1 748 läst ·
15 svar
2k läst
15 svar
Tips på frånluftsvärme
Sida 1 av 2
När är huset byggt och hur stort är det? Finns ju Comfortzone eller ETK också om man vill ha en frånluftsvärmepump. Kanske något kortare leveranstid men verkar ha lite svajig kvalitet just nu(?)M manpreto skrev:
Ska bygga ett nytt hus och tyvärr verkar inte kunna ha bergvärme pga den typ av marken jag har.Ingen i närheten har bergvärme. Huset ska byggas och det är på ca 160 kvm.J Josth skrev:
Om du ska bygga nytt brukar byggaren i princip alltid föreslå en frånluftsvärmepump. Blir ungefär samma energiförbrukning som med en LVVP i ett modernt mycket välisolerat hus fast lite billigare. Man kan dock bygga med FTX plus LVVP och det sparar en del mer energi men komplett FTX kostar också sina slantar.
de har föreslagit EcoNordic Wh4, den verkas produceras i Slovenien tror jag... om jag ser på deras site.J Josth skrev:Om du ska bygga nytt brukar byggaren i princip alltid föreslå en frånluftsvärmepump. Blir ungefär samma energiförbrukning som med en LVVP i ett modernt mycket välisolerat hus fast lite billigare. Man kan dock bygga med FTX plus LVVP och det sparar en del mer energi men komplett FTX kostar också sina slantar.
Ja det är en kombination av FTX ventilation med en extra frånluftsvärmepump efter. Danska Nilan har en motsvarande konstruktion. Lite osäkert vilken effekt man då egentligen kan få ut av frånluftsvärmepumpen när frånluften redan kylts ner av FTX på vintern?
Kan återkoppla att jag ångrat att jag gick med på byggaren råd. Systemet fungerar inte som en en vanligt system som Nibe. Finns det inte vatten i huset slutar värmen att fungera. Huset höll på att frysa sönder på vinter. Rörmokaren fick fylla maskinen med vatten tills vi fått vatten. Kommer att byta ut EcoNordic så fort jag kan.J Josth skrev:
P
Posselosse
Lösvirkesbyggare
· Stockholm
· 326 inlägg
Posselosse
Lösvirkesbyggare
- Stockholm
- 326 inlägg
Hur menar du att det inte fanns vatten? Ni hade tömt varmvattenberedaren i maskinen, som jag då antar används för att värma upp golvslingekretsen på något sätt, och inkommande vatten var avstängt typ?
Den verkar på papperet superbra den där burken. Det är två skåp, den ena är en ftx, den andra är en luft-vattenpump fast utedelen är inomhus. Så den pumpar in uteluft, kyler och pumpar ut.
Det blir en himla massa rör men om man får det att funka och det inte låter för mycket så låter det rätt oslagbart. Särskilt om man bygger nytt. Det är kanske inget man sätter in snabbt för att byta ut en gammal ivt490 som har rasat ihop.
Norskt bolag. Vem vet, kanske varenda norrbagge har en sån.
Det blir en himla massa rör men om man får det att funka och det inte låter för mycket så låter det rätt oslagbart. Särskilt om man bygger nytt. Det är kanske inget man sätter in snabbt för att byta ut en gammal ivt490 som har rasat ihop.
Norskt bolag. Vem vet, kanske varenda norrbagge har en sån.
Huset höll att på att frysa sönder. På pappret håller jag med om men det känns inte alls bra. Jag har haft tur nu men nästa gång om man är borta länge kan det bli en katastrof.aspa-hasse skrev:
Den verkar på papperet superbra den där burken. Det är två skåp, den ena är en ftx, den andra är en luft-vattenpump fast utedelen är inomhus. Så den pumpar in uteluft, kyler och pumpar ut.
Norskt bolag. Vem vet, kansk