Byggahus.se

Tips på hur man hittar husens historia.

1. Sophie
    Medlem · Kronoberg · 1 464 inlägg

Sophie

Medlem
    Tyckte Sommartorparns idé om en tråd där man kan tipsa om hur man kan hitta sitt hus historia var mycket bra.

Mina tips:
    Boken Börja forska kring ditt hus och din bygd av Per Clemensson och Kjell Andersson är mycket bra. (ISBN 978-91-27-12948-1) Där finns massor av information och råd så man vet var man ska börja.

Riksantikvarie Ämbetets hemsida - www.raa.se Där finns fornsök och andra arkiv man kan leta i.

Lantmäteriets hemsida - www.lantmateriet.se. Där kan man leta upp sitt hus geografiskt i historiska kartor och sedan hitta alla dokument som finns inscannade. Det är handskrivet och ibland svårtytt men mycket intressant information.

Hembygdsföreningen - fråga, de har ofta myckt i sina arkiv.

Fråga de som bott där tidigare.

Facebook - för vår ort har det startats en grupp där de som är medlemmar kan lägga in både nya och gamla foton från bygden och sen kan de som vet något om det eller dem som fotot föreställer kommentera. På detta viset får även de som inte längre bor i närheten en chans att läsa och titta men även kommentera och fylla på vad de vet. Man kan också fråga om sitt hus och kanske få svar eller lägga upp foton man inte vet vad de föreställer. Gruppen sprider sig själv och fler och fler går med.

Flygfotohistoria - www.flygfotohistoria.se. Här finns massor med flygfoton över hela Sverige uppdelat i olika serier. Flygfotona är från 50-60-talet.

Fyll gärna på med ännu mer tips!

2. svartöra
    Medlem · Västra Götalands län · 1 783 inlägg

svartöra

Medlem
    Riksarkivet har nyligen lagt ut lagfartsböcker och fastighetsböcker från 1870 och framåt på webben, men det krävs betalabonnemang. Lyckligtvis är det inte ovanligt att biblioteket har abonnemang eftersom släktforskare brukar använda det.

http://www.svar.ra.se/web/web.asp?uidObjectGUID={F0071C96-0B16-46FE-97C1-888C0A12318B}
    (Eller gå till www.svar.ra.se och välj Fastigheter i menyn till vänster)

3. Sommartorparn
    Byggnadsvårdare · 2 958 inlägg

Sommartorparn

Byggnadsvårdare
    För den som inte vill skaffa sig abonemang på SVAR och bara vill veta vilka som har ägt fastigheten genom tiderna, går det fortfarande att beställa dessa handlingar från Riksarkivet:
    http://www.riksarkivet.se/bestall-uppgifter-ur-arkiven.aspx
    (välj "Fastigheter - lagfart/inteckning/servitut")

När man så har en lista med namn på tidigare ägare, så kanske man blir nyfiken på personerna, vilka de var, hur de levde. Sådan information hittar man genom sedvanliga släktforskningsmetoder, söka i kyrkböcker, bouppteckningar, husförhörslängder. Då behöver man ändå tillgång till webarkivet SVAR. För den som vill fördjupa sig i släktforskningens mysterier rekommenderas sajten Rötter.
    http://www.genealogi.se/

Redigerat 12 maj 2012 14:32
  4. M
    Medlem · Jönköpings län · 112 inlägg

mersault

Medlem
    Bra tips, jag lägger till att man behöver inte ens söka fram sin fastighet i en karta hos lantmäteriet för att hitta gamla dokument.
    Det räcker med att man loggar in med e-legitimation på "Min fastighet" så får man se alla dokument lantmäteriet har som berör ens fastighet. Väldigt smidig och enkel tjänst, det är en bra början.

https://minfastighet.lantmateriet.se/minfastighet/

5. mycke_nu
    Medlem · Gotland, Sudret · 12 285 inlägg

mycke_nu

Medlem
    Bra tips ovan!

Vi har hittat info i gamla böcker. Det finns tex en bok om vår socken där alla fastigheter är beskrivna. Hittade även boken Gotlands Byggnader med bilder på huset på en auktion.

Sedan hände det en sak som fortfarande ger mej lite kalla kårar.
    Vi stod på gårdsplan och spekulerade lite över hur det gamla, numera rivna, boningshuset kunde sett ut. Helt plötsligt får jag en konstig känsla och säger till Hustrun: Det finns en bild på huset här i socknen, jag vet det.

Detta är en lördag.

På måndagen kommer en vilt främmande man in på Hustruns företag, presenterar sig som boende i socken och undrar om han kan få skjuts hem eftersom hans bil inte är klar på verkstaden mitt emot.

Givetvis får han skjuts hem. Väl framme ber han oss vänta och kommer tillbaka med någonting i handen.

Ni kanske är intresserade av den här?

Det är en bild på det gamla huset.

6. M

mersault

Medlem
    Sen finns också bokserierna "Svenska Gods och Gårdar" och "Sveriges Bebyggelse" med bilder och beskrivningar av hus (+invånare) från 30- och 40-talet.
    Finns att köpa på antikvariat eller på DVD (http://www.obdr.se)
    Men har man möjlighet är det väl bäst att kolla på ett bibliotek där de finns först, så att huset man letar efter ens finns med i böckerna innan man köper något.

Ännu fler flygfoton finns på http://www.aerobilder.se/, dock kan man inte se några bilder på hemsidan utan man får kontakta dem så letar de upp bilder.

7. Sommartorparn
    Byggnadsvårdare · 2 958 inlägg

Sommartorparn

Byggnadsvårdare
    DET var ju en jättebra tjänst! :)
    (Tyvärr har jag inte e-legitimation så att jag har inte kunnat pröva).

