hjälp betr. installation av kontakt i badrum till tvättmaskin.
Som syns på första bilden så finns ett doslock jag hade tänkt att ersätta med ett stickuttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Problemet är att hålet i kaklet där kablarna kommer ut är fult och skulle synas när den nya kontakten sitter på väggen eftersom kablarna i den nya kontakten måste komma in från någon av sidorna och inte genom baksidan som det gör idag. Dessutom är jag osäker på hur jag hanterar isolering av fukt om jag sätter en kontakt ovanför hålet.
Logga in
Skapa konto
Det jag har tänkt mig är att sätta den nya kontakten under.
Logga in
Skapa konto
Min enkla fråga till er är om jag är rätt ute? Hade ni gjort samma sak?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 827 inlägg
Och för det tredje så stöder alla utanpåliggande uttag att kabeln förs in från baksidan så, om reglerna tillåter, kan uttaget placeras över utloppet.
Tack för alla svar
Det finns en jordfelsbrytare i badrummet osäker på om denna går till denna anslutningen så får anlita en elektriker inser jag.
Avståndet till duschvägg är 65cm och ca 40 cm under dosan kommer vattenanslutning till tvättmaskinen sitta om det är av betydelse.
Tittar jag på den dosan jag har så ser jag inte hur jag skall kunna sätta den ovanpå hålet.
Det finns en jordfelsbrytare i badrummet osäker på om denna går till denna anslutningen så får anlita en elektriker inser jag.
Avståndet till duschvägg är 65cm och ca 40 cm under dosan kommer vattenanslutning till tvättmaskinen sitta om det är av betydelse.
Tittar jag på den dosan jag har så ser jag inte hur jag skall kunna sätta den ovanpå hålet.
Logga in
Skapa konto
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 827 inlägg
Tycker det ser ut att finnas gott om plats på nedersidan kapslingen, eller bakom uttagsbrunnarna för den delen. Titta på baksidan kapslingen om du inte hittar anvisning för ett knockout-hål.
Du borrar ett hål genom den runda pluppen i mitten av ryggen.
Men köp inte ett Malmbergsuttag, de är asjobbiga i jämförelse med t.ex. Schneider Aqua Stark när du ska sätta i stickproppen.
Du behöver inte heller kapslingsklass IP44. Om uttaget får sitta där (vilket beror på exakt hur duschen ser ut) kan det vara IP21. Det håller ändå inte IP44 när tvättmaskinen är inkopplad och det lär den vara större delen av tiden.
Men köp inte ett Malmbergsuttag, de är asjobbiga i jämförelse med t.ex. Schneider Aqua Stark när du ska sätta i stickproppen.
Du behöver inte heller kapslingsklass IP44. Om uttaget får sitta där (vilket beror på exakt hur duschen ser ut) kan det vara IP21. Det håller ändå inte IP44 när tvättmaskinen är inkopplad och det lär den vara större delen av tiden.
Det är IP44 jag köpt. Hur menar du med "Det håller ändå inte"?tommib skrev:
Du borrar ett hål genom den runda pluppen i mitten av ryggen.
Förövrigt, jag är inte helt säker på att jordfelsbrytaren jag har i badrummet är kopplad till detta uttag. Det kan vara så att det är en ledning från vardagsrummet som går till detta uttag. Om så är fallet, hur löser man detta på bästa sätt?
Trefasgruppen i kopplingsdosan där du vill sätta ett uttag lär till 99,99% gå direkt från elcentralen/gruppcentralen.AndersSe skrev:
För att kontrollera om JFBn skyddar den grupp man vill kontrollera så spänningsmäter man på aktuella gruppen samtidigt som någon slår ifrån JFBn, om det fortfarande är spänning på gruppen så skyddas inte gruppen av JFBn.
För att skydda den aktuella trefasgruppen så går det att sätta en JFB i/vid gruppcentralen, allra helst så bör hela gruppcentralen skyddas.
Produkter som diskuteras: "spänningsmäter"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Och för att än en gång förtydliga: Precis som Demmpa skriver måste denna grupp ovillkorligen skyddas av JFB om du ska montera ett uttag där. Dessutom måste uttaget sitta utanför Zon 1. Exakt hur detta mäts finns det bilder för på nätet.
Ja det stämmer som Demmpa är inne på. Elen kommer direkt från centralen. Såhär ser denna ut. Byttes ut omkring 2004. JFB har jag via centralen. Vart lite förvirrad då jag har en separat JFB ovanför badrumsskåpet, men denna byttes ut tidigare än 2004
Logga in
Skapa konto
Sätt en förhöjningsram för ett 2vägs uttag och sen kör du med delad brunn.
Kan du nyttja 2 av faserna, istället för att bara ha en.
Kan du nyttja 2 av faserna, istället för att bara ha en.
Nja, dåligt förslag;I Intresserad22 skrev:
- dels så ska det vara två-/trepolig dvärgbrytare så att bägge faserna i uttaget blir spänningslösa när säkringen bryter/slås ifrån.
- dels så är det bara ett specifikt två-poligt uttag som är godkänt för 400V, alla andra uttag med delad brunständning är bara klassade för 230V.