Hej.
Vi har renoverat en gammal kåk från 1880 och i halva huset var det fiakbensparkett som vi valde att behålla och renovera upp men i den andra halvan behövde vi riva det gamla golvet. Pga dom olika nivåskillnaderna i huset så kunde vi inte spackla upp hela vägen till parketten, det är stora ytor och hade krävt galet tjock spackelkaka. Nackdel för både plånbok och gamla golvreglar.

Eftersom det är olika höjder och det gamla parkettgolvet är charmigt snett så vill jag hitta en lösning på övergångströskel mellan parketten och klinkergolvet. Mässinglist funkar inte eftersom golvhöjden går från 18mm-5mm på ett ställe och 20mm- 8mm på ett annat. Jag funderar på om det finns något annat sätt att göra detta på? Träspackel? Kan man spackla ut en stark och hållbar kant som fäster bra mot parkettkanten? Vad tror ni?

• Övergång mellan fiskbensparkett och klinkergolv med nivåskillnad i ett äldre hus från 1880.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Övergång mellan fiskbensparkett och klinkergolv i en renoverad byggnad, med olika golvnivåer synliga.
    Skapa konto
En nivålist, en bänk, en tving, en tumstock, en penna, och... mycket tid, tålamod och en brett stämjärn med riktigt vasst blad.

torparavgrund torparavgrund skrev:
En nivålist, en bänk, en tving, en tumstock, en penna, och... mycket tid, tålamod och en brett stämjärn med riktigt vasst blad.
Ja men då blir det 90 grader på vinkel väl? Jag har tänkt mig en mjuk kant som inte bryter tårna så lätt :)

En tröskel i ek? Den har väl två höjder och rundade kanter. 3 mm diffen kan nog hantera med shims och fogmassa.

Remove the tiles within the yellow lines and add an oak strip that will have a "warped" upper surface.

Övergång mellan kakel och parkettgolv markerad med gula linjer för att indikera var kaklet ska tas bort och ersättas med en formad eklist.
Skapa konto

• Gilla
Jenpet och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
En tröskel i ek? Den har väl två höjder och rundade kanter. 3 mm diffen kan nog hantera med shims och fogmassa.
Diffen är mer än 3mm. Den är 12mm på ena dörren och 13mm på andra. Jag har inte hittat eklister som klarar 20mm höjd :-/.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.