Hej!

Hoppas på lite tips i detta problem.
Några nära och kära bor i en bostadsrätt där det börjat ske märkliga bränder.
På ca två år har det brunnit fyra gånger.
Mina nära och kära har bott här i nästan 40 år och det är först nu något liknande någonsin börjat ske.

Efter så pass många incidenter har man ju börjat misstänka att det rör sig om en pyroman. Själv tycker jag att det bara är tur att bränderna upptäckts i tid och ingen har skadats.

Den senaste branden har berört en lokal som endast en del lägenheter har nyckel till.

Nu har vi hört att i en av dessa lägenheter bor är en person dömd för anlagda bränder där han bott förut. Men jag vill understryka att det inte finns några som helst bevis som pekar mot den här personen.

Kan bostadsrättsföreningen göra något? Polisen verkar bara konstatera att bränderna är anlagda.

Alla tips är välkomna.

Stort tack på förhand.

För det första, detta är polisens sak att utreda.

För det andra, det är oerhört farligt när det börjar spridas att någon kanske tidigare är dömd för anlagda bränder. Sådant sprider sig och är kanske inte ens sant, utan rent förtal! Det är precis så här bråk "mob"-bildning etc bildas i ett bostadsrättsområde. Elakt skvaller, snart är någon pedofil, en annan har misshandlat sin fru, den tredje sägs kanske vara medlem i bandidos, den fjärde dömdes för mord för 20 år sedan. Hur vräker vi dem?

OM det visar sig att någon är dömd för ovannämnda, så går det inte att vräka dem! Man skall heller inte kunna göra det, för de har de facto redan avtjänat sina straff!

Jag tycker de här småbränderna låter som typiska pojkstreck med barn som experimenterar med elden ålder 10-15år.

Så ett stort tips är att börja kontrollera ungdomar som lånar lokaler eller liknande, informera boende att någon startar bränder, kanske tipsa om att det eventuellt kan röra sig om ungdomar. Då drar föräldrar öronen åt sig.

Men för guds skull sluta med all ryktesspridning om att någon eventuellt är en dömd pyroman!

//Anders

De var ett fall på 80- talet med en förening som råkade ut för ngt. liknande. Där fanns också en f.d pyroman boende. Föreningen satte upp kodlås till vinden (som loggade vem som var där), där de flesta bränderna startade, och även en dold kamera. Det rörde sig om mer än 4 bränder i det huset.

Pyromanen fastnade på bild och dömdes, och vräktes.

Det blev tidningsdebatt om filmingen, som ansågs olaglig (tror att det inte var solklart), dels att pyromanen vräktes.

aedwall skrev:
...Man skall heller inte kunna göra det, för de har de facto redan avtjänat sina straff!...//Anders
Med all respekt, aedwall, men du är ganska naiv.
Tror du att pyromani botas av ett antal år i fängelse?

Pyromani är en extremt farlig handling, som kan skada/döda många människor,
så det finns all anledning att vara vaksam vid berättigad misstanke.

Vem vill vakna upp en morgon och vara innebränd?

Hempularens tips om övervakningskameror tycker jag låter mycket vettigt.
Kanske det inte fångar en förövare,
men det kan ännu bättre förebygga en olaglig, allmänfarlig, handling.

Redigerat:
Man kanske borde satsa på brandskydd i förebyggande syfte? Inte bara för pyromanens skull utan även om en olycka skulle inträffa. Detta borde även påverka den/de som eldar att inse att det inte är någon större ide, samtidigt som man ökar säkerheten i hela huset.

Hej!
Tackar för tipsen och kommentarerna.
Nej självklart är ryktesspridning olyckligt.
Tipsen om brandförebyggande borde ju faktiskt vara obligatoriska, mycket bra tips.
Tipset om kodlås med individuella koder var ju också jättebra.
Ska försöka se vad som finns och tipsa bostadsrättsföreningen i fråga.

Mvh
Fredrik

fredand44 skrev:
Hej!
Tackar för tipsen och kommentarerna.
Nej självklart är ryktesspridning olyckligt.
Tipsen om brandförebyggande borde ju faktiskt vara obligatoriska, mycket bra tips.
Tipset om kodlås med individuella koder var ju också jättebra.
Ska försöka se vad som finns och tipsa bostadsrättsföreningen i fråga.

Mvh
Fredrik
Förebyggande brandskydd är det lag på.
Lagen som gäller är "Lagen om skydd mot olyckor" förkortad LSO. Den ersatte den gamla Räddningstjänstlagen, och den stora ändringen är att man har förtydligat ansvaret som varje fastighetsägare eller nyttjare av en lokal.
Det många inte vet är att du kan om det vill sig illa bli dömd som hyresgäst eller BRF-innehavare om du har isidosatt ditt ansvar. Det kan innebära att du exempelvis sakans brandvarnare när det skulle börja brinna.

Kamerabiten kan bli svår, Länsstyrelsen kan säga jag men Datainspektionen kommer förmodligen säga nej.
Bästa ni kan göra är just det som är föreslaget, se över låsbiten. Antigen kodlås eller liknande, eller så begränsas tillträdet genom att antal nycklar minskas och kanske måste kvitteras för att få tillträde till olika lokaler vid varje tillfälle.
Ni skall absolut inte leka poliser, men ni skall göra det ni kan för att kunna ge polisen det bästa underlaget om något händer..

