Hej!

Ska bygga ett byggsatsgarage i samband med det kommande husbygget och tänkte kanske sätta in 2st långsmala fönster på norrsidan av garaget för att få ett lite mer enhetligt utseende med huset. Det ska väl inte vara några problem att sätta in i efterhand?

Garaget kommer i färdiga moduler på 1.2m-4m med 95mm regelstomme och cc60. På korsidan blir det ev. ett 10x6 jämte dörren.

På husets norrsida ska det sitta 2st 16x5 fönster och jag tänkte mig nåt liknande till garaget. Har inte så bra koll på vilken typ av fönster jag ska titta efter, så tips och ideér skulle vara väldigt uppskattat.

Fasta vs öppningsbara?
Trä vs PVC?
osv.

Garaget ska isoleras med 200mm i plattan, samt 145/95 (minst) i tak/stomme.

EDIT: Glömde bifoga bild. :p

• DSC00939 fönster.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ola78
Är fönstrna 500mm breda och 1600 höga blir det inga problem, då är det bara att sätta det mellan två reglar, du får väl möjligvis spika på två 28*95 bitar så avståendet för fönstret blir rätt. Däremot om du vänder på det blir det problem om du vill ha det på långsidan, då måste du ordna nån form av avväxling över fönstret för takstolarna. Ett fönster som är 1100 brett kan du klara utan avväxling om du sätter det mellan två reglar som bär takstolar och om dessa sitter med c/c 1200mm.

Tyvärr är det precis tvärtom som jag har tänkt. Får nog överväga ditt förslag med t.ex 11x5 istället.

Tackar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.