Håller på att försöka tillverka drygt 120 krokar i metall (http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/242636-var-hittar-man-takkrokar.html). Krokarna gör jag i 8 mm metallstång köpt på en mekanisk verkstad. Har byggt en jigg för att böja men måste bygga en till för att få till böjningarna korrekt.
Tror jag har koll på den biten. Köpte en gängsats på biltema för ca 300 kr (http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarverktyg/Gangverktygssats/Gangverktygssats-40-delar-18138/) och jag lyckas inte gänga stången hur jag än gör. Om jag fasar av den regält i toppen kan jag få den att fästa men den orkar inte gräva ner sig och fäster inte. Höll på två timmar igå utan att lyckas.
Vet inte om jag har fel teknik eller fel grejer. Förväntar mig ingen superkvalite från biltema men den skall väl ändå klara av att gänga en mjuk 8 mm metallstång? Det är inte direkt rostfritt om man säger så. Om det är så att det mot all förmodan är fel på verktygen, vad rekommenderar ni istället? Hur mycket måste jag gå upp i pris?
Tror jag har koll på den biten. Köpte en gängsats på biltema för ca 300 kr (http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarverktyg/Gangverktygssats/Gangverktygssats-40-delar-18138/) och jag lyckas inte gänga stången hur jag än gör. Om jag fasar av den regält i toppen kan jag få den att fästa men den orkar inte gräva ner sig och fäster inte. Höll på två timmar igå utan att lyckas.
Vet inte om jag har fel teknik eller fel grejer. Förväntar mig ingen superkvalite från biltema men den skall väl ändå klara av att gänga en mjuk 8 mm metallstång? Det är inte direkt rostfritt om man säger så. Om det är så att det mot all förmodan är fel på verktygen, vad rekommenderar ni istället? Hur mycket måste jag gå upp i pris?
Redigerat:
Bilbuttricks gängsats är skräp. Åk och köp på någon riktig järnaffär. Behöver inte bli mycket dyrare för du köper bara den du behöver där. Glöm inte olja när du ska gänga och att backa tillbaka och släppa ut spånen
Mvh
CM
Mvh
CM
Stången är 8 mm och borde vara 7.85 mm för att det skall gå bra att gänga. Nu blir det för tungt att gänga med Biltemas gängsats. Om du köper bättre gängsnitt så funkar det bättre.
Jag såg ett pris, rena rånet, http://ironbill.se/index.php/cPath/58_248 . Du kan ju fråga där du köpte järnet, kanske kan de sälja ett till dig, de har ju helt andra inköpspriser.Nilsson2 skrev:
Ett alternativ är om du kan vänta på posten, att du lovar sätta in en peng på barncancerfonden, så skickar jag den här.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har fler än jag behöver.
Nu vet jag inte vad du har för projekt för sidan du länkade till kunde inte hittas. Men jag kom att tänka på att har du 120 stycken som ska gängas så kunde det kanske vara ide att låta en verkstad göra det. När jag gjorde sånt satte jag biten i svarvchucken och så hade jag en snitthållare som jag satte i dockan, vilken jag lät löpa fritt. Sen var det bara att köra fram & back och rakt å fint blev det. Jag uppskattar tiden till ca 10 sekunder st, ½tim jobb totalt, vilket gör att det nog inte skulle kosta så värst mycket.
Eller köper man en flaska whiskey och åker till Segeltorp.
Eller köper man en flaska whiskey och åker till Segeltorp.
Redigerat av moderator:
Så, nu funkar länken. hade missat att det var ändelsen var html. Det är ca 120 st krokar men alla ser inte ut på det sättet. Det skiljer en del, finns lite olika modeller samt dimensioner. Det var väldigt länge sedan jag använde en svarv, säkert 20 år.
Swedol var ett bra alternativ, ska testa att köpa ett snitt och prova, borde hinna dit innan de stänger. I annat fall får jag ringa Segeltorp 