Wallanderfilmen igår hade ju en del poänger om faran med denna typ av ryktesspridning. En av mina tankar var att det inte är den kände pyromanen/pedofilen som är farligast, det är den som man inte känner till (än).

Jag gissar att det inte är lag på sprinklersystem.
Det vore ju egentligen bra om det vore lag på det.
Mvh
Fredrik

Sätt ut bra bandvarnare överallt, se till att det finns gott om släckningsutrustning, se till att dörrarna är av bra brandskyddsklass. Med andra ord, nöj er inte med lagkraven, sikta på att få en guldstjärna. Det ger er bättre möjligheter att detektera brand, att fort vara på plats för att släcka och för att identifiera förövaren så att polisen kan göra sitt.

Pyromani är dessutom ett typiskt brott där "tillfället gör tjuven". Det är inte ett planerat brott (om det är en drift, till skillnad från tex försäkringsbedrägerier och sånt), utan det sker i stundens ingivelse. Se till att det är städat så att inte inbjudande bråte ligger framme. Försök tänka vad som kan ha varit attraktivt att fjutta på där det brunnit hittills och försök eliminera sådant. Lås utrymmen som inte behöver vara offentliga. Var uppmärksamma. Ha en brandskyddsgenomgång med proffs, så att folk lär sig hur man ska bete sig vid brand och får prova på att använda brandsläckningsredskap (det borde alla ha!).

Det är väl ungefär vad ni kan göra, rent lagligt, men det räcker långt.

Lagen anser att han avtjänat sitt straff, och det är upp till lagen att avgöra. Rätt eller fel, men så är det.

frohike skrev:
Kamerabiten kan bli svår, Länsstyrelsen kan säga jag men Datainspektionen kommer förmodligen säga nej...
Inom fastigheten är det inget krav på tillstånd eftersom det är en privat egendom.
Det skall förmodligen godkännas av medlemmarna.

KnockOnWood skrev:
Det finns säkert pyromaner som aldrig blir botade. Men det är inte en naturlag "en gång pyroman, alltid pyroman".

Jag känner en man som i sin ungdom, övre tonåren. Brände ned 4 eller 5 hus. Han avtjänade sitt straff, han är idag 40 år senare en stadgad familjefar, med barbarn. Han har ett jobb där han ses som en känd förebild i sin stad, chef för en verksamhet många kommer i kontakt med. En person som "alla" känner. Skall kanske tillägga att såvitt jag vet så var husen han eldade garanterat tomma på folk.

Jag vet inte om de som fick sina hus brända någonsin kan förlåta honom (vet inte om inte jag skulle kunna det om jag vore drabbad). Men samhället måste kunna ge människor en chans, oavsett vad de har ställt till.

volvo skrev:
Inom fastigheten är det inget krav på tillstånd eftersom det är en privat egendom.
Det skall förmodligen godkännas av medlemmarna.
Privat egendom har ingen betydelse, utan det man tittar på är ändamål och faktorn "Dit allmänheten har tillträde" (Exempel på detta är affärer mm detta är inga allmäna platser och i praktiken inte Plats dit allmänheten har tillträde) LS kan säga ja eller nej om anmälan kommer in beroende på hur kameran är tänkt att övervaka. Dock är det överhängande att de inget har att säga. DI däremot är svårare då PUL gäller oavsett om det är "Dit allmänheten har tillträde" eller privat.
Det finns fall som har fått bifall och fall som har avslagits.

Dock skall man komma ihåg att Skyltning är krav oavsett.

KnockOnWood skrev:
Jag vill förtydliga för dig att detta är den juridiska delen i forumet. Mitt svar beskriver inte om en person blir botad efter att de begått ett brott. Jag beskriver enbart att när man i lagens mening avtjänat sitt straff så kan/får/skall man inte få lida för de misstag man en gång i livet har gjort.

Vill jag bo bredvid en pyroman,pedofil, mördare etc? Självklart inte! Men jag vill heller inte veta om vilka som är det. Då hade man inte vågat gå utanför dörren!

Riskerade jag att min kåk skulle brinna skulle jag fullständigt skita i pyromanens integritet. Känns ungefär lika relevant som att fråga sin mördare om tillstånd för att ta en bild med mobilen i stundens hetta :rolleyes:

I vissa fall får man säga att ändamålen helgar medlen. Sverige har också fri bevisprövning vilket innebär att bevis är bevis oavsett hur de kommit fram.

Kameraövervakning är dock dyrt och det är inte säkert att det fungerar, särskilt om man inte vet platsen helt 100. Dessutom om det inte ska smygas med så är det enkelt att dölja ansiktet eller täcka kameran. Smyger man kan man åka fast men det är inget allvarligt brott.

I övrigt är jag ense med troberg om brandvarnare gärna med rökdetektor och centralt larm. Även om detta inte helt pekar ut "skurken" så får denne betydligt svårare att hitta på något. Moderna rökdetektorer är väldigt känsliga.

Det viktigaste är ju trots allt att man inte brinner inne.

Jag förstår också rädslan särskilt om man har familj. Skulle inte vilja vara i samma position precis. :(

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.