Vi har i vår lägenhet rätt många spottar infällda i taket och de är väl för att vara riktigt ärlig inte de absolut roligaste (de är dessutom halogen, inte LED). Vi funderar på att byta ut dem och skulle gärna vilja ha tips på riktigt snygga spotlights (gärna med en tunn kant, de vi har nu har en väldigt tjock kant vilket inte är särskilt snyggt.

Vi har tidigare haft några som heter Lotis från Modular. Jag har även hört talas om någon variant som heter SG Soft Slim men tar tacksamt emot tips. Byter vi så är huvudsyftet att få det snyggare rent estetiskt så fokus är förstås på utseende men det måste vara bra kvalitet också. Tack på förhand för hjälpen!

Åsa Lund
Vilken storlek är det på hålen som spotlights sitter i?

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Nästa fråga är: Vad är det för typ av halogen i dag? Är det 230V direkt till spotten, eller är det lågspänning typ 12 V eller 24V troligen via en transformator?
Det avgör vilket system man kan använda.

En start kan vara en enkel bildgoogling. Vad som är snyggt är en fråga om tycke&smak.

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Skulle uppskatta de till runt 8 cm men elektrikern som varit här säger att man kan ta större hål.

L Leif i Skåne skrev:
Nästa fråga är: Vad är det för typ av halogen i dag? Är det 230V direkt till spotten, eller är det lågspänning typ 12 V eller 24V troligen via en transformator?
Det avgör vilket system man kan använda.
230V om jag kommer ihåg rätt men elektrikern sade att 12 V vore bättre så jag antar att man kan byta till det?

Myrstacken Myrstacken skrev:
SG armaturen...
Bästa armaturerna helt klart...

[länk]
De vi blivit rekommenderade är från detta märke. Har du du från denna leverantör själv?

Myrstacken Myrstacken skrev:
Japp har dessa själv..

69st sådana här i taken
[länk]

och 29st sådana här.. 1st i varje fönster
[länk]

Kalastoppen armaturer..
tack! Skall titta vidare på de dessa om det blir aktuellt att byta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.