Hej,

Har nu blivit klar med väggar, golv och tak i hallen. Under arbetets gång revs även de inbyggda garderoberna pga. dåligt skick och jag håller nu på att planera hur jag skall optimera förvaringen i hallen på en snyggt sätt.

Nedan har jag lagt in lite bilder på hur jag har tänkt samt planlösning över hallen men det skulle vara väldigt uppskattat om ni kan tipsa om olika artiklar likt garderober, skoförvaring etc. samt om ni har några synpunkter.

Vill gärna ha samma "mönster" på dörrar/luckor, samma färg och om möjlighet samma höjd på garderoberna vilket blir lite problematiskt då jag har tänkt använda mig utav IKEA PAX (100 cm + 50 cm ) till kläderna medans kylskåpet/städskåpet kräver iaf. 60cm x 60cm i bredd och djup (mått som inte finns med i PAX-sortimentet).

Ett annat problem är också att IKEA har slut på PAX-stommar och påfyllning är oklart pga. pandemin, så har ni andra återförsäljare som jag kan kika hos vore det extremt uppskattat!

Anledningen till att kylskåpet och frysen är i hallen är pga. jag bor väldigt litet (30 kvm) och mitt kök är därav extremt litet. Tanken är att jag skall ha en utdragbar kyl i nya köket och då kommer den befintliga kyl/frysen i hallen främst användas som frys.

Befintliga planlösning.
Planritning över en hall med mått angivna för befintlig layout, inklusive placering av elskåp och dörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänkt planlösning:
Ritad planlösning över en hall med markerade platser för garderob, kylskåp och skobänk enligt en renoveringsvision.
Skapa konto

1. Garderob, tvådelad, 1 m + 0.5 m (tot 1.5m).
Troligtvis IKEA PAX
Höjd: 2,36m
Bredd: 1,50m
Djup: 0,60m
Passkivor och/eller lister mot tak och vägg för att få en "inbyggd" känsla

2. "Garderob/skåp" för bef. kylskåp/frys med måtten:
Höjd: 1.40m
Bredd: 0.55m
Djup: 0.58m
Över kyl/frys sätts en skiva och övrigt uterymme används som förvaring/städskåp.
Passkivor eller liknande mot tak för att få en "inbyggd" känsla

3. Sittbänk med utvikbara lådor till skoförvaring. Troligtvis kommer en hatthylla eller liknande monteras ovanför i efterhand.

Före:
3D-skiss av en hallplanlösning med dimensioner för renoveringsprojekt.
Skapa konto

3D-planlösning av en hall med mått för planerad garderob och skåputrymme.
Skapa konto

3D-skiss av en hall med planerad förvaring och måttangivelser.
Skapa konto

Illustration av en planlösning med mått för en hall med garderober och förvaringsutrymmen.
Skapa konto

3D-modell av en hall med måttangivelser för planerade garderober, skåp och sittbänk.
Skapa konto

3D-skiss över hall med planerad plats för garderob och inbyggd skåplitenhet.
Skapa konto

Vision:
3D-skiss av en hall med planerad inredning inklusive garderober och förvaringslösningar med måttangivelser.
Skapa konto

Skiss av en hall med måttangivelser, visar en planlösning med en stor garderob och plats för kyl/frys.
Skapa konto

3D-skiss av en hall med planerad förvaring och möblering inklusive garderober och sittbänk.
Skapa konto

3D-ritning av en tänkt planlösning för hall med garderober och sittbänk med skoförvaring.
Skapa konto

3D-skiss av hall med måtten för garderober och förvaringslösningar.
Skapa konto

3D-grafik som visar en planlösning för en hall med garderober och tänkta förvaringslösningar.
Skapa konto

• Planritning över hall med måttangivelser för tänkt förvaring, garderob och sittbänk.
    Skapa konto
  • Planritningar över hall före och efter renovering med möbleringsförslag för garderob och skoförvaring.
    Skapa konto
Jag byggde garderob med skjutdörrar och inredning från Elfa i min förra lägenhet och nu för några veckor sedan monterade jag Ikeas Skytta skjutdörrar hemma hos morsan. Fördelen med lösa skjutdörrar är att du slipper onödiga avdelare i garderobsstommen, något som var helt avgörande för mig. Dessutom får du dörrar och utrymme hela vägen upp i takhöjd.

IKEAS skjutdörrar var väldigt mycket krångligare att montera än Elfas motsvarighet. Mest pga att man måttbeställer dörrarna från Elfa vilket såklart gör monteringen enklare då allt är rätt höjd. Du monterar bara en skena i taket och en på golvet och ställer dit dörrarna. På Ikeas dörrar behövde vi regla ner i taket så att vi kom rätt i höjd och tak- och golvskenan behövde kapas i rätt längd.
Jag tror faktiskt inte det skiljer så väldigt mycket i pris, men något billigare är det säkert på IKEA.

Om du skulle montera skjutdörrar så kan du ju köpa inredningen från vilken leverantör du vill, oavsett om du väljer IKEA, Elfa eller någon annan på skjutdörrarna.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.