Hej är inne på att bygga nytt garage och hittade detta plåtgarage för bra pris, om man gjuter en platta som man ställer de på, hur isolerar men ett plåtgarage bäst ? Kommer kanske sätta typ en luftluft eller något att småvärma med.
Eller är det värt att satsa på ett ”vanligt” garage ? Försöker hitta ett hyfsat billigt men ändå bra alternativ 🙂
Eller är det värt att satsa på ett ”vanligt” garage ? Försöker hitta ett hyfsat billigt men ändå bra alternativ 🙂
Du får nog fråga leverantören, men jag gubbgissar att det inte är så enkelt att isolera garaget utan att sätta ett annat regelverk.K Kåpe skrev:
Det är ju inte så att det ryms speciellt mycket mellan 30x30 profil...
Kolla snölast, dessa plåtsjul brukar inte vara dimensionerade för svenska förhållanden.
Akrylplåt? Det är väl plast?
Redigerat:
Ja man får nog regla upp själv inne i kanske, jag jag såg någon som köpt ett litet plåtgarage där taket rasat in men vet inte hur klent de var. Ingen aning om det är dålig översättning eller vad akrylplåt är😛Cheesen skrev:
Du får nog fråga leverantören, men jag gubbgissar att det inte är så enkelt att isolera garaget utan att sätta ett annat regelverk.
Det är ju inte så att det ryms speciellt mycket mellan 30x30 profil...
Kolla snölast, dessa plåtsjul brukar inte vara dimensionerade för svenska förhållanden.
Akrylplåt? Det är väl plast?
Ja man kan ju bygga upp ett hus innuti garaget, men då kan man väl lika gärna bygga i lösvirke. Det blir då samma process.K Kåpe skrev:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 178 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 178 inlägg
Har ingen aning om hur man fuktskyddar isoleringen i ett plåtgarage .
Är det ens meningen att man ska göra detta , isolera 🤔
Antar att det ska finnas en luftspalt i både tak / väggar som ventilerar ut fukt .
Man kan tex råka ut för fuktutfällning på undersidan av ett plåttak .
Låter som en riskfylld och komplicerad lösning för ett garagebygge .
Man kanske kan köra polyuretan sprutisolering direkt på plåten .
Är det ens meningen att man ska göra detta , isolera 🤔
Antar att det ska finnas en luftspalt i både tak / väggar som ventilerar ut fukt .
Man kan tex råka ut för fuktutfällning på undersidan av ett plåttak .
Låter som en riskfylld och komplicerad lösning för ett garagebygge .
Man kanske kan köra polyuretan sprutisolering direkt på plåten .
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 385 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 385 inlägg
Ska man permanent varmhålla ett plåtgarage får man nog köpa ett med sandwichpanel eller någon annan färdig lösning, plåt/stål-hus är ju som gjorda för kondensproblem. Jag vet inte om det finns någon annan lösning men generellt så isolerar man allt på utsidan av stommen (både vägg och tak)
Klicka här för att svara