Jag har använt mig av Lantmäteriets Historiska kartor.
    http://historiskakartor.lantmateriet.se/arken/s/search.html

(För att se kartorna behöver man ladda hem ett tilläggsprogram till sin webläsare)
    En bra början är att se om ens hus finns med på någon av de tre stora kartserierna (olika årtal för olika delar av landet):

Generalstabskartan (1827-1971)
    Häradsekonomiska kartan (1859-1934)
    Ekonomiska kartan (1935-1978)

Därefter leta efter skifteskartor. För att hitta dessa gå på "avancerad sökning" sök på "socken" i "lantmäterimyndighetens arkiv". För att hitta bland mängder av dokument börja med att leta fram "alfabetiska registret" eller "kronologiska registret". Genom att ögna igenom dessa hittar man snabbt koden för skifteskartorna för ens by. På dessa kan man följa hur bebyggelsen har utvecklats, vem som äger vad ner till varenda jordplätt. Sedan finns ju kartor för varje enskild lantmäteriförrättning och den listan är tidsödande att leta igenom. Därför, jättebra att tjänsten "Min fastighet" finns!
    :)

8. Marlen Eskilsson
    Administrator · Skåne · 6 361 inlägg

Marlen Eskilsson

Administrator
    Det var spooky!

9. AstaS
    Medlem · Småland · 1 005 inlägg

AstaS

Medlem
    Ibland kan det också löna sig att kolla på närmaste länsmuseum. Här har de i alla fall fotosamlingar över stadens olika delar från ganska långt tillbaka.

10. dengroth
    Medlem · Stockholm · 641 inlägg

dengroth

Medlem
    Vi hade tur på Läns-/Stadsarkivet. Genom undersökningar på hemmaplan hade jag fått veta att vårt hus är en gammal arrendegård som hade ägts av en stiftelse sedan sista storägarens frånfälle i mitten av 1800-talet. Det visade sig att nästan alla stiftelsens mötesanteckningar fanns arkiverade. Stiftelsen hade möte 2 gånger per år så det fanns några anteckningar att gå igenom. Fantastiskt roligt att bläddra i så gamla handlingar och läsa om sitt eget hus. Inte helt lätt att tyda gammelsvenskan men det gjorde ju utmaningen större. Jag kom dit på morgonen och blev kvar hela dagen...

11. B
    Medlem · 5 831 inlägg
    Att ta reda på vilka som bebott ett visst hus på 1900-talet och i våra egna dagar är oftast mycket knöligt. Det beror på att kyrkans församlingar - med ett fåtal undantag - slutade hålla husförhör i slutet av 1800-talet. Det är lite synd, därför att med detta försvann en fantastisk inblick i vilka som bodde i de svenska hemmen.

Husförhören var ett sätt för statsmakten att revidera mantalslängderna och kontrollera befolkningens allmänna bildningsnivå. Prästen gick från gård till gård och helt enkelt förhörde ägaren med familj och tjänstefolk. Han satte betyg på läsförmåga och kunskap i katekesen. Han kollade också om någon sedan förra förhöret hade flyttat utan att anmäla saken.

Husförhörslängderna är på landsbygden ordnade efter rotar och hemman. Statarlängor, undantagsstugor och torp sorterades under respektive hemman. I städerna bokfördes hushållen kvartersvis. Ett försvårande undantag utgör torp och backstugor på allmänningsmark. Dessa katalogförde prästerna lite som de själva tyckte, eftersom de låg på mark som hörde till alla hemman i en hel socken eller i ett helt härad.

12. M

mersault

Medlem
    Nu har SVAR digitaliserat fastighetsboken/lagfartsboken så man kan söka i den via internet (om man har abonnemang, deras vanliga släktforskningsabonnemang)

Det blir alltså ganska enkelt att ta reda på vilka som ägt en fastighet från 1870-talet och framåt! Bara man har tagit fram fastighetsbeteckningen, kollat upp vilken domsaga fastigheten tillhör och letat upp fastigheten, är det bara att läsa vilka som ägt den.

(Såg nu att svartöra redan hade tipsat om detta i tråden, sorry!)

Redigerat 18 jun 2012 00:01
  13. svartöra
    Medlem · Västra Götalands län · 1 783 inlägg

svartöra

Medlem
    Mycket knöligt är nog en överdrift.

Församlingsböckerna fyller samma funktion som husförhörslängderna (förutom betygen i kristendomskunskap då.) Dessa är sekretessbelagda i 70 år, så man kan hitta dem fram till 40-talet. Vill man inte ta sig till rätt landsarkiv får man skaffa abonnemang hos SVAR, ArkivDigital eller liknande, eller se om närmsta bibliotek har sådant abonnemang.

För åren 1970, 1980 och 1990 finns det CD-skivor att köpa som visar vem som var skriven var. Här har man sammanställt data från mantalslängderna.

Fastighetsböckerna som jag nämnde ovan visar ägare för resp fastighet.

14. B
    Medlem · 5 831 inlägg
    Församlingslängderna är inte ordnade efter mantalsadress utan efter familjeband.

Fastighetsböckerna redovisar inte de personer som faktiskt bebott respektive fastighet, utan endast ägarnas identitet.

15. Patrik_Hed
    Medlem · Gävleborg · 7 900 inlägg

Patrik_Hed

Medlem
    Satt och bläddrade i två böcker idag faktiskt hemma hos mina föräldrar där en massa hus finns med.
    Den ena boken är från 1941 och den andra från 1950. Den första visar över Gästrikland och den andra över Gävleborg. Hittade lite info om min släkt som jag kunde komplettera mitt släktträd med. Väldigt kul! :)
    Man är som ett barn på julafton när man hittar ny information!

//Patrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.