Hejsan!

Vi skulle behöva få tips på hur vi ska möblera vårt blivande TV-rum/kök.
Vi håller nämligen på att bygga ut huset ca. 40kvm. Här kommer en bild så ni ser ungefär hur det ska se ut.

Så köket kommer alltså vara öppet med Tv-rummet. Och det kommer vara full takhöjd på själva utbyggnaden. (Utbyggnaden börjar från det gröna strecket och neråt.) Också blir det ett loft på gamla delen av huset.

Och dem viktigaste möblerna vi ska få in är ju självklart; Matbord + stolar. (Hade helst haft ett sådant fyrkantigt bord med 8 platser...) Soffor/Hörnsoffa + tv-rumsbord + TV (Är nog tänkt en platt-TV på ngn. vägg.)

Sen kommer vi nog vara tvugna "fylla ut" resten med några andra möbler, vet inte vad ännu..

Men som ni ser på bilden så har vi en kamin längst ner mellan ett av det större fönstrena och dörrarna, så där hade det ju varit kul om man kunde "sitta mot" för mysfaktorns skull.

Sen funderade vi på om vi skulle vara tvugna att bygga/köpa en vägg som vi kan ha TV´n på. (Se exempel på andra bilden.) Alltså en mindre typ av vägg, men det kanske blir konstigt då vi har full takhöjd?

Köket är i nutid på samma plats som på bilden (förutom att vi inte har nån köksö ännu), men har ni nån bättre lösning så säg till.

Kom gärna med tips & ideér hur vi ska möblera och även vad man ska tänka på vad gäller belysning, speciellt med hög takhöjd?

Om det är svårt att förstå så fråga gärna ska jag förklara mera. Tyvärr var bilden inte så stor, men man ska nog ändå kunna se ungefärliga mått m.m :)

T.p.f.h. /Carola

• Planritning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 151280.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej Carola! Jag har väl inte så jättemånga förslag till dig men jag tänkte jag kunde delge dig hur vårat kök/vardagsrum ser ut, då det nästan har precis samma planlösning. Vi har vår soffa (stor 3-sits) stående mitt på golvet, lite snett riktad mot vägg A där vi har tvn. (då kan ni ju utnyttja brasan som ni ville). Han som bodde här innan hade en hörnsoffa på samma sätt så det funkar oxå. Sedan är det det här med utrymmet bakom. Själva har vi två fotöljer, ett litet bord och en mysig lampa där man kan sitta och bara koppla av (ett utnyttjat ställe måste jag säga). Ni skulle ju även få plats med någon bokhylla eller liknande. Eftersom jag inte riktigt vet hur ert rum ser ut så vet jag inte om detta kommer att fungera, men jag delger er det ändå. Som avskiljare mellan kök och vardagsrum så har vi som en hög bänk där sidan mot vardagsrummet är kaklat med mossaik och som en upphöjd sceen där tre barstolar står. På köksidan är det en bänk och sedan underskåp. Kanske inte fungerar i ert rum som sagt...Ett sista tips, vi har en grå helteckningsmatta i vardagsrummet och klickgolv som ser ut som klinkers i köket. En väldigt snygg kombination, dessutom är mattan härlig att gå på. Lycka till! Hälsningar Johanna

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.