16 013 läst ·
31 svar
16k läst
31 svar
Tips på grävspade för att gräva för dränering
Kanske för att de verkar ha usel kvalite på sina produkter. Jag har bytt en (vet ej produktnamn, men stor 'avbitare' för att kapa grenar m.m.) några gånger. Skiten går sönder ifall man behöver ta i lite extra. Har även haft en av Fiskars snöskyfflar som gick av i fästet när jag skottade snö.Kicken skrev:
Så nu har jag lärt mig att undvika Fiskars. Deras sax kan väl vara OK.
Korphackan ska inte underskattas. Jag har en sån från jula och den har varit väldigt bra för att gräva i stenig jord.
Fiskars gör (konstigt nog) ett 76 cm bytjärn (för välta träd
när de står färdiga för det på brytmånen) som nog nästan
alla som fälla träd har ett
Men det de annars gör är (enligt min sura uppfattning och
ringa vetande) verktyg dimensionerade för stadsbor (08?)
med sommarställe på landet (fisdkeläge?) för pilla lite i
trädgården då-och-då - och de är de bra för - men inte för
mera handgripligt och omfattande grovarbete ... .
när de står färdiga för det på brytmånen) som nog nästan
alla som fälla träd har ett
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men det de annars gör är (enligt min sura uppfattning och
ringa vetande) verktyg dimensionerade för stadsbor (08?)
med sommarställe på landet (fisdkeläge?) för pilla lite i
trädgården då-och-då - och de är de bra för - men inte för
mera handgripligt och omfattande grovarbete ... .
Blir förvånad över era dåliga erfarenheter. Vad knäckte du? Bladet? När du grävde?
Jag är otroligt nöjd m mina prylar ur ergo-serien men de har alla ett antal år på nacken, kanske har kvaliten sjunkit?
Jag är otroligt nöjd m mina prylar ur ergo-serien men de har alla ett antal år på nacken, kanske har kvaliten sjunkit?
Medlem
· Stockholm
· 4 638 inlägg
Bästa redskapet när man gräver i lera är en hink vatten!
Min då 50åriga vän grävde om sin grund för hand, när han grävt hälften så kunde hans då 85åriga granne inte stå ut med att se min väns eskapader i det grävda hålet, då lerjorden var extremt motsträvlig och bara fastnade på spaden. Grannen hämtade sonika sin spade och en hink vatten och klev ner i gropen och började utan ett ord att gräva runt huset åt andra hållet.
Ett dopp i den vattenfyllda hinken och så ett grävtag, spaden sjönk djupare ner i leran och lossnade utan protester när han skyfflade iväg leran.
Min vän bara gapade åt sin gamla enstöring till granne.
Han följde dock grannens exempel och de blev vänner för resten av livet.
Så, ta hand om era grannar och glöm inte hinken med vatten vid grävning i lera.
Min då 50åriga vän grävde om sin grund för hand, när han grävt hälften så kunde hans då 85åriga granne inte stå ut med att se min väns eskapader i det grävda hålet, då lerjorden var extremt motsträvlig och bara fastnade på spaden. Grannen hämtade sonika sin spade och en hink vatten och klev ner i gropen och började utan ett ord att gräva runt huset åt andra hållet.
Ett dopp i den vattenfyllda hinken och så ett grävtag, spaden sjönk djupare ner i leran och lossnade utan protester när han skyfflade iväg leran.
Min vän bara gapade åt sin gamla enstöring till granne.
Han följde dock grannens exempel och de blev vänner för resten av livet.
Så, ta hand om era grannar och glöm inte hinken med vatten vid grävning i lera.
Jag är också mycket förvånad över er besvikelse över Fiskars produkter.
Personligen har jag många Fiskars här hemma och kan inte säga något annat än gott om dom.
Nu har alla några år på nacken så kavaliten kan ju försämrats.
Personligen har jag många Fiskars här hemma och kan inte säga något annat än gott om dom.
Nu har alla några år på nacken så kavaliten kan ju försämrats.
Jag köpte en fiskars grävspada första sommaren i huset och den har jag använt ordentligt o grävt bort buskar och trädrötter stått o hackat i tjäle o bänt bort rötter från vinbärsbuskarna utan att den har pajat!
Så antingen använder ni fel redskap till arbetet eller så är ni bra mycket starkare än en stackars smed!
Så antingen använder ni fel redskap till arbetet eller så är ni bra mycket starkare än en stackars smed!
Intressant med Biltemas spade och fiskars spade... Ser väldigt lika ut, har likadana mått. Skillnad på dom förutom priset?
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tra...3BC_XFy5W9MDRxlzE4JnySLspbkansyeelBoC6i7w_wcB
http://www.jula.se/catalog/tradgard...karbete/spadar-och-skyfflar/gravspade-034002/
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tra...3BC_XFy5W9MDRxlzE4JnySLspbkansyeelBoC6i7w_wcB
http://www.jula.se/catalog/tradgard...karbete/spadar-och-skyfflar/gravspade-034002/
Det var rent grovarbete som knäckte min fiskarsskyffel. Först en altan-utgrävning då 7-8 kubik med massor handgrävdes iväg med spade och skyffel, och sedan handgrävning för dränering där det inte gick att komma åt med grävmaskin plus grävmaskinssupport runt halva tomten. För lite vanlig rabattgrävning och grusskyffling hade nog inte knäckt den. Och nej. jag har inte brutit en massa sten med den, sånt har jag spett och grävspade till. Och korpen.palbin skrev:
Jag är också förvånad, misstänker att det inte är Ergo-serien med stålskaft ni pratar om...Daniel_N skrev:
Den solida Fiskars spaden med stålskaft är ju grymt mycket bättre än allt annat med träskaft jag haft genom åren, det har ju t.om fått tjänstgöra som "andra-spett" hemma och stått pall, likaså skyffeln i serien med stålskaft har ju hållit bra som tusan! Var så nöjd med dem att jag nu skaffat ett sett till då de första nötts ner i svetsarna efter alla hundratals kubik sten jord och grus det blivit genom åren....
Däremot är krattan och räfsan i ergoserien mindre bra (eh kass), "ergo"bågen på skaftet gör att de tenderar rulla runt och hamnar upp och ner när man tar i, nej då åker den klassiska räfsan fram...